داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد ولایت در آیات و روایات با تأکید بر منابع اهل سنت

ولایت در آیات و روایات با تأکید بر منابع اهل سنت

 عنوان : ولایت در آیات و روایات با تأکید بر منابع اهل سنت 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 24 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


چکیده 3
مقدمه 3
آیه ولایت 4
معنای «ولی» 4
مقصود از «الذین آمنوا» 5
الف) روایات اهل سنت 5
ب) روایات امامیه 7
بیان علامه طباطبائی 8
نتیجه 10
آیه اولی الامر 12
بررسی اقوال هفتگانه 13
مصداق(اولی الامر) 15
منابع 21


چکیده :

مسئله جانشینی پیامبر، یکی از پرنزاع ترین و دامنه دارترین مسائلی است که از رحلت پیامبر تا کنون ذهن اندیشمندان دو فرقه بزرگ تشیع و تسنن را به خویش مشغول داشته است. اهل تسنن با استناد به بلوغ فکری مردم، همة وقایع تاریخی و آیات و احادیثی که به نوعی مسأله جانشینی را مطرح می کند، توجیه می نمایند و متفکران شیعی با استناد به متن دین و کتاب خدا اثبات می کنند که پیامبر این امر مهم را به هیچ رو فروگذار نکرده است. مقاله پیش رو جانشینی پیامبر را در آیات و روایات تفسیری با تأکید بر منابع اهل سنت کاویده است.

مقدمه :

پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در مسئله جانشینی آن حضرت بین اصحاب اختلاف افتاد و این باعث شد تا مسلمانان به دو گروه تقسیم شوند.
گروهی که معتقد بودند پیامبر(ص) جانشینی برای خود تعیین نکرده و آن را بر عهده امت گذاشته است. طرفداران این نظریه «اهل سنت» نامیده شدند. گروهی دیگر معتقد شدند که رسول اکرم(ص) به امر الهی جانشین خود را تعیین و کراراً او را به مردم معرفی کرده است. طرفداران این نظریه «شیعه» نامیده شدند. بنابراین شکی نیست که هر دو گروه به وجود رهبر و حاکم پس از پیامبر اذعان دارند، با این تفاوت که در مکتب اهل سنت امامت یک مقام عرفی و شرایط امام در حد شرایط یک مقام معمولی است، آنان قداستی را که برای پیامبر اکرم(ص) قائلند برای جانشین او قائل نیستند لذا از نظر آنان انتخاب امام از راههای متعدد (بیعت، شورا و...) امکان پذیر اما در مکتب شیعه منصب امامت امتداد رسالت پیامبر(ص) است و امام باید از سوی خدا تعیین ونصب گردد در این مکتب، فلسفه بعثت پیامبران با فلسفه نصب و تعیین امام از طرف خدا یکی است و علم و عصمت از شرایط اساسی هر دو مقام است.

بین طرفداران این دو مکتب منازعات و مناظرات فراوانی برای اثبات ادعایشان در گرفته و کتاب های متعددی نگاشته شده است. آنچه در این نوشتار منظور نگارنده است این که از طریق برخی از آیات و روایات که در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده، اثبات نماید که نصب امام از طریق نص محقق شده و نمی توان در مقابل نص اجتهاد کرد.

منابع :


[1] . مائده/ 55.
[2] . مقاییس اللغه، 6/141، المفردات، ماده «ولی» 533.
[3] . «ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا آنچه به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن سازی» نحل/ 44.
[4] . به اسباب النزول، 133؛ الکشاف، 1/649؛ التفسیر الکبیر، 12/26؛ الدر المنثور، 2/519؛ روح المعانی، 6/167 مراجعه شود.
[5] . ما نزل من القرآن فی علی(ع) 66.
[6] . الدر المنثور؛ 2/520.
[7] . و کسانی که ولایت خداو پیامبر و اهل ایمان را بپذیرند،(پیروزند، زیرا) حزب و جمعیت خدا پیروز است . مائده/56.
[8] . شواهد التنزیل، 1/209، حدیث 216 به بعد.
[9] . التفسیر الکبیر، 2/53-52.
[10] . الغدیر، 2/53-52
[11] . احقاق الحق، 2/399-409
[12] . روح المعانی، 6/167
[13] . البرهان فی تفسیر القرآن، 1/480 حدیث 6؛ الکافی الاصول، 2/47 حدیث 4(مترجم)

[14] . مائده(5): 56
[15] . آیا آنها غیر از خدا را ولی خود برگزیدند؟ در حالی که «ولی» فقط خداوند اسست شوری/9؛ سجده/4؛ یوسف/101 و شوری/44.
[16] .«خداوند، ولی کسانی است که ایمان آورده اند، آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می برد.» بقره/ 257؛ آل عمران/68 و جاثیه/19.
[17] . پیامبر نسبت به مومنان از خودشان سزاوارتر است. احزاب/6
[18] . نساء/105؛ شوری/52؛ جمعه/2؛ نحل/44؛ احزاب/36.
[19] . اطاعت کنید خدا را، اطاعت کنید پیامبر خدا و اولی الامر(= اوصیای پیامبر) را نساء(4):59
[20] . هیچ مرد و زن با ایمان حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری راحکم نمایند اختیاری(در برابر فرمان خدا) داشته باشد. احزاب/36.
[21] . بگو: خوش باوربودن او به نفع شماست(ولی بدانید) او به خدا ایمان دارد و تنها مومنان را تصدیق می کند. توبه/61
[22] . المیزان، 6/22-18 مترجم.
[23] . همان، 6/12(مترجم)
[24] . آل عمران/61.
[25] . می گویند می ترسیم حادثه ای برای ما اتفاق بیفتد(و نیاز به کمک آنها داشته باشیم) مائده/52.

[26] . از تو می پرسند چه چیزی انفاق کنند؟ بقره/ 215.
[27] . الغدیر، 3/167 -163
[28] . این اشکال را نیز فخر رازی در التفسیر الکبیر، 12/28 و آلوسی در روح المعانی، 6/168 بیان کرده اند.
[29] . پیام قرآن، 9/ص 210-209.
[30] . روح المعانی، 6/167.
[31] . نساء/ 59.
[32] . التفسیر الکبیر، 10/144، روح المعانی، 5/65 ؛ المنار 5/ 181، فی ظلال القرآن، 2/417؛ تفسیر القمی، 1/141؛ التبیان، 3/236 ؛ مجمع البیان، 3/63.
[33] . نساء/83.
[34] . تفسیر نمونه، 3/435(تلخیص)
[35] . المیزان، 6 (مترجم)
[36] . التفسیر الکبیر، 10/144.
[37] . المیزان،4/570 به بعد (مترجم)
[38] . تفسیر نمونه، 3/ 437(تلخیص).
[39] . فخر رازی در ذیل این آیه همین چهار قول را ذکر کرده و لذا ایرادش بر مبنای همان چهار قول می باشد.

[40] . شواهد التنزیل، 1/189، حدیث 202.
[41] . همان، 1/190، حدیث 203.
[42] . البرهان فی تفسیر القرآن، 1/381 حدیث 1.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_vlayt_dr_ayat_v_rvayat_ba_tkyd_br_mnabee_ahl_s_1857987_4077.zip45.1k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟