داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد طلوع هستی در آینه ی امام علی علیه السلام

طلوع هستی در آینه ی امام علی علیه السلام

 عنوان : طلوع هستی در آینه ی امام علی علیه السلام 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 21 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
وحدت و تشکیک 4
اندیشه و شهود 7
خورشید بی غروب 9
گنج پنهان 10
حجاب های نورانی 12
سلطان عزت 13
هستی نامتناهی 14
ظهور تجلی 16
منابع 18


مقدمه :

در برخی از سخنان امام علی(ع)، مفاهیمی وجود دارد که مرکز مباحثات و گفت وگوهای فلسفی تاریخ اسلام می باشد. بحث علیت و آنچه درباره ی ملاک و مناط علیت می باشد، از این قبیل است، از جمله خطبه ای که سید رضی درباره ی آن آورده است. در این خطبه اصولی از علم جمع شده که در دیگر خطبه ها وجود ندارد. در این خطبه آمده است: «کل معروفٍ بنفسه مصنوع و کل قائمٍ فی سواه معلول، فاعلٌ لا باضطراب آلةٍ، مقدّر لابجول فکرٍ غنی لا باستفادة...:1: هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هر چه به خود برپا نباشد دیگری اش پرداخته و ساخته است. او نه با به کار بردن افزار. هر چیز را به اندازه پدید آرد، نه با اندیشیدن در کیفیت و مقدار. بی نیاز است بی آن که از چیزی سود برد....»
عبارت های فوق مشتمل بر مفاهیمی است که متکلمین کمتر درباره ی آن ها اندیشیده اند. شارح معتزلی نهج البلاغه آن گاه که به عبارت «کلّ معروف بنفسه مصنوع» می رسد، می نویسد: «این کلام را باید تأویل کرد. مراد از آن مصنوع بودن هر امری است که به مشاهده و حس شناخته شود»2 او عبارت «و کل قائمٍ فی سواه معلول» را مختص اَعراض می داند که قائم به جواهر هستند. حال آن که دو عبارت مزبور سلسله ای عظیم از مباحث فلسفی را به دنبال خود می آورد، طوری که اگر گفته شود بخش عظیمی از محوری ترین مباحث فلسفی تاریخ اندیشه ی اسلام به شرح و بسط این دو عبارت اختصاص دارد، سخنی شایسته و به جا است.

هر امری که به نفس خود شناخته می شود؛ یعنی هر امری که به همراه ذات و ذاتیات خود در ظرف ذهن و ادراک آدمی واقع می گردد. اگر این امر به وساطت حس یا عقل فهمیده شود، یک مفهوم ماهوی است و هر مفهوم ماهوی از نسبتی یکسان با وجود و عدم برخوردار است. به همین دلیل به امکان ماهوی متصف می گردد. چنین امری در تحقق و وجود خود به سبب و علتی خارج از حوزه ی ذات خویش محتاج می باشد، به همین دلیل مصنوع است. تقریر فوق، برهانی را به ما معرفی می کند که فارابی آن را در قالب اصطلاحات فلسفی به صورت «برهان امکان و وجوب» بیان کرده و بوعلی آن را با عنوان «برهان صدیقین» تنظیم نموده است.

عبارت بعدی، ضمن آن که یکی از اصطلاحات کلیدی اندیشه ی فلسفی یعنی علیت و معلولیت را پایه ریزی می کند، اشاره ای دقیق بر مناط و ملاک معلولیت نیز دارد. متکلمین ملاک معلول بودن شی ء را «حدوث» و فیلسوفان مشّائی و اشراقی «امکان ماهوی» می دانند، لکن این ملاک در فلسفه ی صدرایی به متن وجود و هستی اشیا باز می گردد، زیرا «قیام به غیر» که از آن با عنوان «امکان فقر» یاد می شود، مفهومی است که از متن وجود و هستی معلول انتزاع می گردد. ارجاع قیام به غیر به متن ذات و حقیقت معلول، راه را برای شناخت علت و فاعل حقیقی هموار می کند. چون فقر و نیاز نشانه ی معلولیت است، فاعل حقیقی از هر نوع فقر و خصوصیتی که نشانه ی نیاز و قیام او به غیر باشد، منزه است. به همین دلیل، فاعلیت او با حرکت و استفاده ی عینی یا علمی همراه نیست. او غنی است و غنای او نیز قائم به غیر نمی باشد، بلکه همان گونه که احتیاج و نیاز در ذات معلول سکونت دارد، غنا و بی نیازی نیز در متن ذات فاعل و علت می باشد.
کلمات کوتاه امیر بیان(ع) هنگامی که در افق فهم مخاطب قرار می گیرد، در فراسوی اندیشه ی متفکران مسلمان به مصداقِ «کلامکم نور وامرکم رشد»3، چون نوری درخشان راه می نماید. این عبارات دفینه های عقلی آدمیان را زیر و رو نموده و بارور می سازد.
اگر روایتی چون «لاتنقض الیقین بالشک»، یکی از مباحث مهم اصول را در سده های مختلف بنیان می نهد، عباراتی چون «کل معروف بنفسه مصنوع و کل قائم فی سواه معلول» نیز به فلسفه و هستی شناسی دنیای اسلام و حتی جهان اندیشه، طراوت و تازگی می بخشد.
راهی را که فلسفه ی اسلامی ـ از گفت وگو درباره ی امکان ماهوی تا توجه به امکان فقری موجودات ـ پیمود و مسیری را که «صدرالمتألهین» در باب علیت اسفار طی نمود، مجموعه ای از معارف بشری است که بر مدار این اصول سازمان یافته است.

منابع :


۱. ترجمه نهج البلاغه دکتر سید جعفر شهیدی، خطبه 186 ص 200.
۲. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 70.
۳. زیارت جامعه ی کبیر.
۴. ترجمه نهج البلاغه دکتر سید جعفر شهیدی، خطبه اوّل، ص 3.
۵. التوحید، ص 306.
۶. نهج البلاغه، خطبه 186، ص 201.
۷. بحار، ج 4، ص 153.
۸. نهج البلاغه، خطبه 192.
۹. علم الیقین، ج 1، ص 49.
۱۰. التوحید، ص 304، 308.
۱۱. نور / 35.
۱۲. ترجمه ی نهج البلاغه ی دکتر سید جعفر شهیدی، خطبه ی 65، صفحه ی 50.
۱۳. التوحید، ص 287.
۱۴. التوحید، ص 285.
۱۵. حکیم سبزواری: شرح دعاء الصباح، ص 4.
۱۶. نهج البلاغه، خطبه 186.
۱۷. التوحید، ص 33ـ31.
۱۸. التوحید، ص 35.
۱۹. نهج البلاغه، ترجمه ی دکتر سیدجعفر شهیدی، خطبه ی اول، صفحه ی 2.
۲۰. نهج البلاغه، ترجمه ی دکتر سیدجعفر شهیدی، خطبه ی 185، صفحه ی 197.
۲۱. نهج البلاغه، ترجمه ی دکتر سیدجعفر شهیدی، خطبه ی 152، صفحه ی 149.
۲۲. نهج البلاغه، ترجمه ی دکتر سیدجعفر شهیدی، خطبه ی 49.
۲۳. قیصری، شرح فصوص الحکم، ص 70ـ69.
۲۴. نهج البلاغه، خطبه 152.
۲۵. نهج البلاغه، خطبه اول.
۱. جامع الاسراسر و منبع الانوار، ص 306ـ305.
۲. سید حیدر آملی: رساله ی نقد النقود فی معرفة الوجود، ص 638.
۳. ملا عبدالله زنوزی: انوار جلیه 364 ـ 363
۴. جامع الاسرار و منبع الانوار، ص 304.
۵. دعای کمیل.
۶. نهج البلاغه، خطبه 108.
۷. نهج البلاغه، خطبه 185.
۸. نهج البلاغه، خطبه 186.
۹. نهج البلاغه، خطبه 186.
۱۰. الاسفار الاربعة، ج 6، ص 141 ـ 140.
۱۱. اسفار، ج 2، ص 292.
۱۲. عبدللّه جوادی آملی: تحریر تمهید القواعد، ص 763ـ762.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_tlvee_hsty_dr_aynh_y_amam_eely_eelyh_alslam_1857957_8433.zip49.1k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟