داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد وضعیت شناسی رابطه جوانان و مسجد

وضعیت شناسی رابطه جوانان و مسجد

 عنوان : وضعیت شناسی رابطه جوانان و مسجد 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 29 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چکیده 3
مقدمه 3
الف: رهیافت نیاز محور 5
1. ارتباطات 6
1-1. ارتباطات میان فردی 6
2-1. ارتباطات جمعی 8
2. فعالیت‌های جانبی 10
1-2. امکانات 10
2-2. فعالیت‌ها 11
2-2-1. نوع فعالیت‌ها 11
2-2-2. نحوه فعالیت‌ها 12
ب) رهیافت آسیبی 14
1. آسیب‌های فردی 15
1-1.آسیب‌های ناظر بر رفتار حاضرین در مسجد 15
1-2.آسیب‌های ناظر به رفتار متولیان مساجد 17
1-3.آسیب‌های ناظر به رفتار امام جماعت 18
1-4.آسیب‌های ناظر به رفتار جوانان 20
2. آسیب‌های ساختاری 20
2-1.آسیب‌های ساختاری خرد 21
2-2. آسیب‌های ساختاری میانی 23
2-3.آسیب‌های ساختاری کلان 24
2-3-1. آسیب‌های نمایان 24
2-3-2. آسیب‌های پنهان (آسیب‌های مدیریتی کلان) 25
نتیجه‌گیری 26
منابع 27


چکیده :

در این نوشتار در پی پاسخ به این سؤال هستیم که در حال حاضر مساجد با چه مسائلی در زمینه جذب جوانان مواجه هستند؟ برای پاسخ به این سؤال با استفاده از روش مطالعۀ کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با انجام مصاحبه با 90 نفر از مردم و امامان جماعت مساجد شهر تهران، به دو نوع وضعیت در این زمینه برخورد کردیم. این دو وضعیت عبارت بودند از رهیافت نیاز محور و رهیافت آسیب محور. نتیجه حاصل از این دو رویکرد نشان دهنده این نکته بود که از یک سو ما برای انجام فعالیت جامعه پذیری دینی در مساجد نیاز به برنامه و اتاق فکر قوی داریم و از سوی دیگر امروزه مسجد به محلی برای پر کردن خلأهای دیگر نهادهای جامعه تبدیل شده است.

مقدمه :

مسجد از جمله مهم‌ترین و فعال‌ترین کانون‌های ارتباطات سنتی در ایران بعد از اسلام بوده است. (فرقانی،1387: 85) به همین دلیل در حوزه ارتباطات سنتی و در زمینۀ فعالیت مسجد می‌توان کارکردهایی نظیر ترویج و تقویت باورها، عقاید عمومی و فرهنگ را از مسجد انتظار داشت.

اما تفاوت مسجد با دیگر نهادهای جامعه در محتوایی است که این نهاد ارائه می‌دهد، محتوا و یا پیامی که در حوزه مسجد انتقال پیدا می‌کند، متکی است بر مفاهیم دینی و ملازم با جامعه‌پذیری دینی. این کارکرد در سالهای پیش از انقلاب اسلامی به شکل واضح بر عهده این نهاد بوده است. پس از پیروزی انقلاب و با تغییراتی که در سطح جامعه اتفاق افتاد، در کنار این نهاد، نهادهای ارتباطات رسانه‌ای نیز مکفل این امر (جامعه‌پذیری دینی) و البته هر سال نیز این روند سمت و سوی تازه‌ای می‌یابد.

حضور ارتباطات رسانه‌ای و تحول در سطح تکنولوژی در سطح جامعه و تغییر در فرهنگ موجب شده است که امروزه ما با افتی در سطح جذب به مساجد مواجه باشیم و البته این مسئله در سطح جوانان بیشتر است؛ (م. ش. فرجی و کاظمی،1388) از این رو این مقاله به بررسی این امر می‌پردازد و سعی می‌کند رهیافت‌های فعلی جامعه را در مورد جذب و یا عدم جذب جوانان به این نهاد سنتی و مهم، را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی است که در پی یافتن چگونگی ساخت جهان اجتماعی است، البته در این ساخت، نقش انسان یا فرهنگ و کنش‌های انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. (ایمان، 1388: 142)

از این روی در این تحقیق بر اساس برنامه پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی به عنوان روش مرکزی و روش مطالعه اسنادی به عنوان تکمیل کننده شده است.

ضمناً در این پژوهش از مصاحبه به عنوان ابزار محوری در زمینه جمع آوری اطلاعات استفاده شده؛ و در کنار آن از روش مشاهده مشارکتی در جهت تکمیل جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است.

در طول مدت غریب به 3 ماه کار میدانی در این تحقیق، تعداد 90 مصاحبه با مردم تهران و امامان 14 مسجد، انجام شد.

به طور کلی بر اساس مطالعات صورت گرفته در شهر تهران می‌توان، دو نگرش کلی را در مورد دلایل عدم حضور جوانان در مسجد از یکدیگر بازشناسی کرد. این دو رهیافت عبارت هستند از: 1- رهیافت نیاز محور و 2- رهیافت آسیب محور که دراین مقاله د رپی تبین پرسش اصلی بواسطۀ این دورهیافت خواهیم بود.

منابع :


[1] اسپردلی، جیمزپ و دیوید و. مک کوری، پژوهش فرهنگی مردم نگاری در جوامع پیچیده، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم، 1386.
[2] استربرگ، کریستین جی، روش‌های تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، مترجمین احمد پوراحمد و علی شماعی، یزد: انتشارات دانشگاه یزد، 1384.
[3] آروین، بهاره، دین‌داری شخصی و دین‌داری متکثر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، 1384.
[4] آزاد ارمکی، تقی و احمد غیاثوند، تحلیل جامعه‌شناختی وضعیت دین‌داری جوانان با رویکرد بی شکلی دین ورزی، پژوهشنامه علوم انسانی، 35، ص 117-148، 1381.
[5] آزاد ارمکی، تقی و وحید شالچی، دو جهان ایرانی: مسجد و کافی‌شاپ، فصل نامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 4 :163-183، 1384.
[6] ببی، ارل، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، 2 ج، ترجمه رضا فاضل، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت، 1381.
[7] بوردیو، پیر، درسی درباره درس، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی، 1388.
[8] تورکیلدسن، جورج، اوقات فراغت و نیازهای مردم، ترجمه عباس اردکانیان و عباس حسنی، تهران: انتشارات نوربخش، 1382.
[9] رابرتس، دانلد اف و ناتان مکویی، تأثیرات ارتباط جمعی، ص 133-262، در روان‌شناسی اجتماعی، ترجمه احمد رضوانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، 1378.
[10] روجک، کریس، نظریه فراغت اصول و تجربه‌ها، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر شهر، 1388.
[11] سراج‌زاده، سید حسین، نگرش‌ها و رفتارهای دینی نوجوانان و دلالت‌های آن بر سکولار شدن، فصلنامه نمایه پژوهش، شماره 7-8، ص 105-120، 1377.
[12] سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه، چاپ سوم، 1379.
[13] فاضلی، نعمت‌الله، مسجد و مدرنیته: مروری تحلیلی و جامعه‌شناختی به گفتمان‌های مسجد در ایران، پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه نامۀ پژوهش‌های اجتماعی، ص 99-132، 1387.
[14] فرجی، مهدی و عباس کاظمی، بررسی وضعیت دین‌داری در ایران: با تاکید بر داده‌های پیمایش سه دهه گذشته، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 6، ص 79-95، 1388.
[15] فرقانی، محمد مهدی، درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، چاپ دوم، 1387.
[16] گیلهام، بیل، مصاحبه پژوهشی، ترجمه محمود عبدالله‌زاده، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 1385.
[17] لیندلف، تامس و برایان تیلور، روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمه عبدالله گیویان، تهران: انتشارات همشهری، 1388.
[18] محمدپور، احمد، ضد روش منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، ج 1، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان، 1389.
[19] محمدی، مجید، مسجد و جامعه، ص 241-250 در باقی، عمادالدین گردآورنده، پرستشگاه در عهد سنت و تجدد، تهران: سرایی، 1381.
[20] منطقی، مرتضی، رفتارشناسی جوان در دهه سوم و چهارم انقلاب، تهران: جهاد دانشگاهی، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی، 1383.
[21] ناری ابیانه، محمد رضا، مدل کارکرد جهانی مساجد، مجلۀ مسجد، شمارۀ 70، ص 18-25، 1382.
[22] وزیری، مجید، نگاهی به وظایف تربیتی پدر در برابر کودک از دیدگاه اسلام، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره 164، ص 565-584، 1381.
[23] Khosrokhavar, Farhad (2007), the New Religiosity in Iran, Social Compass, 54(3): 453-463

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_vzeeyt_shnasy_rabth_jvanan_v_msjd_1853858_7580.zip59.6k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟