داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد مهمترین آثار و اسرار نماز

مهمترین آثار و اسرار نماز

 عنوان : مهمترین آثار و اسرار نماز 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 35 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چکیده 3
مقدمه 4
مفهوم شناسی 6
الف) ریشه واژه نماز 6
ب) ریشه واژه «صلوة» معانی و کاربردهای آن 7
اهمیت نماز و نمازگزاری 8
مهم‌ترین آثار و اسرار نماز 9
1. تأمین نیاز درونی و روانی انسان 9
2. مصونیت و جبران از گناه 14
3. پرورش تمرکز ذهن و صفای درون 16
4. برقرار عدالت اجتماعی 18
5. تحکیم بنيان خانواده 19
6. روح نظم و انضباط 20
7. انس فطری انسان با پرستش 22
8. نماز موجب جلب رحمت پروردگار 24
9. صبر و استقامت در برابر مشكلات 25
10. از بین بردن خودبینی و کبر 26
11. دوری از غفلت 27
12. آثار بهداشتی نماز 28
نتیجه گیری 30
منابع 31


چکیده :

نوشتار حاضر در صدد تبیین مهم ترین آثار و اسرار نماز می پردازد. نماز در «تأمین نیاز درونی و روانی انسان» نقش به سزایی دارد، به گونه‌ای که بسیاری از روان‌شناسان، جامعه شناسان و کار-شناسان تربیتی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که توجّه به خدا و نماز و دعا، بسیاری از امراض روانی را درمان می کند.
یکی از آثار سازنده این فریضه الهی که در این مقاله به پرداخته شده، «جنبه بازدارندگى» آن از فحشا و منكر و جبران از گناه است. هم‌چنین نماز، روزانه پنج نوبت فکر را در مدار تمرکز می نهد و تمرکز ذهن را آسان می کند. بنابراین، یکی از آثار نماز «پرورش تمرکز ذهن و صفای درون» است.
نماز موجب «تقویت روح نظم و انضباط» در نمازگزار است. در بطن نماز، مفاهيم و آموزه هايي وجود دارد که فرد را منظّم و منضبط مي کند.
دیگر آثار نماز، «انس فطری آدمی با پرستش» است. ازاین رو، در تعاليم اسلامى از نماز به عنوان ستون دين ياد شده است که در نهاد پاك هر انسانى وجود داشته و از فطرت پاك او سرچشمه مى-گيرد.
ازجمله آثار معنوی نماز، «جلب رحمت پروردگار» است. نماز و ياد خدا باعث مى شود كه غبار گناه از دل انسان زايل شود و نور و رحمت الهى در آن جاى گيرد و هرقدر انسان با اقامه نماز، روح خود را منوّر كند، به خدا نزديك تر مى شود و از درياى رحمت الهى بيشتر فيض مى برد.
در آموزه های دینی به مؤمنین توصیه شده است که در مبارزه با مشکلات و سختي ها! از شكيبايى و نماز كمك بجويند.
بزرگ ترين مصيبت براي رهروان راه حق آن است كه هدف آفرينش خود را فراموش نموده و غرق در زندگي مادي و لذائذ زودگذر گردند، امّا نماز، غفلت زدا است.

مقدمه :

ترديدي نيست كه بعد از اصول دين، اوّلين و بزرگ‏ترين دستور الهي كه ستون دين، معراج مؤمن، نورچشم پيامبر (ص)، سازنده‏ترين اعمال و جلوه شكوه دين ـ كه بيانگر اوج بندگي انسان در پيشگاه خدا است ـ «نماز» است. نماز آن چنان مهم است كه در قرآن کریم 46 بار با تعبيرات مختلف از اقامه آن سخن به ميان آمده است.
گرچه نماز از منظر بسیاری از عاملان و ناظران، چیزی جز یک عمل تعبّدی نیست و صرفاً برای نمایش خضوغ و کرنش بندگان در برابر خالق یکتا به کار می‌رود، امّا بررسی آداب، شرایط، مضامین و هویّت این عبادت بزرگ، نشان می دهد که چیزی فراتر از یک امر تعبّدی است و در اصلاح نفس انسان‌ها و کنترل نظامات عمومی جامعه نقشی مهم دارد.
اصولاً هر عبادت و اطاعتی که انسان‌ها، به عنوان تکلیف به جای می آورند، با توجه به استغنای ذات حق تعالی نمی توان کمترین سودی به ذات ربوبیّت برساند یا متضمّن فخر و مباحات یا ارضای خواسته ای در مبدأ لایزال باشد.
همان گونه که:
گـر جمله کائنات کـافر گــردند بر دامن کبـریاش ننشیند گرد!
بنابراین او که بهره ای نمی برد، او که نیازی ندارد، او عظمت مطلق است و همه عالم تکویناً در برابرش سر تعظیم دارند، زیرا گونه هایی از خضوع و کرنش را، به عنوان واجب، بر انسان تشریع کرده است؟ او که می تواند از منبع خزائن بی پایان و کاستی ناپذیر خود همه را روزی دهد و انعام مضاعف بخشد، چـرا انسان علاقه مند به دنیا و وابسته را مأمور به واگذاری بخشی از مالِ محدود خود می کند. او در پی چه هدفی است؟!
شکر منعم و اطاعت از ولی نعمت، امری اخلاقی، عاطفی و انسانی است، بلکه حیوانات نیز درخور شعور و استعداد خود، از انجام این واجب فروگذار نمی کنند؛ امّا آیا این شکر و سپاس از منعمی چون خداوندِ ربّ العالمین مانند سپاس از انسانِ نیازمند و محتاج است؟! انسانی که همواره با چشم امید عطا می کند یا حدّ اقلّ سپاس در روح او اثر تشویقی یا ارضائی دارد؟
پروردگار عزیز از نواقص مبرّاست؛ «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ» ؛ منزّه است پروردگار تو، پروردگار عزّت [و قدرت]، از آن‌چه آنان توصیف می کنند.
این چه قضاوتی است؛ « مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» ؛ شما را چه شده است؟! چگونه حکم می کنید؟! [هیچ می فهمید چه می گویید؟!]
باید سود این سپاس به خود انسان برگردد؛ «...وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» ؛ هر كس شكرگزارى كند به سود خويش شكر كرده، و آن كس ‍ كه كفران كند [زيانى به خدا نمى رساند]، زیرا خداوند بى نياز و ستوده است.
این گونه نگرش به نماز آن را عملی دشوار می نمایاند و هنگام اقامه نماز، بریدن از مشاغل دنیوی را مشکل می سازد.
«وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ» ؛ واين كار[استعانت از صبر و صلات]، جز براى خاشعان، گران است.
نماز دشوار است، مگر برای کسانی که درک صحیح از مقام ربوبی داشته باشند و بزرگی و بی-نیازی خالق را باور کنند که صبر و صلات یک نیروی کمکی برای پیشبرد امور و نیل به مقاصد و تعالی خود آنهاست نه آن که به ربوبیت ربّ!
«سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا» ؛ او پاک و برتر است از آن‌چه آنها می گویند؛ بسیار برتر و منزّه تر!
باگشودن این زاویه جدید در نگرش به نماز و عبادات دیگر، به بررسی مهم ترین آثار و اسرار اين فريضه الهی در ابعاد مختلف زندگی انسان می پردازیم:

منابع :


1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه
3. راشدی، حسن، نمازشناسى، تهران، ستاد اقامه نماز، 1378ش.
4. عميد، حسن، فرهنگ عميد، مؤسسه انتشارات اميركبير، تهران، 1369.
5. ا.هيوم، رابرت، اديان زنده جهان، ترجمه: دكتر عبدالكريم گواهي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1378.
6. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، مكتبة الاسلامية.
7. امام خميني، روح اللّه ، چهل حديث، چ پنجم، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1373.
8. طیّاره، عفیف عبدالفتاح، روح الصلاة فی الاسلام، ترجمه: ناصر طباطبایی، نشر احسان، تهران، 1380ش.
9. ويليام جيمز، كتاب دين و روان، ترجمه: مهدى قائنى.
10. عبد الرزاق نوفل، اسلام و علم جديد، ترجمه: حسين وجدانى.
11. رحیم کارگر و محمد یاری، نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران.
12. دكتر الكسيس كارل، انسان موجود ناشناخته، ترجمه: عنایت ا... شکیباپور، تهران، چاپ شهریار، 1363ش.
13. دیل کارنگی، دع الفلق و ابدوالحیاة، ترجمه: عبدالمنعم الزیادی، مصر، چاپ قاهره، 1956م.
14. ــــــــــ، آیین زندگی، ترجمه: سمیرا شاه مرادی، تهران، نشر نهال جوان، 1381ش.
15. موهنداس کارمچاند گاندی، همه مردم برادرند، ترجمه: محمود تفضلی، تهران، نشر امیرکبیر، 1366ش.
16. فيض كاشاني، ملامحمدمحسن، محجة البيضاء، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، مؤسسه نشر اسلامي، 1361 ـ 1362.
17. حر العاملي، محمدبن الحسن، وسايل الشيعه الي تحصيل مسايل الشريعه، مؤسسه آل البيت لاحياد التراث، قم.
18. نجاتی، محمد عثمان، قرآن و روان شناسی، مترجم:عرب، عباس، مشهد، آستان قدس رضوی، ١٣٨١  ش.
19. عبدالرحمن سیوطی، الدرالمنثور فی التفسیر بالمأثور، بیروت، دارالفکر، 1403هـ.ق.
20. طباطبايي، سيد محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ سوم، 1394 هـ.ق.
21. آمدي تميمي، عبدالواحد؛ غررالحكم و دررالكلم، برگردان: سيدجلال الدين محدث ارموي، تهران، دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1360.
22. ابن قتيبه دينورى، عيون الاخبار، شارح: طویل، یوسف علی، بیروت، دار الکتب العلمیه.
23. شریعتمداری، مقدمه روانشناسی، اصفهان، انتشارات جنگل مشعل، 1366ش.
24. على متبحرى تهرانی، ارمغان به نسل جوان، میقات، تهران - خ. انقلاب، مقابل دانشگاه تهران، بازارچه كتاب، 1363ش.
25. مکارم شيرازي، ناصر و همکاران، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
26. اخلاق در قرآن، قم، مدرسه الامام اميرالمؤمنين، چاپ اول، 1380.
27. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، 1404 هـ.ق
28. شیخ صدوق، محمدبن علي، من لا يحضره الفقيه، نشر صدوق، تهران، 1367.
29. ـــــــــــــــــــــ، خصال، قم، مؤسسه نشر اسلامي، 1362.
30. شیخ عبدعلى جمعه حويزى، نورالثقلين، مؤسسه تاریخ عربی، بیروت، 1422هـ.ق.
31. محمد محمدى رى شهرى، ميزان الحكمه، ترجمه: حمید رضا شیخی، دارالحدیث، چاپ دوم، ا379ش.
32. بنجامین سادوک، روان پزشکی کاپلان، ترجمه: نصرت الله پورافکاری، تهران، انتشارات آزاده، 1371ش.
33. مطهری، مرتضی، گفتارهای معنوی، انتشارات صدرا، تهران و قم، 1363.
34. ـــــــــــــــ، سیری در نهج البلاغه، موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت(ع).
35. ـــــــــــــــ، اسلام و مقتضیات زمان.
36. ــــــــــــــــــــــــ، تعليم و تربيت در اسلام، انتشارات صدرا، تهران، 1367.
37. ــــــــــــــــ، احیای تفکر دینی، انتشارات صدرا، تهران، 1380.
38. محمد رضوان طلب، پرستش آگاهانه، چاپ سوم، ستاد اقامه نماز، 1376ش.
39. ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، اسرارالصلوة، ترجمه: رضا رجب زاده، پیام آزادی، تهران، 1372ش.
40. نوري، حاج ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسايل.
41. ناصر مكارم شيرازى، اخلاق در قرآن، 1378ش.
42. نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهيدى، 1372ش.
43. حسن بن محمد ديلمى، ارشادالقلوب، بيروت، دارالفكر، 1372ش.
44. مارسل بوازار، اسلام و حقوق بشر، ترجمه مؤيدي.
45. ویل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمه: «دکتر ا.ج. آریانپور» و «ع. احمدی»، انتشارات اقبال، چاپخانه سپهر، 1340ش.
46. طبرسي، ابوعلي فضل بن الحسن، مجمع البیان، مؤسسه انتشاراتي فراهاني، تهران، 1417 هـ.ق.
47. ملک محمدی، چهل نکته پزشکي پيرامون نماز، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی معارف، تهران، 1376ش.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_mhmtryn_asar_v_asrar_nmaz_1853436_5700.zip82.8k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟