داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد معماری مساجد در دوره ی صفویه

معماری مساجد در دوره ی صفویه

 عنوان : معماری مساجد در دوره ی صفویه 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 25 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


مقدمه 3
شيوه اصفهاني 3
دو نمونه از مساجد مهم دوره صفوي 6
رنگ در مسجد 8
سفيد 9
آبي 9
لاجوردي 10
قرمز 10
زرد 10
سبز 11
فيروزه اي 11
نور در مسجد 11
ارتباط نور با معنا 12
آيا معماري اين دوره، ابتكار تمدن شيعه صفوي است؟ 13
اثرگذاري بر ديگر تمدن‌ها 14
انديشه شيعه چقدر به هنر توحيدي اهميت مي‌دهد؟ 15
بررسي تطبيقي مساجد شيعه و سني 16
نتیجه گیری 17
پي نوشت: 19
منابع: 23


مقدمه :

اسلام نقش مؤثري در تكامل و توسعه اغلب هنرها در ادوار مختلف به ويژه در عهد صفويه داشته است. در دوران صفويه هنرهاي معماري، نقاشي، خط، تذهيب، قالي‌بافي، پارچه‌بافي، كاشي سازي و... به اوج تكامل خود رسيدند كه نظير آن در ادوار گذشته و بعد كمتر ديده مي‌شود. (1)
فعاليت وسيع معماري دوره صفوي از زمان شاه عباس آغاز شد. در اين دوره نه تنها در اصفهان، بلكه در شيراز، اردبيل، مشهد، تبريز و ديگر شهرهاي ايران بناهاي مختلف احداث شدند.(2) دست راست شاه عباس در عملي ساختن اين طرح معماري بلندپروازانه، مردي بود به راستي برجسته: شيخ بهاء‌الدين محمد عاملي (شيخ بهايي)؛ او به عنوان عالم الهي عالي‌قدر، فيلسوف، مفسر قرآن، فقيه، منجم، معلم، شاعر، مهندس چكيده جامعه ي صفوي عصر شاه عباس كبير بود.(3)
در عهد صفوي سبك معماري قديم ايران تجديد شد و در طرح بناها، شكل و مصالح بناها جاي خود را باز كرد. اغلب بناهاي دوره صفوي مانند مساجد، مدارس و كاروان‌سراها به شكل چهار ايواني بنا شد. استفاده از كاشي معرق و هفت رنگ براي تزيينات، رونق فراوان يافت. به طوري كه ساختمان‌هاي مذهبي اين دوره از گنبد، ايوان، طاق نما، سر در ورودي و حتي مناره ها، با كاشي آراسته شد. خطاطي و خوشنويسي روي كاشي نيز در آرايش بناهاي مذهبي عموميت يافت و بناهاي متعددي با خطوط ثلث، نسخ، نستعليق و خطوط ديگر تزيين شدند.(4)
در ضمن از آن‌جايي كه مساجد مهم ترين بناهاي اسلامي هستند، مي‌توان گفت هنر اسلامي در حقيقت در مساجد پديد آمد و اين اماكن را مي‌توان مهم‌ترين جايگاه تجلي معماري و هنر اسلامي به صورت توأمان دانست.(5)

پی نوشت ها :


1. دكتر احمد تاجبخش، تاريخ صفويه، شيراز، انتشارات نويد شيراز، 1378، ج2، ص 9.
2. محمد يوسف كياني، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، تهران، سمت، 1383، ص 105.
3. راجر سيوري، ايران عصر صفوي، كامبيز عزيزي، تهران، نشر مركز، 1374، ص 152.
4. محمد يوسف‌كياني، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، ص 105.
5. انوار الرّفاعي، تاريخ هنر در سرزمين‌هاي اسلامي، عبدالرحيم قنوات، مشهد، جهاد دانشگاهي مشهد، 1377، ص50.
6. دكتر محمد كريم پيرنيا، سبك‌شناسي معماري ايران، تدوين: دكتر غلام‌حسين معماريان، تهران، پژومند، 1380، ص 272.
7. همان، ص 279.
8. همان.
9. احمد تاجبخش، تاريخ صفويه، ج2، ص 17.
10. خوانچه: سقف آويخته اي كه براي دهانه‌هاي بزرگ از تاق مي‌آويزند (محمدكريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 353).
11. كانه‌ها: تاق‌هاي كوچكي هستند كه روي تاق اصلي و براي هموار كردن و مسطح كردن با هم زده مي شوند (محمد كريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 353).
12. دكتر محمدكريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 282.
13. آمود: آرايشي كه پس از پايان كار ساختماني به آن بيفزايند، تزيين الحاقي (سبك شناسي معماري ايران، ص 350).
14. محمدكريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 282.
15. حسين محسني و بهرام نفري، اطلاعات عمومي هنر (هنر ايران)، تهران، عفاف، 1379، ص 200.
16. قواره: آجر و چوبي كه جهت تزيينات به صورت منحني بريده مي شود (محمد كريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 355).
1. محمد كريم پيرنيا، سبك شناسي معماري ايران، ص 282.
18. دكتر زكي محمد حسن، هنر ايران، محمد ابراهيم اقليدي، تهران، صداي معاصر 1377، ص46.
19. محمديوسف كياني، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، تهران، سمت، 1383، ص 109.
20. آ.پوپ، معماري ايران، غلام‌حسين صدري افشار، تهران، فرهنگان، 1373، ص 210.
21. محمديوسف كياني، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، صص 109 و 110.
22. دكتر احمد تاجبخش، تاريخ صفويه، شيراز، نويد شيراز، 1378، ج2، ص 37.
23. حبيب‌الله‌ آيت‌اللهي، كتاب ايران: تاريخ هنر، تهران، الهدي، 1380، ص 276.
24. محمدكريم پيرنيا، تحقيق در معماري گذشته ايران، تدوين: دكتر غلامحسين معماريان، تهران، دانشگاه علم و صنعت، 1378، ص 61.
25. محمديوسف كياني، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، ص 108.
26. هنر و معماري مساجد، به كوشش: دبيرخانه ستاد عالي هماهنگي و نظارت بر كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد، تهران، رسانش، 1384، ج1، صص129- 131.
27. ارنست گروبه و ديگران، معماري جهان اسلام، ص 250.
28. كاظم موسوي بجنوردي و جمعي از نويسندگان، ايران؛ تاريخ، فرهنگ، هنر، تهران، مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي، 1384، ص 353.
29. آندره گدار، آثار ايران، ابوالحسن سروقد مقدم، مشهد، بنيادپژوهش‌هاي اسلامي، 1371، ص 287.
30. مجموعه مقالات دومين همايش بين‌المللي معماري مساجد، تهران، دانشگاه هنر، 1380، ج1، ص 31.
31. حكمت الله ملا صالحي، «تأملي در پاره اي از ويژگي‌هاي مقوله زيباشناسي ظرافت و برخي از صور آن در عهد صفوي»، مجله گلستان هنر، 1385، ش3، ص15.
32. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي معماري مساجد، ج1، ص 33.
33. همان، ج2، ص 447.
34. همان، ج1، ص 33.
35. همان، ص 34.
36. همان.
37. همان، صص 34 و 35.
38. همان، ص 35.
39. همان، ص 36.
40. ارنست گروبه و ديگران، معماري جهان اسلام، ويراستار: جرج ميشل، ترجمه: آژند، تهران، مولي، 1379، ص 173.
41. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي معماري مساجد افق آينده، زير نظر معاونت پژوهشي، تهران، دانشگاه هنر، 1380، ص 434.
42. حكمت‌الله ملاصالحي، «تأملي در پاره اي از ويژگي‌هاي مقوله زيبايي‌شناسي ظرافت و برخي از صور آن در عهد صفوي»، مجله گلستان هنر، 1385، ش 3، ص 13.
43. مادام ژان ديولافوا، ايران، كلده، شوش، علي‌محمد فره وشي، تهران، 1376، ص 318.
44. اوژن فلاندن، سفرنامه اوژن به ايران، حسين نور صادقي، تهران، اشراقي، 1356، ص 158.
45. مجموعه مقالات اولين همايش هنر اسلامي، به اهتمام دكتر محمد خزايي، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامي، 1381، ص 303.
46. مهناز شايسته‌فر، هنر شيعي، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامي، 1384، روي جلد كتاب.
47. تاريخچه هنر معماري در ايران، به كوشش دفتر برنامه ريزي آموزش ابتدايي، تهران، ندا، 1352، ص 68.
48. انور الرّفاعي، تاريخ هنر در سرزمين‌هاي اسلامي، عبدالرحيم قنوات، مشهد، جهاد دانشگاهي مشهد، 1377، ص 19.
49. رضا مختاري اصفهاني و علي‌رضا اسماعيلي، هنر اصفهان از نگاه سياحان، تهران، فرهنگستان هنر، 1385، ص 113.
50. علي‌اكبر ارشاد، هنر پرستشگاهي، مجله مسجد، ش35، 1376، ص 63.
51. مهناز شايسته فر، هنر شيعي، ص 167.
52. همان، ص 169.
53. همان، ص 176.
54. همان، ص 195.
55. لطف‌الله هنرفر، گنجينه آثار تاريخي اصفهان، تهران، زيبا، 1350، ص53.
56. همان.
57. كريستي ويلسن، تاريخ صنايع ايران، عبدالله فريار، تهران، فرهنگسرا، بي‌تا، 163.
58. استفان پانوسي، گرايش‌هاي علمي و فرهنگي در ايران از هخامنشيان تا پايان صفويه، تهران، بلخ، 1382، ص 143.
59. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي معماري مساجد افق آينده، زير نظر معاونت پژوهشي، تهران، دانشگاه هنر، 1380، ص 90.

منابع :


كتاب‌ها
1. آيت‌الهي، حبيب‌الله، كتاب ايران: تاريخ هنر، تهران، الهدي، 1380.
2. پانوسي، استفان، گرايش‌هاي علمي و فرهنگي در ايران از هخامنشيان تا پايان صفويه، تهران، نشر بلخ، 1382.
3. پوپ، آرتور ابهام، معماري ايران، غلام‌حسين صدري افشار، تهران، فرهنگان، 1373.
4. پيرنيا، محمدكريم، تحقيق در معماري گذشته ايران، تدوين: دكتر غلام حسين معماريان، تهران، دانشگاه علم و صنعت، 1378.
5. پيرنيا، محمدكريم، سبك شناسي معماري ايران، تدوين: غلام‌حسين معماريان، تهران، پژومند، 1380.
6. تاجبخش، احمد، تاريخ صفويه(جلد 2)، شيراز، نويد شيراز، 1378.
7. تاريخچه هنر معماري در ايران، به كوشش دفتر برنامه ريزي آموزش ابتدايي، تهران، ندا، 1352.
8. ديولافوا، مادام ژان، ايران، كلده و شوش، علي محمد فره‌وشي، تهران، دانشگاه تهران، 1376.
9. رايس، تالبوت، هنر اسلامي، ماه‌ملك بهار، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، 1375.
10. الرّفاعي، انور، تاريخ هنر در سرزمين هاي اسلامي، عبدالرحيم قنوات، مشهد، جهاد دانشگاهي مشهد، 1377.
11. زكي، محمدحسن، هنر ايران، محمدابراهيم اقليدي، تهران، صداي معاصر، 1377.
12. شايسته‌فر، مهناز، هنر شيعي، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامي، 1384.
13. فلاندن، اوژن، سفرنامه اوژن به ايران، حسين نورصادقي، تهران، اشراقي، 1356.
14. كياني، محمديوسف، تاريخ هنر معماري ايران در دوره اسلامي، تهران، سمت، 1383.
15. گدار، آندره، آثار ايران، ابوالحسن سروقد مقدم (جلد 3 و 4)، مشهد، بنياد پژوهش‌هاي اسلامي، 1371.
16. گروبه، ارنست و ديگران، معماري جهان اسلام، ويراستار: جرج ميشل، يعقوب آژند، تهران، مولي، 1379.
17. مجموعه مقالات اولين همايش هنر اسلامي، به اهتمام دكتر محمد خزايي، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامي، 1381.
18. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي مساجد(جلد1)، تهران، دانشگاه هنر، 1380.
19. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي معماري مساجد(جلد 2)، تهران، دانشگاه هنر، 1380.
20. مجموعه مقالات دومين همايش بين المللي معماري مساجد افق آينده، زير نظر معاونت پژوهشي تهران، دانشگاه هنر، 1380.
21. محسني، حسين و بهرام نفري، اطلاعات عمومي هنر (هنر ايران)، تهران، عفاف، 1379.
22. مختاري اصفهاني، رضا و علي‌رضا اسماعيلي، هنر اصفهان از نگاه سياحان، تهران، فرهنگستان هنر، 1385.
23. موسوي بجنوردي، كاظم و جمعي از نويسندگان، ايران، تاريخ، فرهنگ، هنر، تهران، مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي، 1384.
24. ويلسن، كريستي، تاريخ صنايع ايران، عبدالله فريار، تهران، فرهنگسرا، بي تا.
25. هنر و معماري مساجد، به كوشش دبيرخانه ستاد عالي هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد(جلد1)، تهران، رسانش، 1384.
26. هُنرفر، لطف‌الله، گنجينه آثار تاريخي اصفهان، تهران، زيبا، 1350.
مقاله ها:
1. ارشاد، علي‌اكبر، هنر پرستشگاهي، مجله مسجد، شماره 35 (آذر و دي 1376)، صص 61- 63.
2. ملاصالحي، حكمت‌الله، تأملي در پاره‌اي از ويژگي‌هاي مقوله زيبايي شناسي ظرافت و برخي از صور آن در عهد صفوي، مجله گلستان هنر، ش 3، 1385، صص10-15.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_meemary_msajd_dr_dvrh_y_sfvyh_1853416_7706.zip55.4k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟