داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد ولایت حضرت محمد و آل محمد

ولایت حضرت محمد و آل محمد

 عنوان : ولایت حضرت محمد و آل محمد 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 20 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
یتیمان آل محمّد(ص) 10
خلقت نوری محمّد و آل محمّد(ص) 13
منابع 16


مقدمه :

فرزندان قادر به جبران حتی یک روز از رنج و تعبی که مادر در هنگام تولّد طفل خود متحمّل شده نیستند. با این همه، هیچ پدر و مادری، متضمّن عاقبت و بهشت و دوزخ اطفال خود نیست. در حالی که به قول رسول خدا(ص)، پدران امّت یعنی حضرت معصومان (ع)، ناجی فرزندان از آتش و رهنمون آنها به بهشتند.
آنچه که موجب اشرف و افضل بودن محمّد و آل محمّد(ص)، نسبت به همگان و عموم خلق روزگار می شود، تنها ناظر به شئونی، همچون هادی، بشیر، نذیر و حتّی معلّم بودن اولیای خاصّ الهی نیست؛ بلکه، جز اینها شئون مهم تری هستند که خداوند یکتا به ایشان عطا کرده و لاجرم مردم به دلیل آن شئون، مدیون و مرهون آن ذوات مقدّس هستند؛ از جمله شأن واسطه فیض بودن و شأن ولایت داشتن.
پدر و مادر جسمانی، واجد درجاتی پایین تر از ولایت (به معنی سرپرستی)اند و حسب مقدورات خود، متکفّل ارتزاق و مراقبت از فرزاندشان هستند.
شأن ولایت کلّی و تام محمّد و آل محمّد(ص)، به اذن الله و به دلیل آنکه واجد عالی ترین مرتبه از صفات کمالی و عالی ترین مرتبه از قرب و نزدیکی به حضرت خداوندی جلّ و علا هستند، بر کلّ موجودات آشکار و نهان و از جمله انسان ها (از اوّلین تا اخرین) سیطره داشته و لاجرم حقوق و تکالیفی را متوجّه آنان می سازد.

ولایت به معنای سرپرستی در ولایت والدین، ولایت مؤمنان، ولایت امامان (ع)، ولایت پیامبر(ص) و ولایت الهی به کار رفته است. در همه این مراتب ولایی، نشانه هایی از تقرّب و محبّت مندرج است. از نظر آموزه های قرآنی، ولایت رسول خدا، محمّد مصطفی(ص)، فراتر از ولایت انسان بر نفس خودش است.

«النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِم؛ 20

پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و. . . »
این ولایت و اولویّت به منزله تقدّم و افضلیّت اراده پیامبر(ص) درباره تصرّف در جان و مال آنها در مقایسه با اراده خودشان است. این تقدّم و جاری بودن حکم ایشان درباره مؤمنان (بلکه همه انسان ها و موجودات تکویناً و تشریعاً) در همه شئون مادّی و معنوی صادق است.
لازمه این مراتب ولایی و شدّت و ضعف ولایت و اذن تصرّف اولیا درباره مردم، به مراتب و شدّت نور، علم، حیات، قدرت و سایر اسمای الهی برمی گردد. چنان که لازمه ضعف این ولایت، ضعف صفات کمالی الهی است و به طور کلّی؛ هر موجودی به درجه قربت و نزدیکی اش به خداوند یکتا، واجد ولایتی قوی تر می شود؛ زیرا این میزان دوری و نزدیکی، میزان و تعدّد حجاب های ظلمانی و نورانی را یادآور می شود. آ نکه حجابش کمتر و در نتیجه، قربتش بیشتر و ولایتش افزون تر باشد، شعاع و گسترش نور و حیات و علم و سیطره و تصرّفش نیز بیشتر است.

سیطره ولایت محمّد و آل محمّد(ص) بر جمیع ما سوی الله، سیطره و گستره تدبیر و تصرّف آنان را بیان می کند و در نتیجه، مقدار وسیع تری از موجودات خلق شده را شامل می شود.

بی تردید، هر یک از مخلوقات، از مادّه کثیف و ضعیف گرفته تا حضرت جبرئیل(ع) و حضرت روح که مقامش افضل ملائکه است، هریک، واجد درجه و مرتبه ای خاص از امکانات، همچون علم و قدرت و وسعت وجودی اند و حدّی مخصوص خود در همه شئون دارند. هر یک مظهر اسمی از اسماء الهی اند و واجد صفت یا اوصافی از صفات حضرت خداوندی.
عالی ترین و والاترین درجه از قربت و نزدیکی به خداوند یکتا، لاجرم، باعث ظهور و بروز عالی ترین و والاترین درجه استعدادها و قوا شده و بر صلاحیّت او نیز برای سیطره یافتن بر سایر موجودات و قدرت تصرّف و ولایت آنها می افزاید.

به اقتضای این درجه عالی و والا از ولایت مطلقه است که خداوند می فرماید: «النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِم».

ولایت مطلقه، عبارت است از حصول مجموع این کمالات در ازل بر حسب باطن و باقی گذاردن آنها تا ابد؛ چنان که درباره محمّد و آل محمّد(ص) صادق است. این قول مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند:
«کنْتُ وَصِیاً وَ آدَمُ بَینَ الْمَاءِ وَ الطِّین؛ 21
من وصی بودم درحالی که آدم در بین آب و گل بود. » و مانند گفتار رسول خدا(ص) که فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی مِنْ نُورٍ وَاحِد؛ 22 من و علی از یک نور هستیم. »

چنان که فرمودند:
«خَلَقَ اللهُ رُوحِی وَ رُوحَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَ اللهُ الْخَلْقَ بِأَلْفَی أَلْفِ عَامٍ؛
خداوند روح من و روح علیّ بن ابی طالب را دو هزار سال قبل از آنکه موجودات را بیافریند، آفرید. »
از اینجا می توان دریافت که با تکیه بر کدام دریافت، پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه؛
من و علی همانا پدران این امّتیم. »

ناگزیر و حسب شأن ولایت مطلقه و حق تصرّف تام و حاضر بودن جمله صفات کمالی خداوند یکتا در محمّد و علی (ع)، اینان، واجد شأن پدری، ولایت و حقّ تصرّفند و چنان که کسی بر اثر نافرمانی مشمول «عاقّ» آنان شود، لاجرم و حسب سنّت لا یتغیّر هستی، از رحمت خداوند دور افتاده و مشمول لعنت می شود. امّا زیباترین نکته اینجاست که، چنان که ولایت الهی، ناظر بر ولایت رحمت و محبّت درباره جمیع خلایق است، صاحب ولایت مطلقه نیز، صاحب و واجد ولایت محبّت هستند و امر و نهی و تصرّف و بازخواست آنان، پیش از آنکه ناظر بر قهر و غضب باشد، ناظر بر محبّت بی ما به ازاء است. همان که مرتبه نازله اش در پدران جسمی، نسبت به فرزندان ظهور می کند. چنان که قبلاً عرض شد، این محبّت ولایی، محبّت ذاتی، محبّت بی مابه ازاء در پدران باعث می شود تا آنان، بی هیچ چشمداشت و با شیرینی تمام و رضایت خاطر، رنج و آزار و زحمت کودکان را تاب بیاورند و به پای آنان بسوزند و بسازند. این محبّت ولایی، در فرزندان نسبت به والدین وجود ندارد. بدین سبب، در اوّلین فرصت و اوّلین قهر و غضب از پدر و مادر می بُرند و سر خود گرفته و می روند.

خداوند کریم، درباره رسول خدا(ص) خطاب می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناک إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین؛ 23
و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. »

در روایت است که به هنگام فرود این آیه مبارکه، پیامبر(ص) از فرشته وحی پرسید: «هَل أصَابَک مِن هَذِهِ الرَّحمَةِ شی ء؟؛ آیا از این مهر و رحمتی (که خدای پر مهر از آن سخن می گوید) به شما هم رسیده است؟»

او در پاسخ گفت: «نَعَم إنّی کنتُ أخشی عاقبةُ الأمرِ فَامَنتُ بِک لما أثنَی اللّهُ عَلَیَّ بِقَولِه ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکین؛ 24
آری؛ من از عاقبت کار خود می ترسیدم، پس به رسالت شما ایمان آوردم و خدا مرا ستود و فرمود: فرشته نیرومندی است که در بارگاه خداوند، عرش پرشکوه و بلند پایگاه است. »

منابع :


1- سوره بقره، آیه 83-
2- سوره نساء، آیه 36-
3- سوره اسراء، آیه 23-
4- سوره انعام، آیه 151-
5- کلینی، الکافی، مصحح: علی اکبر غفاری، نشر دارالکتب اسلامیّه، متن عربی، ج 2، ص 349

6- سوره انعام، آیه 151-
7- سوره لقمان، آیه 15-
8- مجلسی، محمّد باقر، بحارالانوار، ج 16، ص 95، باب 6؛ عیون اخبار الرّضا (ع)، ج 2، ص 86-
9- همان، ج 22، ص 489
10- همان، ج 40، ص 45؛ جامع احادیث شیعه، ج 19، ص 18-
11- بحار الأنوار، نشر دار إحیاء التراث العربی (بیروت)، ج 40، ص: 45-
12- سوره نجم، آیات 3و 4-
13- این بابویه، محمّد بن علی، معانی الأخبار، ترجمه عبدالعلی محمّدی شاهروی، نشر دارالکتب الاسلامیّه، ج 1، باب 53، صص 275- 274
14- تفسیر الامام (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری)، ص 133
15- مجلسی، همان، تهران، نشر اسلامیّه، چاپ بیست و سوم، سال 1385، ج 36، ص 5 و 275-
16- ر. ک. همین دو باب در بحارالانوار.
17- تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص330.
18- لغتنامه دهخدا.
19- ابن شهرآشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب (ع)، نشر علّامه ژ، متن عربی، ج 3، ص 200؛ استرآبادی، علی، تأویل الآیات الظّاهره فی فضائل العتره الطاهره، موسسه نشر اسلامی، ذیل تأویل سوره اخلاص، ص 823-

20- سوره احزاب، آیه 6-
21- مجلسی، همان، دارالاحیاء الثتراث العربیّ (چاپ بیروت)، متن عربی، ج 18، ص 278؛ عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، نشر سیدالشّهداء للنّشر، متن عربی، ج 4، ص 124-
22- أمالی شیخ صدوق، نشر کتابچی، ص 236؛ عیون اخبارالرّضا (ع)، نشر جهان، ج 2، ص 58-
23- سوره انبیاء، آیه 107-
24- تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه «و ما ارسلناک الّا رحمه للعالمین».
25- همان.
26- قمی، عبّاس، مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین.
27- مجلسی، همان، ج 53؛ ص 11-
28- دعای ندبه.
29- کلینی، همان، نقل شده از جابر بن عبدالله انصاری در حدیث لوح، ج 1، ص 527؛ الغیبه طوسی، صص 143 146-
۱. سلیمان، کامل، روزگار رهایی، ترجمه علی اکبر مهدی پور، ج 1، ص 129-
31- طبرسی، الاحتجاج، نشر مرتضی، متن عربی، ج 2، ص 497؛ الزام النّاصب، موسسه الاعلمیّ (چاپ بیروت)، ج 1، ص 410
32- صفّار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ج 1، ص 260.

33- همان، ص 266-
34- مجلسی، همان، ج 65، ص: 168-
35- منتخب میزان الحَکم، حدیث 6737-
36- مجلسی، همان، ج 41، ص 29-
37- بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، موسسه بعثت، ج 4، ص 717-
38- وسائل الشّیعه، ج 15، ص 197، ح 10-
39- تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، ص 344، ح 224-
۱. عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ج 1، ص 19؛ نقل از شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان، آیت الله محمّدعلی گرامی.
41- ر. ک. مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، نشر دارالمتب العربیّ (چاپ بیروت)، ص 575/ لغتنامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران.
42- محمّد بن طاهر بن عاشور، تفسیر التّحریر و التّنویر، الدّار التّونسیّه للنشر، ج 4، ص 219،
43- مستدرک الوسائل، ج 17، ص 317-
44- همان.
45- اترک، حسین، مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات، مجلّه پژوهش هی فلسفی کلامی، شماره 22-23-
46- همان، به نقل از فیض کاشانی، علم الیقین فی اصول الدّین، انتشارات بیدار، 1373، چاپ اول، صص 229- 223-

47- کلینی، همان، ج 1، ص 21-
48- مجلسی، همان، ج 25، ص 22-
49- اترک، حسین، همان، به استناد مجموعه روایات.
۱. ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ج 1، ص 45-
51- همان، ص 85-
52- حنفی، عبدالله، الرّفائق، ص 30.
53- مجلسی، همان، ج 26، ص 6-
54- همان.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_vlayt_hzrt_mhmd_v_al_mhmd_1851156_7453.zip39.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟