داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد عدالت محوری

عدالت محوری

 عنوان : عدالت محوری 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 26 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
معنای عدالت 5
عدل و جود 5
عدالت اجتماعی ابعاد مختلفی دارد 8
شاخصه های عدالت 10
جایگاه عدالت در اسلام 11
آثار عدالت 15
عوامل تحقق عدالت 17
موانع اجرای عدالت 20


مقدمه :

حکومت در دیدگاه مکتب اسلام و فرهنگ حکومت علوی از مهم ترین ابزارهای نیل جامعه به کمال و تعالی است. از آن جا که حیات بشری در این دنیا از منظر فرهنگ اسلامی ابزاری برای رسیدن به کمال است و آن چه برای انسان اصالت دارد کمال جاویدان است لذا حکومت نیز می تواند وسیله مناسبی برای نیل به این هدف باشد؛ زیرا حکومت هم امکانات این رشد و تعالی را به گونه ای جامع در اختیار دارد و هم می تواند زمینه استفاده از هر نوع امکانی را فراهم سازد.
از تعابیر حضرت (ع) اینگونه استفاده می شود که حکومت وقتی می تواند راهنمای رسیدن به کمال باشد که خود در مسیر عدالت تحقق امنیت تامین رفاه و زمینه سازی برای تربیت انسانی گام بردارد والا اگر حکومت به سوی بی عدالتی و خودکامگی گام بردارد و در آن از امنیت های مختلف که زمینه ساز آرامش درونی و بیرونی انسان ها است خبری نباشد و توان تامین رفاه و آسایش مردم را با تدبیر درست در زمینه های مختلف اقتصادی نداشته باشد و هم چنین در جهت خودسازی و انسان سازی گام برندارد نه تنها وسیله ای برای نیل جامعه به اهداف عالی نیست بلکه به مانعی بزرگ برای رشد بشر تبدیل می شود. نگاه به تاریخ حکومت ها گواه بر این مدعا است که صدها نوع آن در شرق و غرب این عالم آمدند و رفتند و تمدن های مختلف را پایه گذاری کردند و این تمدن ها مسیر صعود و نزول خود را پشت سرگذاشتند و با داشتن پیشرفت هایی در زمینه هایی مادی هنوز تمدن بشری دارای علم بدون اخلاق قدرت منهای عدالت و مادیت فاقد معنویت است. امام علی (ع) حکومت را وسیله ای برای تحقق عدالت امنیت رفاه و تربیت جامعه و امری ضروری می داند و اگر به این پیام امام المتقین (ع) عمل می شد تاریخ شاهد انحراف انسان از مسیر هدایت الهی نبود و تمدن امروز بشری با شاخصه علم همراه با اخلاق مادیت عجین با معنویت و قدرت آمیخته با عدالت شناخته می شد.
عدالت امنیت رفاه و آسایش و تربیت از مهم ترین اهداف حکومت از دیدگاه نهج البلاغه است که اهداف دیگر را پوشش می دهد. از این میان نگاهی به «عدالت» می افکنیم.


یکی از مهم ترین و کهن ترین مباحث و دغدغه ها و آرمان های بشر و ادیان الهی، عدالت است. انسان از وقتی که خود را شناخته، بر ضرورت حضور فعال عدالت در زندگی، تأکید کرده و بنابر تمایل فطری، همشیه در جست وجوی آن بوده است.
امروزه با وجود توسعه شگرفی که در علم و صنعت و تکنولوژی صورت گرفته و بشر به بسیاری از خواسته های مادی خود نایل شده، اما هم چنان یکی از مطالبات جدّی و اصلی او، عدالت خواهی است.
بشر عصر حاضر، تشنه عدالت است، زیرا به این باور رسیده که رفتارهای شخصی و برنامه های اجتماعی و بسیاری از ارزش های اخلاقی و آرمان های انسانی در جامعه، جز با عدالت، محقق نمی گردد.
بر این اساس، پیامبران الهی جملگی منادی قسط و عدل بوده اند و در فرهنگ قرآن، پس از توحید، اصلی فراگیرتر از عدالت وجود ندارد.

شکی نیست که برای سردادن «گلبانگ عدالت» در جهان امروز و در اوضاع نابرابری و بی عدالتی، ابتدا باید خود در مسیر عدالت اخلاقی و قسط اجتماعی گام برداریم و ملکه عدالت را در سرزمین جان خویش جای دهیم تا بستر ظهور آیت حق و عدالت، مهدی موعود (عج) را فراهم سازیم.

درباره عدالت می توان با رویکردهای مختلف بحث کرد. به همین دلیل این موضوع دامنه گسترده ای دارد.

در این نوشتار، به بررسی مفهوم عدالت در حوزه اخلاق از زاویه تأثیری که در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد می پردازیم، زیرا معتقدیم مفهوم عدالت، از حوزه اخلاق به تدریج به حوزه های سیاست و حقوق و اقتصاد جریان پیدا کرده است.

منابع :

1) راغب اصفهانی، المفردات للالفاظ القرآن، ص 325.
2) نهج البلاغه صبحی صالح، قصار 437.
3) عدل الهی، ص 62 - 59.
4) نهج البلاغه، قصار 437.
5) بیست گفتار، ص 8.
6) مستدرک الوسائل، ج 11، ص 317.
7) مجموعه آثار، ج 2، ص 59.
8) همان.
9) همان.
10) لقمان (31) آیه 13.
11) شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 148.
12) عنکبوت (29) آیه 8.
13) امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص 555.
14) وسائل الشیعه، ج 21، ص 487.
15) نساء (4) آیه 3.
16) بیست گفتار، ص 129 - 128؛ پیرامون انقلاب اسلامی، ص 119.
17) نهج البلاغه، خطبه 216.
18) همان، خطبه 34.
19) همان، نامه 5.
20) همان، خطبه 34.
21) همان، نامه 27.
22) اقتصاد ما، ج 2، ص 273.
23) نهج البلاغه، خطبه 232.
24) همان، خطبه 215.
25) الغارات، ص 44.
26) بحار الانوار، ج 40، ص 327.
27) نساء (4) آیه 58.
28) مستدرک الوسائل، ج 18، ص 7.
29) مرتضی مطهری، داستان راستان، ج 1، ص 34.
30) جورج جورداق، علی و حقوق بشر، ص 78.
31) آل عمران (3) آیه 18.
32) تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص 79.
33) حدید (57) آیه 25.
34) مرتضی مطهری، عدل الهی، ص 38.
35) نحل (16) آیه 90.
36) انعام (6) آیه 152.
37) مطففین (83) آیه 3 - 1 و انعام (6) آیه 152.
38) بقره (2) آیه 282.
39) مائده (5) آیه 8.
40) همان، آیه 42.
41) بحار الانوار، ج 96، ص 214.
42) غررالحکم و دررالکلم، ج 3، ص 240.
43) ممتحنه (60) آیه 8.
44) تاریخ ابن عساکر، ج 3، ص 249.
45) نهج البلاغه، نامه 25.
46) همان، خطبه 167.
47) محمدعلی موحد، در هوای حق و عدل، ص 97 - 92.
48) اسلام و مقتضیات زمان، ج 1، ص 341.
49) نهج البلاغه، خطبه 126.
50) بشریه، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، ص 8.
51) پازارگاد، تاریخ فلسفه سیاسی، ج 2، ص 585.
52) غررالحکم و دررالکلم، ج 1، ص 11.
53) فروع کافی، ج 2، ص 147.
54) همان.
55) الحیاة، ج 5، ص 179.
56) کامل الزیارات، ص 194.
57) محمدرضا حکیمی، قیام جاودانه، ص 93.
58) بحار الانوار، ج 52، ص 2.
59) همان، ج 51، ص 88.
60) میزان الحکمه، ج 6، ص 80.
61) وسائل الشیعه، ج 28، ص 12.
62) مستدرک الوسائل، ج 11، ص 123.
63) غررالحکم و دررالکلم، ج 3، ص 206.
64) میزان الحکمه، ج 6، ص 79.
65) غررالحکم و دررالکلم، ج 3، ص 374.
66) همان، ص 353.
67) سیری در نهج البلاغه، ص 113.
68) نهج البلاغه، نامه 53.
69) میزان الحکمه، ج 6، ص 78.
70) شیخ مفید، امالی، ص 310.
71) حدید (57) آیه 25.
72) الحیاة، ج 6، ص 346.
73) نهج البلاغه، خطبه 87.
74) همان، خطبه 168.
75) غررالحکم و دررالکلم، ج 2، ص 221.
76) نهج البلاغه، خطبه 136.
77) همان، نامه 53.
78) همان.
79) شرح نهج البلاغه، ج 24، ص 13.
80) غررالحکم و دررالکلم، ج 4، ص 564.
81) نهج البلاغه، نامه 53.
82) همان، خطبه 29.
83) بقره (2) آیه 279.
84) نهج البلاغه، نامه 70.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_eedalt_mhvry_1851152_3984.zip47k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟