داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد امام علی علیه السلام مصداق کامل اسوه حسنه

امام علی علیه السلام مصداق کامل اسوه حسنه

 عنوان : امام علی علیه السلام مصداق کامل اسوه حسنه 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 15 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
حضرت در مورد حقوق همسران می فرمود 8
اخلاق فردی 10
پرهیز از نخستین گناه 10
لذت ترک گناه 11
پاکی نفس 12
گذشت هنگام قدرت 13
منابع 13


مقدمه :

امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی همیشگی است که می توان همه کمالات را در او سراغ گرفت و بدان ها اقتدا کرد. آن حضرت نه تنها از آنِ شیعیان که الگوی همه مسلمانان و جمله آزادگان است. امام علی علیه السلام، تجسم ارزش های دینی و اسلام مجسّم است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی همیشگی است که می توان همه کمالات را در او سراغ گرفت و بدان ها اقتدا کرد. آن حضرت نه تنها از آنِ شیعیان که الگوی همه مسلمانان و جمله آزادگان است. امام علی علیه السلام، تجسم ارزش های دینی و اسلام مجسّم است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و در عین حال سیاست مدار و جامعه ساز. شدت عمل را با رحمت و عطوفت به مؤمنان آموخت؛ اهل مداهنه نبود و هیچ گاه حقیقت را قربانی مصلحت نکرد. کتاب فضل علی علیه السلام چندان پربرگ وبار است که برای خواندن آن چند نقدِ عمر باید و تنها می توان شمه ای از فضایل ناپیدای علوی را واکاوید و پیش روی همگان نهاد.
از آنجا که حس کمال جویی و ویژگی الگوطلبی و نمونه پذیری، امری فطری و ذاتی است و آدمی برای ره یابی به سرمنزل مقصود و دست یابی به کمال مطلوب، در جست وجوی اسوه هایی برای پیروی از آنها و گرفتن سرمشق برمی آید، باید الگوهای مطلوب را بشناسد. علی علیه السلام پس از پیامبراعظم صلی الله علیه و آله مصداق کامل اسوه حسنه است و پیروی از ایشان موجب هدایت و کمال امت اسلامی، بلکه انسانی است. شیوه آن بنده راستین حق، سبب ترقی، رشد و تکامل بشر خواهد بود و به همان نسبت سرپیچی از روش او، گمراهی و نابودی همیشگی را در پی خواهد داشت. پیامبر درباره سیره علی علیه السلام به عمار یاسر این گونه سفارش می کند:

ای عمار، اگر دیدی علی به تنهایی از یک راه می رود و تمام مردم به راهی دیگر روانند، به راه علی برو؛ زیرا او تو را به نابودی نکشاند و تو را از مسیر هدایت و رستگاری خارج نسازد.1

در روایتی دیگر پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمودند:

ای علی، بی شک تو کسی را که پیروت باشد، هدایت خواهی کرد و آن که با سیره و راه تو مخالف است، به یقین، تا روز قیامت گمراه خواهد ماند.2
امام علی علیه السلام در برخورد با مردم و جوامع انسانی، دیدگاهی فراتر از دید مسلمان به مسلمانی دیگر داشت. در دیدگاه او مردم از نظر اجتماعی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ای از آنها، برادر دینی اند و دسته ای دیگر، در آفرینش با مسلمانان یکسانند. ازاین رو، با هر یک از آنها متناسب با آنچه خداوند و سنّت پیامبر تعیین کرده است و نیز متناسب با شأن و کرامت انسانی آنان عمل می کرد. در سفارش به مالک اشتر در همین مورد می فرماید:

فَاِنَّهُم صِنفانِ: اما أخٌ لک فی الدِّینِ و إمّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ.3
ای مالک، مردمان دو دسته اند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند.

از نظر امام علی علیه السلام، همه انسان ها فرزندان یک پدر و مادر و در نژاد و طبقه برابرند و هیچ انسانی از این جهت، بر دیگری برتری ندارد. ایشان به صراحت می فرماید: "ایُّها النّاسُ اِنَّ آدَمَ لَمْ یَلِدْ عبدا ولا اَمَةً و انَّ الناسَ کُلَّهُم أَحرارٌ؛4 ای مردم، بی گمان آدم هیچ یک از فرزندانش را برده و کنیز نزاد و همگان آزادند ".

در سیره امام علی علیه السلام همه مردم از حقوقی مساوی برخوردارند و همه باید از مواهب اجتماعی یکسان بهره مند شوند. تساوی حقوقی افراد از دیدگاه علی علیه السلام چنان مهم و حساس است که حتی در التفات و نظر به افراد نیز والی و حاکم نباید تبعیض ورزد. حضرت در سفارش به محمد بن ابی بکر، والی مصر چنین می فرماید:

با همگان یکسان رفتار کن، چه آن گاه که گوشه چشم به آنان افکنی و چه آن که خیره شان نگاه کنی تا زورمندان و بزرگان، در تبعیض طمع نورزند و ناتوانان از عدالت تو نومید نشوند.5

از روزی که علی علیه السلامخود را شناخت، بر محور حق حرکت کرد و در این راه هماره با حق دم ساز بود. به همین دلیل، پیامبر فرمود: "اَلْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ أَینَما مالَ؛ حق به دنبال علی علیه السلام است هر جا که برود ".6

علی علیه السلامبه تمام معنا، قانون مدار و مجری قانون الهی بود و در این راه میان خودی و غریبه تفاوتی نمی گذاشت و اگر کسی برخلاف قانون عمل می کرد، بدون در نظر گرفتن موقعیت و مقام وی، حدود الهی و قانونی را بر وی اجرا می کرد و هیچ واسطه و شفاعتی را نمی پذیرفت. از سوی دیگر، بسیار دقیق و منظم بود و دیگران را از بی برنامگی بازمی داشت. ایشان در عهدنامه مالک اشتر برای حفظ نظم و انجام کارها در وقتشان فرمود:

کار هر روز را در همان روز انجام ده؛ زیرا هر روز کاری ویژه خود را دارد و از شتاب در مورد کارهایی که زمانشان نرسیده یا سستی در کارهایی که امکان انجام آن فراهم است یا لجاجت در اموری که مبهم است یا سستی در کارها هنگامی که آشکار است، برحذر باش و هر کاری را در جای خود و به موقع انجام بده.7

از دید امام علی علیه السلام، مهربانی و محبت با مردم، در جذب دل ها و اداره کردن انسان ها، نقش ارزنده ای دارد و سبب می شود زمام دار بر قلوب مردم حکومت کند. ایشان درباره مهرورزی به انسان ها در عهدنامه مالک اشتر می فرماید:

دلت را از رعایا، پر از مهر و محبت و لطف کن. در برابر آنها درنده و آزارکننده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری.8

امام همیشه در دست رس همگان بود به گونه ای که پایین ترین رده های اجتماعی نیز به سهولت و بدون کوچک ترین مشکل و مانعی با وی دیدار می کردند و مشکلاتشان را با او در میان می گذاشتند. هیچ دربانی نداشت و به کارگزاران خود نیز سفارش می کرد که هیچ گاه از دید مردم غایب نشوند. در این راستا به پسر عموی خود قثم بن عباس که زمام دار مکه بود، چنین می نویسد:

صبح و عصر برای رسیدگی به امور حاجیان و مردم مکه بنشین. به کسانی که پرسشی دارند، پاسخ ده. جاهلان را بیاموز و با دانشمندان مذاکره کن. در میان تو و مردم باید واسطه و سفیری جز زبانت و حاجب و پرده ای جز چهره ات نباشد. افرادی را که با تو کار دارند، از ملاقات با خود محروم مساز. اگر ابتدا آنها را از درِ خانه ات برانند، حل مشکل آنها پس از آن، این بی حرمتی و بی اعتنایی را جبران نخواهد کرد.9

امام برای آموزش و پرورش مردم در تمام ابعاد زندگی شان اهمیت ویژه ای قائل بود و بر دو نکته اساسی تأکید می ورزید. ابتدا در بخش فرهنگ مردم گذشته، باید تنها سنّت های نیکو و آداب و رسوم خوب آنان را گرفت و به کار بست و در بخش آموزش باید چیزی را به مردم آموخت که برای دنیا و آخرت آنها سودمند باشد و بتوانند از آن در زندگی شان بهره گیرند. از نظر علی علیه السلام فقط علمی ارزش دارد که شخصیت انسان را بسازد و رشد و تکامل بخشد و او را به خداوند و اوج تقرب برساند.10

سیره امام علی علیه السلام در بعد فردی و خانوادگی نیز در اوج است. علی علیه السلام، یگانه خداشناس است. او در خانه خدا چشم به جهان گشود و در خانه حق، کام جانش به نام حق و به یاد خدا شیرین شد. او د خداشناسی به یقین کامل رسیده بود، آن چنان که می فرماید: "اِنّی لَعَلی یَقینٍ مِنْ رَبّی و غَیْرِ شُبهَةٍ مِنْ دینی؛ من درباره پروردگارم، خود به سرمنزل یقین رسیده ام و در دینم تردیدی ندارم ".11

خداشناسی علی علیه السلام به اندازه عظمت و بزرگی خود اوست؛ زیرا خدا را در همه حال حاضر و ناظر بر رفتار و برنامه های خویش می داند و او را به چشم دل می بیند، عبادت او، عبادت آزادگان است که فقط به شکرانه ذات حق و بدون چشم داشت پاداشی صورت می پذیرد. خود در این باره می فرماید:

گروهی خدا را از روی رغبت و میل (به بهشت) می پرستند که این عبادت تاجران و سودجویان است و گروهی خدای را از روی ترس، پرستش می کنند که عبادت بردگان است و عده ای به سبب شکر نعمت های الهی و سپاس (و اینکه حضرت حق را شایسته عبادت می دانند) او را می پرستند و این عبادت آزادگان است.12

آن گاه به نوع عبادت خود اشاره می کند و می فرماید:
هیچ گاه خداوند را از روی ترس یا به طمع و چشم داشت پاداشی نپرستیدم، بلکه چون خداوند را شایسته پرستش دیدم، او را عبادت کردم.13

امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره اخلاص نیز می فرماید که تمام دوستی ها و دشمنی ها و جذب و دفع، همه و همه باید برای خدا باشد: "المؤمِنُ مَنْ کان حُبُّهُ لِلّهِ و بُغضُهُ للّه و أخذُهُ للّه و تَرْکُهُ للّهِ ".14

در سیره عبادی امام، نماز بزرگ ترین جلوه عبادت واساسی ترین نماد بندگی و رکن نخستین و پایه اصلی دین است. مؤمن کسی است که دوستی، دشمنی، دادن و گرفتن او برای خدا باشد. در بحرانی ترین زمان ها و مکان ها نیز نماز اول وقت امام به تأخیر نمی افتاد، چنان که در جنگ صفین گاه و بی گاه به خورشید نگاه می کرد و مراقب بود که وقت زوال نگذرد. ابن عباس از حضرت پرسید: ای امیرمؤمنان، چرا گاهی از جنگ دست می کشی و به آسمان می نگری؟ فرمود: "به خورشید و زوال آن نگاه می کنم تا وقت نماز را بدانم و نماز اول وقت را از دست ندهم. " ابن عباس با شگفتی پرسید: آیا در هنگامه نبرد که مجال اندیشیدن به چیز دیگری جز جنگ نیست، به نماز اول وقت می اندیشی؟ فرمود: "ما برای چه با آنان می جنگیم؟ آیا برای نماز، نبرد نمی کنیم؟ "15

منابع :


۱. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج 13، ص 188.
۲. شیخ طوسی، الامالی، ص 479.
۳. نهج البلاغه، نامه 53.
۴. محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج 8، ص 69.
۵. نهج البلاغه، نامه 46.
۶. کافی، ج 1، ص 294.
۷. نهج البلاغه، نامه 53.
۸. همان.
۹. همان، نامه 67.
۱۰. علی رفیعی علامه و دشتی، سیره امام علی علیه السلام، ص 79 [دانش نامه امام علی علیه السلام].
۱۱. کافی، ج 5، ص 54.
۱۲. همان، ج 2، ص 84.
۱۳. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 10، ص 157.
۱۴. غررالحکم، ص 67.
۱۵. حسن بن ابی الحسن دیلمی، ارشاد القلوب، ج 2، ص 22.
۱۶. بحارالانوار، ج 43، ص 31.
۱۷. همان، ج 78، ص 32.
۱۸. نهج البلاغه، نامه 47.
۱۹. همان، نامه 31.
۲۰. قاضی نوراللّه شوشتری، احقاق الحق، ج 4، ص 101.
۲۱. نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 319؛ سجع الحمام فی حکم الامام، علی الجندی، قاهره، مکتبة انجلو مصریه، ص 365.
۲۲. غررالحکم، ج 2، ص 441.
۲۳. محمد شنقیطی، کفایة الطالب، بیروت، دار ابن زیدون، ص 213.
۲۴. غررالحکم و دررالکلم، ج 4، ص 180.
۲۵. رشیدالدین وطواط، مطلوب کل طالب، دفتر انتشارات اسلامی، ص 10، کلمه 17.
۲۶. غررالحکم، ج 3، ص 297.
۲۷. مطلوب کل طالب، کلمه 95، ص 45.


منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
doc_amam_eely_eelyh_alslam_msdagh_kaml_asvh_hsnh_1850991_2514.zip27.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟