داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد وضعیت عام پس از ورود مخصص

وضعیت عام پس از ورود مخصص

 عنوان : وضعیت عام پس از ورود مخصص  

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 14 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه: 3
مخصص و اقسام آن 5
1-مخصص متصل 5
2-مخصص منفصل 5
وضعیت عام پس از ورود مخصص (حقیقت یا مجاز) 6
ثمره نزاع 13


مقدمه :

قدماي اصولين به تعريف اصطلاحات اهميت مي دادند و در هر فصل به تعريف و دقت در قبود تعريفات و نقض و ابرام آنها مي پرداختند و مباحثي وسيع را بدان اختصاص مي دادند لكن اصولين متاخر اين شيوه راترك كرده اند و آن را كاري غيرلازم دانسته اند چنانكه مثلاً براي عام و خاص در كفايه الاصول و تقريرات مرحوم نائيني تعريفي ديده نمي شود.

ستاد محمود شهابي در مقدمه عام و خاص چنين بیان كرده است :« در تعريف عام وخاص عباراتي مختلف گفته شده و در پيرامون اطرد و انعكاس آنها سخن فراوان به ميان آمده كه همه آنها در اصول ، بيهوده و نابجاست زيرا در آنچه در اين فن منظور است وبايد مورد بحث گردد تا در فقه از آن استفاده شود ماده و لفظ ( عام ) و ( خاص) نيست بلكه دانستن احكام مربوط به مصاديق اين دومنظور است پس همين اندازه كافي است كه دانسته شود عام عبارت است از مفهومي كه آنچه را اين مفهوم بر آن انطباق مي يابد ، فرا گيرد و خاص آنست كه چنين نباشد بلكه برخي از آنچه راكه مفهوم فرا مي گيرد شامل گردد پس هر گاه گفته شود هر دانش در خور آموختن است چون مفهوم دانش همه دانش هاي گوناگون را فرا مي گيرد آن را عام مي خوانند ليكن هر گاه گفته شود دانش خداشناسي مثلاً در خوي آموختن است چون ( مفهوم دانش در اين مثال به يك نوع از آنچه مفهوم ، شامل آنست اختصاص يافته و دانش هاي ديگر را شامل نمي گردد آنرا به نام خاص مي خوانند».(محمود شهابی ،ص 85)

بنابراین مقصود از عام لفظي است كه معنايش شامل همه آن چه صلاحيت انطباق عنوان عام را ثبوت حكم دارد مي شود و گاهي به خود حكم نيز عام گفته مي شود و اين به لحاظ شمول حكم نسبت به جميع افراد موضوع ( مثل الماء ظاهر ) يا متعلق ( مثل الصلوت واجبه ) يا مكلف ( مثل يا ايهاالذين آمنو كتبوا عليكم الصيام ...) است.
مقصود از خاص حكمي است كه فقط شامل بعضي از افراد موضوع يا متعلق يامكلف مي شود و يا لفظي است كه دال بر اين حكم مي باشد تخصيص به معناي اخراج بعضي افراد از شمول حكم عام است ، البته در فرضی كه آنرا تخصيص نباشد خود لفظ شامل آن افراد شود.
براي عام به اعتبار حكمي كه به آن تعلق يافته ، سه قسم زير گفته شده است:
1-عام افرادي يا استغراقي: بدين معناست كه حكم شامل تك تك افراد بشود و در نتيجه هر فرد به تنهايي ، موضوع حكم باشد و هر حكم كه متعلق به فردي ازموضوع است عصيان خاص خود را داشته باشد .

2-عام مجموعي:بدين معناست كه حكم براي مجموع با همان حيثيت مجموعي ثابت باشد و در نتيجه خود مجموع به عنوان موضوع واحدي تلقي شود.

3-عام بدلي: آن است كه حكم براي يكي از افراد به صورت علي البدل ثابت باشد يعني يك فرد فقط به نحوعلي البدل موضوع حكم قرار گيرد و در نتيجه اگر حكم در يك فرد امتثال شود ديگر تكليف ساقط گردد.

بطور خلاصه بايد گفت در عام افرادي ، يك حكم و يك موضوع نیست بلكه آنچه به ظاهر يك حكم و يك موضوع است در حقيقت به احكامي چند ، به شماره افراد موضوع، انحلال مي يابد و در عام مجموعي يك حكم است و يك موضوع معيني كه عبارت از مجموع افراد باشد در حقيقت عام مجموعي از قبيل كل است نسبت به اجزاء نه از قبيل كلي و عام نسبت به جزئيات و افراد و در عام بدلي يك حكم است و يك موضوع ليكن آن موضوع معين و مشخص نيست.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
vzeeyt_eeam_ps_az_vrvd_mkhss__1849998_1850.zip36.2k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟