داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد ماجراي حضرت علي علیه السلام و فراري دادن ابولولو

ماجراي حضرت علي علیه السلام و فراري دادن ابولولو

 عنوان : ماجراي حضرت علي علیه السلام و فراري دادن ابولولو 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 6 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

بخشی از متن :

ماجراي فرار ابولولو، و كمك امام علي(ع) به او در هيچ يك از منابع معتبر شيعه و اهل سنت بيان نشده است. به نظر مي رسد اين داستان در قرن هفتم هجري در ميان برخي از عوام وجود داشته است و عماد الدين طبري در كامل بهايي آن را نقل كرده، سپس به نادرستي آن اشاره كرده است. عماد الدين طبري مي نويسد: « و گويند كه ابو لولو پس از ضرتي كه به عمر زد درِ خانه على(ع) رفت. آن حضرت بر در خانه نشسته بود از آن جا برخاست و به جاى ديگر نشست چون مردم به طلب ابولولو رفتند، على(ع) سوگند ياد كرد: تا من اين جا نشسته‏ام هيچ ‏كس را نديدم. و هم آن شب ابو لؤلؤ را سوار بر دلدل كرد و به او گفت: آن جا كه دلدل بايستد، به زمين فرود آى و هم آن شب زنى بخواه و نامه‏اى خطاب به اهل قم به او داد كه وقتي به قم رسيد، زنى را به عقد نكاح او درآورند. و چون سال تمام شد و مردم به طلب او به قم رسيدند، او پسرى آورده بود. مردم فهميدند كه اين امر از معجزات على‏(ع) بوده است.[1] طبري سپس به عدم صحت اين روايت اشاره مي كند و مي نويسد:« اين روايت صحتى ندارد بلكه ابولؤلؤ هم در مدينه بود و عمر نگذاشت كه او را بكشند و گفت: نشايد كه غلامى را در عوض خون من بكشيد و دستور داد او را آزاد كردند.»[2] البته واضح است كه اين روايت دوم هم صحيح نيست چرا كه بيشتر منابع به خود كشي وي اشاره كرده اند. اسحاق بن فتحان واعظ قمي در مقدمه كتاب فضائل أهل بيت(ع)[3] ، نوشته عماد الدين طبري مي نويسد:« در «كامل» نوعى اخبار تازه و شگفت وجود دارد كه تحقيق جدى مي طلبد... مطالبى كه وى در قضاياى اسرا بيان كرده براى مرحوم حاج شيخ عباس قمى جالب توجه بوده و وى بخشى از آنها را در فوائد الرضويه صفحات 63- 66 ضمن شرح حال عماد طبرى آورده است. يكى از اين موارد داستان ابولؤلؤ و فرارى دادن او به ايران است.»[4] اسحاق بن فتحان حكايتي كه پيش از اين از كامل بهايي نقل شد (كه اميرالمومنين(ع) او را بر دلدل نشاند و ...) را ذكر مي كند و مي نويسد: اين شايعه به قدرى بى پايه است كه خود عماد به دنبالش مى نويسد: و اين روايت صحتى ندارد بلكه ابولؤلؤ هم در مدينه بود و عمر نگذاشت كه او را بكشند و گفت نشايد كه غلامى در عوض خون من بكشيد و گفت او را آزاد كردند. اسحاق بن فتحان سپس مي نويسد: «روشن است كه خبر اخير هم نادرست است، زيرا به روايت منابع معمول تاريخى، ابولؤلؤ در همان مسجد در وقتى كه عده اى را كشت و عده اى را مجروح كرد، كشته شد. به طور كلى بايد توجه داشت كه بسيارى از مطالب تاريخى كه عماد الدين طبرى مطرح كرده، اخبار منحصر اوست و منشأ و منبعى براى آن ها ياد نكرده است.»[5]

درعبارت عربي، عماد الدين طبري از كلمه «قيل» استفاده كرده كه اين امر نيز خود نشان از عدم اعتبار آن است.عبارت به اين صورت است:« ...قيل: أقبل ركضا إلى بيت عليّ عليه السّلام و كان عليّ جالسا على باب داره...»[6] اشكال ديگري كه بر اين روايت عاميانه- كه عماد الدين طبري آن را نقل كرده- وارد است اين است كه چرا علي(ع) بايد ابولولو را فراري دهد.؟ آيا او از شيعيان علي (ع) بود.؟ آيا علي (ع) خواستار قتل عمر بود؟ پاسخ به اين سوالات وقتي روشن مي شود كه بدانيم در جريان قتل عثمان، علي(ع) رغم همه بي عدالتي هايي كه عثمان داشت و علي(ع) به شدت از دست او گله مند بود، حضرت به هيچ وجه خواستار قتل عثمان نبود. حضرت علي(ع) تلاش مي كرد انقلابيون عثمان را به قتل نرسانند. او به اين منظور حتي حسنين(ع) را به محافظت از خانه او گمارد.[7] علي(ع) راه و روش عثمان را قبول نداشت در عين حال تندي و خشونت افراطي شورشيان را هم قبول نداشت. حضرت در خصوص رفتار عثمان و عمل معترضان مي فرمايد: استاثر فاساء الاثره و جزعتم فاساتم الجزع.[8] عثمان روش مستبدانه اي در پيش گرفت(همه چيز را به خود و خويشاوندان خود اختصاص داد) و به نحو بدى اين كار را پيشه كرد و شما انقلابيون نيز بيتابى كرديد و بد بيتابى كرديد.

منابع :


[1] طبري، عماد الدين، كامل بهايي، تهران، مرتضوي، 1383، ص 457
[2] همان
[3] همان كتاب كامل بهايي است.
[4] طبرى، عماد الدين حسن بن على، اخبار و احاديث و حكايات در فضائل اهل بيت(ع) ، مترجم عبد الملك بن اسحاق بن فتحان واعظ قمى،‏ نشر مشعر، ص 28-29
[5] همان
[6] كامل البهائي ج‏2 156
[7] على(ع) گفت: ما مروان را مى‏خواهيم نه كشتن عثمان را، آن گاه به فرزندانش حسن و حسين گفت: با شمشيرهايتان برويد و بر در خانه عثمان بايستيد و نگذاريد كسى به عثمان نزديك شود. دينوري، ابن قتيبه، الامامه و السياسه،‌ترجمه سيد ناصر طباطبايى، تهران، ققنوس، 1380، ص 64
[8] نهج البلاغه، خطبه 30
[9] ابن اعثم كوفي، الفتوح، مترجم مستوفي هروي، تهران، سازمان انتشارات و انقلاب اسلامي، 1372، ص 271 و ج95، ص 199
[10] قَتَلَ أَبُو لُؤْلُؤَةَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ وَ طَعَنَ مَعَهُ اثْنَيْ عَشَرَ رَجُلًا، فَمَاتَ مِنْهُ، فَرَمَى عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ بُرْنُساً ثُمَّ بَرَكَ عَلَيْهِ، فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَحَرَّكَ وَجَأَ بِنَفْسِهِ فَقَتَلَهَا» مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار،تهران، اسلاميه، بي تا، ج31، ص 113
[11] حلي، علي بن يوسف، العدد القويه ، قم، مكتبه آيت الله مرعشي نجفي، 1408، اول، ص328
[12] «...ثم انتحر بخنجره» متقي هندي، كنز العمال، بيروت، موسسه الرساله، بي تا، ج12، ص682
[13] «...ثم نحر نفسه بخنجر» صنعاني، عبدالرزاق، المصنف،‌ بي جا، نشر المجلس العلمي، بي تا، ص 548
[14] «...فطعن به نفسه فقتلها» نيشابوري، الحاكم، المستدرك، بيروت، دار المعرفه، 1406، ج3، ص 12
[15] «...ثم انتحر بخنجره» ابن سعد،‌الطبقات الكبري، بيروت،‌دار صادر، بي تا، ج3، ص 345
[16] «...ثم انتحر بخنجره» ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، بيروت، دار احياء الكتب العربيه، بي تا، ج12، ص 185
[17] «...فطعن العلج نفسه فقتلها» نميري، ابن شبه ، تاريخ المدينه المنوره، بيروت، دار الفكر، بي تا، ج3، ص 900
[18]«...ثم انتحر بخنجره» دينوري، ابن قتيبه، الامامه و السياسه،‌ قم، شريف رضي، 1413، اول، ج1، ص 39
[19] «...ثم انتحر بخنجره» بكري، عبدالرحمن، عمر بن خطاب، بيروت، الارشاد، بي تا، ص 317
[20] « ثم اخذ فلما اخذ قتل نفسه» صالحي شامي، محمد بن يوسف، سبل الهدي و الرشد، بيروت، دار الكتب العلميه، 1414، ج 11، ص 374

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
majra_hzrt_eel_eelyh_alslam_v_frar_dadn_abvlvlv_1848885_9125.zip19.2k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟