داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد بررسی برابری حقوق شوهر و زن

بررسی برابری حقوق شوهر و زن

 عنوان : بررسی برابری حقوق شوهر و زن 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 42 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
پژوهش كنونى: 6
روايت اوّل‏ 7
روايت دوم‏ 13
روايت سوم‏ 18
روايت چهارم‏ 20
روايت پنجم‏ 24
روايت ششم‏ 30
روايت هفتم‏ 31
روايت هشتم‏ 34
روايت نهم‏ 35
روايت دهم‏ 36
روايت يازدهم‏ 37
منابع 39


مقدمه :

«حقوق شوهر بر زن» و «حقوق زن بر شوهر» و مقايسه آن دو از مباحثى است كه از قديم مطرح بوده و هنوز هم هست. اين بحث در قرآن و روايات هم طرح شده و آيات و رواياتى در اين زمينه وارد شده است. حقوق به طور كلى گاهى يكطرفه است يعنى فقط به سود يكى بر عهده ديگرى است بدون اينكه بر عهده ديگرى حقى واجب گردد. شايد در بين بندگان چنين حقوقى را نتوانيم پيدا كنيم زيرا از بيان حضرت امير(ع) در نهج‏البلاغه مى‏توان برداشت كرد: هر حقى در مقابل حق ديگرى وضع شده است؛ ايشان مى‏فرمايد: «لا يَجرى‏ لأحدٍ الّا جَرى‏ عليه و لا يَجْرى‏ عليه إلا جَرى‏ له و لو كان لأحدٍ أنْ يَجْرىَ له و لا يَجْرى عليه لكان ذلك خالصاً للَّه سبحانه دون خلقه لقدرته على عباده و لعدله فى كلِّ ما جرتْ عليه صروفُ قضائه و لكنّه سبحانه جعل حقَّه على العباد أنْ يطيعوه و جعل جزاءهم عليه مضاعفة الثواب تفضّلاً منه و توسعاً بما هو مِن المزيد اهله؛([1])

حق چون به سود كسى اجرا شود ناگزير به زيان او نيز به كار رود و به زيان هر كس اجرا شود، به سود او نيز جريان يابد. اگر بنا بود كه در موردى حق يك‏سويه اجرا شود، چنين موردى تنها از آنِ خداى سبحان بود نه آفريده‏هاى او؛ چرا كه او را بر بندگان قدرتى است بيكران و قلمرو سرنوشتى كه او رقم زده، عدالت ناب است بى‏گمان.»

با اين همه در اين مورد نيز حق را به گونه‏اى متقابل نهاده است: حق خويش را بر بندگان، فرمانبرى بى‏چون و چرا، و در برابر آن پاداش آنان را - از سر فضل و كرم و فزونى و گشايشى كه خداوندى او را سزاست - دوچندان رقم زده است.([2])

ديگرى حقوق متقابل، يعنى اگر براى زيد نسبت به عمرو حقى واجب مى‏شود در برابر آن براى عمرو هم نسبت به زيد حق ديگرى واجب مى‏گردد و هر دو هم، حق دارند (حقى كه به سود آنان است) و هم وظيفه. (حقى كه بر عهده آنان است و بايد ادا كنند) اما حقوق متقابل دو گونه است: گاه متلازم هستند يعنى حقى كه براى «الف» بر عهده «ب» قرار مى‏گيرد زمانى واجب‏الادا مى‏شود كه «ب» حقى را كه به سود «الف» بر عهده‏اش آمده ادا كند؛ همچنين است بر عكس آن، يعنى اگر يكى از دو طرف به وظيفه خود عمل نكند، تكليف اداى حق بر عهده ديگرى حتمى نمى‏شود و لازم نمى‏گردد. اينها را حقوق متقابلِ متلازم گويند.

نوع ديگر اينكه تكاليف متقابل هستند اما متلازم نيستند يعنى اگر «الف» براى اداى حقى كه به نفع «ب» بر عهده‏اش است اقدام نكند، وظيفه اداى حقى كه براى او بر عهده «ب» ثابت است، خدشه نمى‏پذيرد و ساقط نمى‏شود؛ همچنين بر عكس؛ فقط فردى كه وظيفه ادا را انجام نداده، گناه كرده و مستوجب كيفر شده است. اين گونه حقوق را متقابل غير متلازم گويند.

شكى نيست كه زن و شوهر نسبت به يكديگر حقوقى دارند، ولى سخن در اين است كه آيا حقوق زن و شوهر متقابل و دو سويه است؟ اگر متقابل (دو طرفه) است، آيا متقابلِ متلازم است يا متلازم نيستند؟

در كتب روايى و فقهى، حقوق زيادى براى شوهر بر عهده زن شمرده شده كه در مقابل آنها حقى براى زن وضع نگرديده است. بعضى از علماى اسلام - يا شايد بهتر باشد بگوييم نظر مشهور علماى اسلام به استناد اين روايات - حقوق فراوانى به سود شوهر بر عهده زن ثابت مى‏دانند كه در قياس با حقوق زن بر عهده شوهر، نسبت صد به يك يا كمتر را دارد.

مرحوم آيت‏اللَّه شيخ «محمدمهدى شمس‏الدين» رئيس پيشين مجلس اعلاى شيعيان لبنان (قدس‏سرّه) نسبت به بعضى مسائل پيچيده و مورد ايراد و اشكال در باب حقوق زنان، حساسيت به خرج داده و آنها را به بحث فقهى و استدلالى كشانده، روايات و مستندات آن را از لحاظ سندى و دلالتى بررسى كرده است. مجموعه بحث‏ها در اين مورد در چهار كتاب تحت عنوان كلى «مسائل حرجة فى فقه المرأه» تدوين و منتشر شده است.
كتاب اوّل اين مجموعه راجع به «پوشش و نگاه» مى‏باشد، يعنى بيان وظيفه زن هنگام رويارويى با مردان نامحرم كه پوشاندن بدن خود مى‏باشد و وظيفه مرد در اين هنگام كه كنترل نگاه مى‏باشد.

كتاب دوم به بيان «صلاحيت و شايستگى زنان براى به عهده گرفتن مسئوليت در دولت اسلامى» است. ايشان در اين اثر «عدم مشروعيت تصدى رياست حكومت توسط زنان» را كه از مسلّمات فقه اسلامى شمرده مى‏شود، نقد نموده و دلايل عدم مشروعيت را مخدوش معرفى كرده، در نهايت تصدى حكومت توسط زنان را مشروع دانسته است.

«حقوق زن و شوهر نسبت به همديگر» محور بحث سومين كتاب مى‏باشد. نويسنده محترم در اين كتاب به بيان حقوق زناشويى پرداخته، حقوق شوهر بر زن را با توجه به روايات و مستندات فقهى مطرح كرده و اثبات نموده كه بر خلاف نظر مشهور (كه حقوق زيادى براى شوهر بر عهده زن قائل هستند) حقوق زن و شوهر، متقابل و متلازم و همسان هستند.

حق شوهر بر زن فقط بهره‏گيرى جنسى و لوازم آن از جمله حق تعيين مسكن است. زن هم در قبال آن حق نفقه و همخوابى و معاشرت نيكو دارد. حقوق فراوان ديگرى كه شمرده مى‏شود، اصلاً مربوط به زناشويى نيستند يا مستندهاى آن ضعيف و غير قابل قبول مى‏باشد.

«حق كار كردن خارج از منزل براى زن» آخرين فرايندى است كه در كتاب چهارم بحث شده و جوانب آن بررسى گرديده است.

منابع :


[1] ) نهج‏البلاغه، خطبه 216، صبحى صالح و 207 فيض‏الاسلام.
[2] ) خورشيد بى‏غروب، نهج‏البلاغه، عبدالمجيد معاديخواه، ص‏245 - 244.
[3] ) كافى، ج‏5، ص‏526، حديث 2؛ وسائل الشيعه، ج‏20، ص‏210، كتاب نكاح، مقدمات النكاح، باب 817، حديث‏1.
[4] ) سوره ممتحنه (60)، آيه 12.
[5] ) كافى، ج‏5، ص‏526، حديث 3؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، مقدمات النكاح، باب 117، حديث 2.
«المعروف أنْ لا يشققن جيباً و لا يلطمن خدّاً و لا يدعون ويلاً و لا يتخلفن عند قبر و لا يسودن ثوباً و لا ينشرن شعراً.»
[6] )« كافى، ج‏5، ص‏526، حديث 5؛ وسائل، همان، حديث 4. «لا تلطمن خدّاً و لا تخمشن وجهاً و لا تنتفن شعراً و لا تشققن جيباً و لا تسودن ثوباً.»
[7] )كافى، همان، ص‏527، حديث 4.
«إذا أنا مِتُّ فلا تخمشى علىّ وجهاً و لا تنشرى علىّ شعراً و لا تنادى بالويل و لا تقيمى علىّ نائحة. ثم قال: هذا المعروف الذى قال اللَّه عزّ و جلّ.»
[8] ) من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص‏3، حديث 1؛ وسائل الشيعه، ج‏20، مقدمات النكاح، باب 117، حديث 5. «نهى أنْ تخرج المرأة مِنْ بيتها بغير إذن زوجها فإنْ خرجتْ لعنها كلُّ ملك فى السماء و كلُّ شى‏ء تمرّ عليه مِن الجن و الانس حتى ترجع إلَى بيتهاو نهى أنْ تتزيّن لغير زوجها فإن فَعلتْ كان حقّاً على اللَّه عزّ و جلّ أنْ يُحرقها بالنار. و نهى أنْ تتكلّم المرأةُ عند غير زوجها و غير ذي مَحْرم منها بأكثر مِنْ خمس كلمات ممّا لابدّ لها منه.
[9] ) كافى، ج‏5، ص‏514، حديث 5؛ وسائل‏الشيعه، ج‏21، ص‏517، نكاح، نفقات، باب 6، حديث اوّل. «ايُّما امرأة خرجتْ مِنْ بيتها بغير اذن زوجها فلا نفقة لها حتى ترجع».
[10] ) من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص‏263، حديث 821؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، ص‏212، حديث 6.
«... و لا تخرج مِنْ بيت زوجها إلّا بإذنه فإنْ خرجتْ بغير إذنه لعنها اللَّه عزّ و جلّ و جبرئيل و ميكائيل. و لا تعطى مِنْ بيت زوجها شيئاً الا بإذنه. و لا تبيت و زوجها عليها ساخط و إنْ كان ظالماً».
[11] ) عيون اخبارالرضا(ع)، ج‏2، ص‏10، حديث 24؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، ص‏212، حديث 7.
«أما المعلقة بلسانها فكانتْ تؤذى زوجَها، و أما المعلقة بثدييها فإنّها كانتْ ترضع أولاد غير زوجها بغير إذن زوجها ... و أما العمياء الصمّاء الخرساء فإنّها كانتْ تلد مِن الزنا فتعلقه فى عنق زوجها ... ويلٌ لامرأة اغضبتْ زوجَها و طوبى لامرأة رضى عنها زوجها».
[12] )خصال، ص‏585، حديث 12؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، ص‏222 - 220، حديث 1101. «جهاد المرأة حسن التبعّل و أعظم الناس حقاً عليها زوجها ... و لا يجوز للمرأة فى مالها عتق و لا برّ إلّا بإذن زوجها و لا يجوز لها أنْ تصوم تطوّعاً إلا بإذن زوجها ... و لا يجوز أنْ تحجّ تطوعاً إلا بإذن زوجها ... و لا شفيع للمرأة انجح عند ربها مِنْ رضا زوجها».
[13] ) كافى، ج‏5، ص‏514، حديث 4؛ وسائل‏الشيعه، ج‏21، ص‏516، حديث 1.
[14] ) التهذيب، ج‏7، ص‏462، حديث 1852؛ وسائل‏الشيعه، ج‏21، ص‏516، حديث 2. «فى المرأة تهب مِنْ مالها شيئاً بغير إذن زوجها؟ قال(ع) ليس لها.»
[15]) تحف‏العقول، ص‏24؛ وسائل‏الشيعه، ج‏21، ص‏517، حديث 2. «إنّ لنسائكم عليكم حقاً و لكم عليهن حقّاً حقكم عليهن أنْ لا يوطئن أحداً فرشكم و لا يدخلن بيوتكم أحداً تكرهونه إلا بإذنكم و أنْ لا يأتين بفاحشةٍ».
[16] ) نام اين مشايخ را ايشان ذكر كرده و براى تكرار نشدن در بسيارى از روايات با عبارت «عدة من اصحابنا» بدانان اشاره مى‏كند.
[17] ) كافى، ج‏5، ص‏506، حديث 1؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، مقدمات النكاح، باب 79، حديث 1. «قالتْ ما حق الزوج على المرأة؟ قال(ص) لها: أنْ تطيعه و لا تعصيه و لا تصدق مِنْ بيته إلا بإذنه و لا تصوم تطوّعاً إلا بإذنه و إنْ خرجتْ بغير إذنه لعنتْها ملائكةُ السماء و ملائكة الْأرض و ملائكة الغضب و ملائكة الرحمة حتى ترجع إلى بيتها. قالتْ: يا رسول اللَّه، مَن أعظم الناس حقاً على الرجل؟ قال: والده. فقالتْ: يا رسول اللَّه، مَنْ أعظم الناس حقاً على المرأة؟ قال(ص): زوجها. قالتْ: فما لى عليه مِن الحق مثل ما له علىّ؟ قال(ص): لا، و لا مِنْ كل مأةٍ واحدة.
[18] ) كافى، ج‏5، ص‏508، حديث 8. «فقال(ص): أكثر مِنْ ذلك. قالتْ: فخبّرنى عن شى‏ءٍ منه قال(ص): ليس لها أنْ تصوم إلا بإذنه (يعنى تطوّعاً) و لا تخرج مِنْ بيتها إلّا بإذنه و عليها أنْ تطيب نفسها بأطيب طيبها و تلبس أحسن ثيابها و تزيّن بأحسن زينتها و تعرض نفسها عليه غدوة و عشية و أكثر مِنْ ذلك حقوقه عليها.»
[19] ) كافى، ج‏5، ص‏508، حديث 9. «أنْ تجيبه الى حاجته و إنْ كانتْ على قتب و لا تعطى شيئاً إلّا بإذنه فإنْ فعلتْ فعليها الوزر و له الْأجر و لا تبيت ليلة و هو عليها ساخط. قالتْ: يا رسول‏اللَّه، و إنْ كان ظالماً؟ قال(ص): نعم.»
[20] ) مسائل على بن‏جعفر، ص‏179، حديث 333. «سألتُه عن المرأة الها أنْ تخرج بغير إذن زوجها؟ قال(ع): لا. و سألتُه عن المرأة ألها أنْ تصوم بغير إذن زوجها؟ قال(ع): لا بأس.»
[21] ) من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص‏263، حديث 821.
[22] ) كافى، ج‏5، ص‏507، حديث 2؛ وسائل‏الشيعه، ج‏20، ص‏160، حديث يك. «أيّما امرأة باتتْ و زوجها ساخطٌ عليها فى حق، لم تقبل منها صلاة حتى يرضى عنها و أيّما امرأة تطيّبت لغير زوجها لم يقبل اللَّه منها صلاة حتى تغتسل من طيبها كغسلها مِنْ جنابتها.»
[23] ) كافى، همان، حديث 5؛ وسائل‏الشيعه، همان، حديث 2.
[24] ) من لا يحضره الفقيه، وسايل‏الشيعه، ج‏20، ص‏162 - 161، حديث 6.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
brrsy_brabry_hghvgh_shvhr_v_zn_1848845_3854.zip72.3k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟