داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد تحلیل و بررسی عقد موقت از منظر فقها و حقوق دانان و دانشمندان غربی و اسلامی

تحلیل و بررسی عقد موقت از منظر فقها و حقوق دانان و دانشمندان غربی و اسلامی

 عنوان : تحلیل و بررسی عقد موقت از منظر فقها و حقوق دانان و دانشمندان غربی و اسلامی 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 14 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

چکیده :


تاریخچه ی عقد موقت، به زمان صدر اسلام در زمان پیغمبر (ص) باز می گردد که در قرآن هم آیه ی 24 سوره ی نساء بیانگر این که مقدس است. پیغمبر اکر (ص) و حضرت علی (ع) به علت وصل بودن به منبع وحی و افق بصیرت و علم لدنّی ای که داشتند نیاز جامعه را در ادوار مختلف منوط به ترویج عقد موقت می دانستند و از این رو به تبلیغ در مورد آن پرداختند. کما ا ین که امیرالمؤمنین (ع) فرمود اگر متعه در جامعه رواج پیدا کند زنا صورن نخواهد گرفت مگر از سوی فرد شقی.
اما در خلیفه ی دوم عقد موقت تحریم شد این بدعت سرآغاز بسیاری از فسادها و ناهنجاری های اجتماعی در زمینه های مختلف در طول تاریخ شد و هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای مسلمانی که تحت تأثیر مذهب اهل تسنن هستند متعه جایگاهی ندارد و حتی در جوامع شیعی نیز دختران و زنان این حکم مقدس را دون شأن خود دانسته و به سختی از آن بتوی می جویند که بر آیند این تفکر غلط، غلبه ی فساد جنسی و اخلاقی در جوامع مختلف بوده است.

مقدمه :

فی البدایه معروض می دارم اهمیت عقد نکاح را، که شهید اول می فرمایند که ازدواج کردن از مستحبات مؤکد است و طبق روایاتی، کسی که ازدواج می کند نیمی یا دو سوم دین خود را حفظ می کند و اختیار کردن همسر پس از اسلام بزرگ ترین فایده ها را دارد. ناگفته پیداست که حقوق علمی است که در پی اصلاح روابط اجتماعی میان انسان هاست که به عنوان یک موجود جاندار ذی شعور با همنوعان خود زیست می کنند. سراسر زندگی ما با حقوق آمیخته است. از قبل از تولد تا بعد از مرگ شخصی متوفی موضوع علم حقوق است. اصول سیاست های دولت نهم و دهم بر پایه ی موازینی همچون عزت نفس، قانون گرایی، عدالت گستری، مهرورزی، تعالی مادی و معنوی، خدمت به بندگان خدا و رضایت مندی تبیین گردیده است. توجه به امور زنان و خانواده نیز به عنوان نیمی از مؤلفه های اساسی و تعیین کننده و زمینه ساز توسعه و پایداری ملی در سیر تحقق اهداف برنامه های دولت (برنامه ی پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله) به شمار می آید. شایان ذکر است، اصلاح بینش ها و اعتقادات نادرست و از سوی دیگر هدایت سیاست های جامعه نسبت به جایگاه زن بر اساس فرهنگ اسلامی و تأکید بر نقش خطیر مادری و رسالت وی در تحکیم بنیان خانواده مورد نظر است. بدیهی است سایر نقش های اجتماعی زن و ضرورت ارتقای آگاهی او نسبت به مسائل کلان کشور و جهان اسلام در ابعاد ملی و بین المللی از نظر دور نمانده است.

پرهیز از انفعال در برابر دیدگاه های فمنیستی غرب در این فرآیند اهمیت اساسی دارد. جلوگیری از تقابل حقوقی میان زن و مرد و فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه و تحقیق و ایجاد و تقویت روحیه ی تعاون و تفاهم میان آنان حائز اهمیت است. با این وجود از منظر اسلام، لازمه ی عدالت بر مبنای تفاوت های خلقتی میان زن و مرد، عدم تشابه آن ها در پاره­ای از حقوق است.

بنا به فرموده ی امام خمینی (ره)، تساوی حقوق زن و مرد من جمیع الجهات به معنای پایمال کردن چند حکم ضروری اسلام و نفی حکم صریح قرآن است.

از این رو دیدگاه اسلامی در خصوص زن و یا عقد موقت با روح بعضی از کنوانسیون­های غرب که بعضاً مغایر تعالی و اخلاق اسلامی است سازگاری ندارد. من بر خلاف بسیاری از افراد، تشکیکات و ایجا شبهه هایی که در مسایل اسلامی می شود. با همه ی علاقه و اعتقادی که به این دین دارم، به هیچ وجه ناراحت نمی شود، بلکه در ته دلم خوشحال می شوم بلکه معتقدم که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است.

خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند. شک مقدمه ی یقین، و تردید پیکان تحقیق است. شهید مطهری: بگذارید بگویند بنویسند و سمینار بدهند و ایراد بگیرند تا بدون آن که خود بخواهند وسیله ی روشن شدن حقایق اسلامی گردند.
یکی از قوانین درخشان اسلام از دیدگاه مذهب جعفری-که مذهب رسمی کشور ماست- این است که ازدواج به دو نحو می تواند صورت بگیرد: دائم و موقت. ازدواج موقت و دائم در پاره ای از آثار با هم یکی هستند و در قسمتی اختلاف دارند.

مثلاً در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی درد به قرارداد آزادی که میان طرفین منعقد می گردد.

در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه باید مرد را به عنوان رئیس خانواده بپذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قرار دادی است که میانشان منعقد می شود.

در ازواج دائم، زن و شوهر خواه ناخواه از یکدیگر ارث می برند، اما در ازدواج موقت چنین نیست.

منابع :


1- نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهری
2- لمعه دمشقیه، شهید اول
3- حقوق خانواده، دکتر صفایی و امامی
4- در مسیر زندگی با ازدواج دائم یا موقت؟، احمد حجتی.
5- قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران.
6- احکام ازدواج، سید حجت موسوی خویی.
7- معراج السعاده، ملا احمد نراقی
8- ابوذر بهروزی.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
thlyl_v_brrsy_eeghd_mvght_az_mnzr_fghha_v_hghvgh_d_1848801_5462.zip28.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟