داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد اخلاق رسانه

اخلاق رسانه

 عنوان : اخلاق رسانه 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 30 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چكيده 4
مقدمه 4
بايدها و نبايدهاي اخلاقي در رسانه ملي 5
1.مسئوليت‌پذيري 6
2. شجاعت و شرافت حرفه‌اي 7
3. حق گرايي 7
4. بازنمايي واقعيات و عدم تحريف و دستكاري آن 9
5. صداقت و راست‌گويي 10
6. اجتناب از مكر، خدعه و غوغاسالاري رسانه‌اي 12
7. رعايت حرمت مخاطبان و تأكيد بر كرامت انسان‌ها 14
8. رعايت مصالح نظام اسلامي 16
9. حق حريم خصوصي 18
10. حفظ اسرار، رازداري و امانت داري 21
11. ترويج محاسن و مكارم اخلاقي 23
نتيجه گيري 24
پي‌نوشت‌ها 25
منابع 28


چکیده :

اين پژوهش با رويكرد تحليلي و اسنادي و با هدف بررسي بايدها و نبايدهاي اخلاقي در رسانه ملي تدوين يافته است. سؤال اصلي اين است كه‌ در اسلام چه ارزش‌هاي اخلاقي و بايدهايي براي عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاقِ رسانه»‌، معرفي چارچوب نظري است كه اصحاب رسانه ملزم به رعايت آن هستند. «رسانه ديني»، رسانه‌اي هدايتگر، دين‌مدار و اخلاق محور است، به گونه‌اي كه در همه برنامه‌هاي خود، ملاك را محوريت خدا، دين، ‌آموزه‌هاي ديني، اخلاقي و معارف اهل‌بيت(ع) قرار مي‌‌دهد. مهم‌ترين ارزش‌هايي كه بايد رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران بدان پايبند باشد، عبارت‌اند از: مسئوليت‌پذيري، شجاعت و شرافت حرفه‌اي، حق‌گرايي، بازنمايي واقعيات و عدم تحريف و دستكاري آن، صداقت و راست‌گويي، عينيت، اعتبار و روايي برنامه‌ها، اجتناب از غوغاسالاري رسانه‌اي، رعايت حرمت مخاطبان،‌ رعايت مصالح نظام اسلامي،‌ حفظ حريم خصوصي، حفظ رازداري و امانت‌داري، حقِ دستيابي به اطلاعات سازنده و مفيد، ترويج محاسن و مكارم اخلاقي و حرمت سانسور و خودسانسوري.

مقدمه :

اسلام كامل‌ترين و جامع‏ترين دين الهى، روشن‌ترين و كامل‌ترين حق، حقوق، سعادت، خوشبختى و رستگارى انسان‌ها را در قرآن بيان كرده است. قرآن به تمام شئون انسان از مبدأ، معاد، خلق و ايجاد و فضايل اخلاقى ‌انسان توجه دارد. در آيات قرآن و احاديث و يا سيره رسول اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به قوانين و مقررات سعادت‌بخش، تأكيد و تصريح شده و جملگي رهنمودهايي است كه مي‌توان از آنها ارزش‌هاي اخلاقي را به‌ويژه در عرصه رسانه به دست آورد.

انسان، جامعه و رسانه ديني در يك نظام اسلامي بايد در مسير ارزش‌هاي الهي، اخلاقي، نيل به كمال انساني، قرب الهي و حركت به سوى او گام نهد، زيرا فطرت بشر، فطرت خداجويانه است، از اين رو، سعادت، كمال، نجات، خير، صلاح و فلاح او در شناخت خدا، پرستش و پيمودن مسير قرب الهي است. جاي جاي قرآن، بر اقامه عدل، قسط و نفى ظلم و تبعيض تأكيد شده است. ارزش‌هاى اجتماعى، از قبيل عدالت، آزادى و مساوات و همچنين اخلاق اجتماعى، از قبيل جود، بخشش، محبت و احسان و... هر چند از جمله ارزش‌هاي اخلاقي و اجتماعي و بايسته‌هاي جامعه ديني تلقي مي‌شوند، اما اينها جملگي ارزش غايي نداشته و بالذات كمالى براى بشر شمرده نمى‌شوند، بلكه همه ارزش اينها ارزش غيري،‌ مقدمى و وسيله‌اى استبه بيان ديگر، اينها مقدمات وصول انسان به كمال، يعني فلاح و رستگاري است.
اما در نگاهي ديگر، هر چند غايت و كمال انسان، بلكه سعادت واقعى هر موجودى، در حركت به سوى خدا خلاصه مى‌شود و بس، و ارزش‌هاى اجتماعى و اخلاقى با اينكه مقدمه و وسيله وصول به ارزش اصيل و يگانه انسان، يعنى خداشناسى و خداپرستى است، اما فاقد ارزش نيستند. چنين نيست كه اگر انسان به معرفت كامل و پرستش حق رسيد، وجود و عدم راستى، درستى، عدل، كرم، احسان، خيرخواهى، جود و عفو على‌السويه باشد، زيرا اخلاق عالى انسانى نوعى خداگونه بودن است و درجه و مرتبه‌اى از خداشناسى و خداپرستى است؛ يعنى علاقه انسان به اين ارزش‌ها، نوعي علاقه فطرى و صفات خدايى است و به همين علت، دارندگان اخلاق فاضله، اعمالشان در جهان ديگر بى اثر نيست. اين گونه افراد اگر كفر و شركشان از روى عنان نباشد، به نوعى در جهان ديگر مأجورند.. در حقيقت، اين گونه اشخاص بدون آنكه خود آگاه باشند، به درجه‌اى از خداپرستى رسيده‌اند.1
در يك جامعه ديني، بايد همه نهادها، سازمان‌ها و همه اركان حكومتي و... همه همت، تلاش و كوشش خود را مصروف تحقق دين و ارزش‌هاي ديني و اخلاقي نمايند. در اين ميان، رسانه ملي در نظام اسلامي كه عاملي تاثيرگذار و فرهنگ‌ساز است، وظيفه‌اي مهم دارد. و آن اينكه بايد خود با عمل و پايبندي به دين و ارزش‌هاي اخلاقي و ديني، الگوي ساير رسانه‌هاي نظام اسلامي و جهان اسلام باشد. در واقع، رسانه ملي در نظام اسلامي، نه تنها بايد همه فضايل و ارزش‌هاي اخلاقي را ترويج كند، بلكه بايد به عنوان رسانه‌اي الگو، انسان‌ساز و تاثير گذار، در برابر همه رذايل اخلاقي و ارزش‌هاي غيرديني، موضع منفي بگيرد. اين مقاله به رسالت ملي در احكام اسلامي در ترويج بايدها و نبايدهاي اخلاقي مي‌پردازد.

منابع :


نهج البلاغه، ترجمه سيدجعفر شهيدي، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب، ١٣٦٩
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى‏، قم،‌ مشهور، 1379
نهج البلاغه، عبدالحميد آيتي، تهران، بنياد نهج البلاغه، 1376
احمدي، محمدرضا، «محاسن و مكارم اخلاقي از منظر بهداشت رواني»، معرفت، سال دوازهم، شماره اول، بهار 1382، پاپي64
اشتري،‌بن ابي فراس، مجموعه (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر)، ج1،‌ تهران، دارالکتب الاسلاميه، بي تا، ج1
آشنا، حسام الدين، روزنامه جام جم، شماره 2116
آمدي، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمد علي انصاري، تهران، 1335
بروجردي، مهدخت، «حريم خصوصي در جامعه اطلاعاتي»، ابرار اقتصادي، ش10، يکشنبه 10 اسفند 1382ش.
بنادر البحار،ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار، نرم افزار گنجينه روايات نور، مركز كامپيوتر علوم اسلامي، ص 271
جمعي از نويسندگان «اخلاق خبررساني‌قرآني»، رويكرد اخلاقي در رسانه‌ها،‌ مجموعه مقالات،‌ج اول،‌ تهران،‌ مركز مطالعات رسانه‌ها، 1375
حائري قمي، محمد علي، جامع الاحاديث و نوادر الاثر، ج 16، تهران، كتابفروشي اسلاميه، 1369
حر عاملي، محمدبن حسن،‌ تفصيل وسائل الشيعه إلى تحصيل مسائل الشريعه، قم، آل‌البيت‏، 1409 ق باب 19
الحراني، ابن شعبه، تحف العقول، ترجمه بهزاد جعفرى‏، تهران، اسلاميه‏، 1380
خمينى(ره)،روح الله(امام)، صحيفه نور،22 جلدي، ج 8،تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، 1372

سجستاني، ابي‌داود، سنن ابي‌داود، بيروت، دارالفکر، 1410ق.، ج 2
صدوق، محمد‌بن علي، الخصال، تحقيق علي اکبر غفاري، مؤسسه النشر الاسلامي، قم1403ق
فريد اديب هاشمي، «اعتبار منبع»، رسانه 4، ص 37
كليني، محمد‌بن يعقوب، اصول الكافي، ج2، بيروت، انتشارات دارالاضواء، 1413
مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، دارالکتب الاسلاميه،1362، ج 71، 75،‌78
محمدي ري شهري، محمد، ميزان‌الحكمة،‌ قم،‌ دار الحديث،‌1388
مهدي‌زاده، سيدمحمد، رسانه‌ها و بازنمايي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه‌ رسانه‌ها، 1387
موسوي، مجتبي، زمزمه‌هاي زندگي، تهران، ميثم تمار، 1377
مطهري، مرتضي، علل گرايش به ماديگري، قم، صدرا، ۱۳۷۲
نوري، ميرزا حسين، ‌مستدرک الوسائل،ج 2، قم، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث، 1409ق.
الهميم، عبداللطيف، احترام الحياه الخاصه، مؤسسه الوراق للنشر و التوزيع، 2004ق
هندي، متقي، کنز العمال في سنن الاقوال و الافعال، بيروت، دارالكتب الاسلاميه، ١٤٢٤

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
akhlagh_rsanh_1845578_4687.zip58.3k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟