داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد تبيين تعامل اخلاقي انسان با طبيعت

تبيين تعامل اخلاقي انسان با طبيعت

 عنوان : تبيين تعامل اخلاقي انسان با طبيعت 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 16 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چكيده 3
مقدمه 3
طرح مسئله 4
ضرورت رجوع به ماهيت انسان در تبيين اخلاق زيست محيطي 6
ماهيت انسان در انديشه اسلامي 7
كاربرد انسان‌شناسي اسلام در تبيين اخلاق زيست محيطي 8
نتيجه‌گيري 12
منابع 12
پی نوشت ها 14


چکیده :

بحران‌هاي زيست محيطي با به خطر انداختن حيات در زمين، موجب شده است تا انسان به ناچار به دنبال راه حل و جلوگيري از گسترش اين بحران‌ها برآيد. از آنجا كه نقش انسان در بروز بحران‌هاي زيست محيطي انكارناپذير است، برخي معتقدند براي حفاظت از محيط زيست، بايد يك چارچوب يا آيين‌نامه رفتاري براي تعامل درست انسان با طبيعت تدوين شود تا همگان به رعايت آن ترغيب گردند. در اين راستا، فلاسفه در چند دهه اخير سعي كرده‌اند تا با بسط تفكرات و الزامات اخلاقي به موجودات ماسواي انسان، سهم خود را در تبيين اين آيين‌نامه رفتاري ايفا نمايند. در اين بين، انسان‌‌شناسي برآمده از انديشه اسلامي، توان ارائه چارچوب جامعي براي تعامل درست اخلاقي انسان با طبيعت را دارد. اين مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي مي‌كوشد تا شرح جامعي از تبيين رهيافت اخلاق زيست محيطي با نام «خودبوم‌شناسي» ارائه دهد.

مقدمه :

وجه تفاوت انسان با حيوانات و جمادات، انديشه‌ورزي اوست. تفكر درباره پديده‌ها و عالَم شهود، از ابتدايي‌ترين نوع تفكر محسوب مي‌شود كه از ابتداي خلقت انسان همراه او بوده است. انسان‌ها همواره از ماهيت و چگونگي اشياي پيرامون خود پرسش مي‌كنند، به دنبال راز پديده‌هاي طبيعي هستند. علاوه بر اين، همواره براي انسان‌ها منشاء، غايت و هدف زندگي مهم است. براي مثال، مي‌توان به اين پرسش‌ها اشاره كرد كه چرا ما انسان به دنيا آمده‌ايم؟ به عنوان يك انسان، چه ويژگي‌ها يا امتيازات منحصر به فردي داريم؟ انسان‌ها چه وظايفي نسبت به خود و نسبت به يكديگر دارند؟ زندگي خوب چيست و چگونه مي‌توان آن را تحقق بخشيد؟ انسان‌ها به كمك تفكر و استدلال منطقي توانسته‌اند براي برخي از اين پرسش‌ها، پاسخ‌هاي قابل قبولي بيابند. اما در مورد برخي از اين پاسخ‌ها توافق چنداني وجود ندارد. براي مثال، هنوز براي بسياري از انسان‌ها اين پرسش مطرح است كه «زندگي خوب» چيست؟ سعادت انسان در چيست؟ چه چيزهايي موجب مي‌شود تا انسان‌ها به سعادت برسند؟ نكته مهم اين است كه نوع پاسخ به اين پرسش‌ها، مسير و ماهيت زندگي انسان‌ها را تعيين مي‌كند. شايد يكي از دلايل تنوع اجتماعات و حتي اختلافات و درگيري‌ها نيز ريشه در نوع پاسخ به اين قبيل پرسش‌هاي بنيادين داشته باشد. اما بسياري در تلاش‌اند تا براي حفظ يكپارچگي جوامع انساني و برپايي صلح پايدار در جهان فعلي، به اصول و مبناي اخلاقي مشتركي براي تعريف معيارهاي درست و اشتباه رفتاري براي انسان‌ها دست يابند. تفكر فلسفي يكي از راه‌هاي رسيدن به اين مهم است.‌‌‌

منابع :


احمدي، بابک، مدرنيته و انديشه انتقادي، تهران، مرکز، 1373.

جوادي، محسن و عليرضا صيادنژاد، «بررسي شکاف بين نظر و عمل اخلاقي از ديدگاه ارسطو»، انديشه ديني، ش 32، پاييز 1388، ص 28-1.
رابينسون، ديو و گارات، کريس، اخلاق: قدم اول، ترجمة علي‌اکبر عبدل‌آبادي، بي‌جا، شيرازه، 1378.
رجبي، محمود، انسان‌شناسي، چ يازدهم، قم، موسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، 1386.
عابدي‌سروستاني، احمد و همكاران، «ماهيت و ديدگاه‌هاي اخلاق زيست‌محيطي با تأکيد بر ديدگاه اسلامي»، اخلاق در علوم و فناوري، ش 1و2، بهار و تابستان 1386، ص 72-59.
عابدي‌سروستاني، احمد و شاه‌ولي، منصور، «جهت‌گيري ارزشي و اخلاق زيست‌محيطي اسلامي: ماهيت و پيامدها»، اخلاق محيط زيست: رهيافتي اسلامي، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، 1389.
عابدي‌سروستاني، احمد و همكاران، مباني و رهيافت‌هاي اخلاق زيست محيطي، تهران، مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران، 1390، در دست چاپ.
عابدي‌سروستاني، احمد و شاه‌ولي منصور، «ضرورت و ويژگي‌هاي پژوهش در اخلاق زيست محيطي»، اخلاق در علوم و فناوري، ش 3و4، پاييز و زمستان 1387، ص 61-56.
محقق‌داماد، سيدمصطفي، «الهيات محيط زيست»، نامه فرهنگستان علوم، ش 17، 1380، ص 30-7.
مطهري، مرتضي، فلسفة اخلاق، تهران، صدرا، 1383.
Abedi-Sarvestani Ahmad and Shahvali Mansoor, “Ecology and ethics: Some relationships for nature conservation”, Journal of Applied Sciences, 2008a, p. 715-718.

Abedi-Sarvestani Ahmad and Shahvali Mansoor, “Environmental ethics: Toward an Islamic perspective”, American-Eurasian Journal of Agricultural and Environmental Sciences, n.1, 2008b,p 609-617.
Holden A, “In need of new environmental ethics for tourism”, Annals of Tourism Research, n.1 2003, 94-108.
Naess Arne, »The shallow and the deep, long-range ecological movement«, In: L. Pojman (Ed.), Environmental Ethics, Reading in Theory and Application, London, Thomson Learning, 2001a.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
tbn_teeaml_akhlagh_ansan_ba_tbeet_1845568_7501.zip37.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟