داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد دين و اخلاق از نظر سكولاريسم

دين و اخلاق  از نظر سكولاريسم

 عنوان : دين و اخلاق از نظر سكولاريسم 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 28 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چكيده 4
مقدمه 4
سكولار 7
سكولاريسم9 7
رابطة سكولاريسم با دين 8
رابطة سكولاريسم با ايدئولوژي‌هاي عصر مدرن 10
اخلاق 10
اخلاقِ سكولار 11
ويژگي‌هاي اخلاقِ سكولار 13
نتيجه‌گيري 20
منابع 21
پی نوشت ها 24


چکیده :

توجه به معناي دقيق سكولاريسم و اخلاق و در نتيجه، نسبتي كه سكولاريسم با عرصه‌هاي مختلف حيات بشري دارد، يكي از مسائل مهمي است كه در اين مقاله، بررسي شده است. اين توجه نشان مي‌دهد كه سكولاريسم تنها به معناي جدايي دين از سياست نبوده و هر حوزه‌اي كه با اختيار انسان در ارتباط باشد، محل نفوذ سكولاريسم خواهد بود. به اين ترتيب، اخلاق سكولار معناي عامي خواهد داشت كه حوزه سياست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، تعليم و تربيت و غيره را دربر مي‌گيرد. مسئلة ديگري كه در اين مقاله، بررسي شده، نسبتي است كه بين اخلاق ديني و اخلاق سكولار برقرار است. براي نشان دادن اين نسبت، كوشش شده است كه ويژگي‌هاي هر يك از آنها شناسايي و تا حد مقدور توضيح داده شود.

مقدمه :

حضور دين در زندگي بشر همواره وجود داشته و آدمي روزي را بدون آن سپري نكرده است. به قول برخي از جامعه‌شناسان هيچ جامعه شناخته شده‌اي وجود ندارد كه بدون دين باشد.1 بررسي‌هاي مردم‌شناختي و باستاني نشان داده است كه اين موجود متفكر به صورت مداوم در پي سرمنشأ هستي بوده و تلاش كرده است با يافتن مصداقي كامل براي آن به عبادتش بپردازد. شكي نيست كه اين تلاش‌ها هميشه قرين موفقيت و درستي نبوده و بارها امور ديگري به اشتباه، موجود متعالي فرض گرديده و عبادت شده است، اما نفس اين اشتباهات، خود دليلي بر اين است كه انسان بدون اعتقاد به موجودي ماورائي نمي‌تواند زندگي خود را سامان دهد. دين تنها امر معنوي صرف نبوده و انسان‌ها در اغلب ساحت‌هاي زندگي خود از اين امر متأثر بوده و بلكه به عمد سعي كرده‌اند كه اساس زندگي خود را بر شالودة آن بنا كنند. اين گفته، صرف‌نظر از اعتقاد ديني خود ماست كه بر اساس آن معتقديم اولين انسان، خود يك پيامبر بوده و لاجرم اعتقادات ديني، اساس زندگي آدمي را از همان ابتدا رقم زده است.
تأثير دين در تنظيم روابط زندگي در جوامعي كه اديان الهي بر آنها حاكم بوده است، امري نيست كه مورد ترديد كسي باشد. البته در خصوص اديان غيرالهي، به ويژه آنها كه فاقد شريعت هستند بايد به گونة ديگري سخن گفت. اين تأثير در همه عرصه‌هاي زندگي مشهود بوده و به عبارتي، موضوعي وجود نداشته است كه بدون مراجعه به دين دربارة آن تصميمي گرفته شود، از اين‌رو، اشخاصي كه به گونه‌اي متولي امور ديني بوده، در همه جوامع دين‌دار، جايگاهي ويژه داشته و از احترام فوق‌العاده‌اي بهره‌مند بوده‌اند.

مسئلة اخلاق نيز از اين قانون مستثنا نيست و تا جايي كه تاريخ به ياد دارد دين و آموزه‌هاي آن بوده‌اند كه اصول و هنجارهاي اخلاقي را به انسان‌ها آموزش داده و از آنها خواسته‌اند به آن عمل كنند. در اين راه، تشويق و ترغيب از يك‌سو، و انذار و تحذير از سوي ديگر، آدمي را به سوي عمل به دستورات اخلاقي سوق داده است.
اين‌گونه تأثيرگذاري تا دورة رنسانس در تمام سرزمين‌ها كم و بيش حاكم بوده و در ممالك اسلامي تا هم اكنون نيز ادامه دارد، اما پس از دورة رنسانس به سبب اتفاقات خاصي كه متناسب با فرهنگ و تمدن غرب به وجود آمد، تأثير دين روز به روز كمتر شده و از حاكميت آن بر عرصه‌هاي مختلف زندگي بشر كاسته شده است.

اكنون يكي از سؤال‌ها در اين‌باره اين است كه آيا پديده‌اي كه در غرب اتفاق افتاده و سر تا پاي غربيان را متأثر ساخته است، در ميان ممالك اسلامي نيز رخ خواهد داد يا اينكه اين خطه از عالمِ انسانيت، سرشت و سرنوشتي ديگر دارد؟ ادعاي طرف‌داران سكولاريسم اين است كه اين اتفاق در اينجا هم رخ خواهد داد و چاره‌اي جز آن نيست.

به بيان ديگر، روش معمول اين عده، بيان تحولات صورت گرفته در غرب مسيحي و استنباط حكمي فراگير براي همة جوامع بشري است. اما آنچه در اين ميان از روي عمد يا به غفلت، ناديده گرفته مي‌شود تفاوت‌هايي است كه در فرهنگ ديني و بومي مناطق مختلف دنيا وجود دارد.
شكي نيست كه تحولات سكولاريستي در شئون مختلف زندگي بشر غربي، از جمله اخلاق، پديد آمده، اما سؤال اين است كه آيا همان زمينه‌ها و پيش‌درآمدهايي كه در غرب بوده و اسباب پيدايش اين رخداد را فراهم كرده است در ساير كشورها نيز وجود دارند؟ راه پاسخ‌گويي به اين سؤال، واكاوي دوباره اتفاقات روي داده در غرب و قضاوت بدون پيش‌داوري دربارة آنهاست.

در خصوص پيشينه اين موضوع و تحقيقاتي كه دربارة آن شده است، نكته‌هاي مهم و متعددي وجود دارد كه در اين مختصر به برخي از آنها اشاره مي‌شود. موضوع رابطه دين و ارزش‌ها از جمله موضوعاتي است كه انديشمندان از ديرباز به آن توجه داشته و عده‌اي درصدد اثبات استقلال آن دو بوده و گروهي وابستگي اخلاق به دين و دسته‌اي نيز وابستگي دين به اخلاق را مدعي شده‌اند. در حقيقت، اين موضوع از جمله موضوعاتي است كه همة اطراف و جوانب آن طرف‌دار داشته است.2 متدينان اغلب مدعي وابستگي اخلاق به دين بوده و براي اثبات موضع خود، استدلال‌هايي نيز اقامه كرده‌اند.3 در مقابل، گروه قابل توجهي از فلاسفه، اين مسئله را انكار كرده و به گونه‌اي براي اخلاق، استقلال قائل شده‌اند.4 كانت نيز درصدد اثبات وابستگي دين به اخلاق بوده است.5 ديدگاه اخير در كتاب‌هاي كلامي ما نيز وجود داشته و دانشمندان كلام، از يك نظر، دين را وابسته به اخلاق دانسته‌اند. براي مثال، گفته‌اند حق‌شناسي كه صفتي اخلاقي است، انسان را به پرستش خالق و التزام به دستورات شريعت فرامي‌خواند، يا شكر منعم كه از صفات اخلاقي است، آدمي را به تلاش در راه كسب معرفت خدا وا مي‌دارد.6 اما ديدگاه مقبول در ميان متفكران ديني و فلاسفة اسلامي، قول به اتحاد و رابطه جزء و كلي بين اين دو است؛ به اين معنا كه اخلاق، جزء دين است و دين، مانند درختي است كه ريشة آن عقايد، تنة آن اخلاق، و شاخ و برگ و ميوه‌اش احكام است.7

شايد بتوان افلاطون را اولين كسي دانست كه به صورت مكتوب در اين مورد سخن گفته است. او در محاوره مشهور اثيفرون از زبان سقراط مي‌پرسد: «آيا چون خدا به چيزي امر كرده است آن چيز خوب است يا چون آن چيز خوب است خدا به آن امر كرده است؟» اين سؤال را مي‌توان سرآغاز مسئله ديني يا سكولار بودن اخلاق دانست. پس از افلاطون همواره اين پرسش وجود داشته و هر انديشمندي كه دغدغة دين و اخلاق داشته به نوعي به آن پرداخته است.
در جهان اسلام نيز اين موضوع تحت عنوان نظريه حسن و قبح الهي مطرح شده و انظار مختلفي را برانگيخته است. اشاعره در ميان متكلمان اسلامي با اتخاذ رويكرد الهي و شرعي بودن حسن و قبح، اخلاق را مطلقاً وابسته به دين پنداشته و در مقابل معتزله و شيعه آن را ذاتي و عقلي دانسته‌اند.
از آن زمان تاكنون فيلسوفان علم اخلاق، با تلاشي مضاعف، در حال بررسي رابطه دين و اخلاق بوده و هر كدام متناسب با گرايشي كه در جهان‌بيني خود داشته، موضعي را اتخاذ كرده‌اند. در اين ميان، عدة قابل توجهي از فلاسفه معتقد شده‌اند كه اخلاق هيچ‌گونه وابستگي به دين ندارد و به اين ترتيب، استقلال آن را از دين ادعا كرده‌اند. ادعاي استقلال اخلاق از دين، در حقيقت، همان گرايش سكولاريستي در اخلاق است.
از ميان مسائل مختلفي كه به موضوع كلي فوق مربوط مي‌شود و آنچه اين مقاله درصدد بررسي آن است، بررسي سه موضوع دين، اخلاق و سكولاريسم و نسبتي است كه مي‌توان بين اين سه موضوع در نظر گرفت. از طرفي دغدغة اصلي اين مقاله، بررسي اخلاق ديني و اخلاق سكولار است، از اين‌رو در پايان بررسي‌هاي مفهوم‌شناختي به تفاوت اين دو رويكرد در اخلاق اشاره كرده و ويژگي‌هاي هر يك از آنها يادآوري خواهد شد.

منابع :


آرون، ريمون، مراحل اساسي سير انديشه در جامعه‌شناسي، ترجمة باقر پرهام، تهران علمي و فرهنگي، 1377.
بيات، عبدالرسول و ديگران، فرهنگ واژه‌ها، قم، موسسة انديشه و فرهنگ ديني، 1381.
پارسونز، تالكوت، ساخت‌هاي منطقي «جامعه‌شناسي دين» ماكس وبر در عقلانيت و آزادي، ترجمة اسدالله موقن، هرمس، تهران، 1379.
پل ويلم، ژان، جامعه‌شناسي اديان، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، تبيان، 1377.
ترنر، برايان، ماكس وبر و اسلام، ترجمة سعيد وصالي، تهران، مركز، 1379.
ج. پ. اِستون، نيچه، ترجمة عزت الله فولادوند، تهران، طرح نو، 1373.
حسن‌بن يوسف المطهر الحلي، نهج الحق و كشف الصدق، دارالهجرة، قم، 1407 ق.
رحيم‌پور ازغدي، حسن، «عرف و مصلحت در ترازوي حكومت اسلامي»، كتاب نقد، سال اول، شمارة اول.
رشاد، علي اكبر، دموكراسي قدسي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1379.
رضوي، مسعود، طلوع ابرانسان، تهران، نقش جهان، 1381.

ژكس، فلسفة اخلاق (حكمت عملي)، ترجمة ابوالقاسم پورحسيني، تهران، اميركبير، 1355.
سبحاني، جعفر، عرفي شدن دين، قم، موسسة امام صادق(ع)، 1384.
سروش، عبدالكريم، «معنا و مبناي سكولاريسم»، كيان، ش 26، سال پنجم
السيوري، مقدادبن عبدالله الاسدي، اللوامع الالهية في المباحث الكلامية، تحقيق شده توسط سيدمحمد علي قاضي طباطبائي، تبريز، 1396ق.
شجاعي‌زند، علي‌رضا، عرفي شدن در تجربة مسيحي و اسلامي، تهران، باز، 1381.
صادقي، هادي و حسن معلمي و محمود فتحعلي، «نسبت دين و اخلاق (اقتراح)»، قبسات، ش 3، سال چهارم
ضاهر، عادل، الاسس الفلسفية العلمانية، بيروت، دارالساقي، 1998.
فرهنگ و دين، برگزيدة مقالات دايرة المعارف دين، ويراستة ميرچا الياده، ترجمة هيئت مترجمان زير نظر بهاءالدين خرمشاهي، تهران، طرح نو، 1374.
فنايي، ابوالقاسم، دين در ترازوي اخلاق، تهران، مؤسسة فرهنگي صراط، 1384.
كاپلستون، فردريك، تاريخ فلسفه، داريوش آشوري، تهران، علمي و فرهنگي و سروش، 1382، ج 7.
ـــــ ، تاريخ فلسفه، ترجمة اسماعيل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران، علمي و فرهنگي و سروش، 1372، ج 6.
كيوپيت، دان، درياي ايمان، ترجمة حسن كامشاد، تهران، طرح نو، 1376.
ماكياوللي، نيكولو، شهريار، ترجمة داريوش آشوري، تهران، كتاب پرواز، 1374.
مصباح يزدي، محمدتقي، «دين و اخلاق»، قبسات، شمارة 13

ـــــ ، فلسفة اخلاق، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفي، تهران، بين الملل،1380.
ـــــ ، نظرية حقوقي اسلام، تحقيق و نگارش محمدمهدي نادري قمي قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، 1380.
ـــــ ، نظرية حقوقي اسلام، نگارش غلام‌رضا متقي‌فر، قم، موسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)،1380.
مصباح، مجتبي، بنياد اخلاق، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، 1383.
ملكيان، مصطفي، جزوة مسائل جديد كلامي، (تقابل اخلاقِ ديني و اخلاقِ سكولار)، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1375، موجود در كتابخانة مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، به شمارة 1237.
نقيب العطاس، محمد، اسلام و دنيوي گري، ترجمة احمد آرام، تهران، دانشگاه تهران، 1374.
ويلهلم نيچه، فريدريش، چنين گفت زرتشت، ترجمة داريوش آشوري، تهران، آگاه، 1382.
ـــــ ، فراسوي نيك و بد، ترجمة داريوش آشوري، تهران، خوارزمي، 1373.
هاسپرز، جان، فلسفة دين، ترجمة گروه ترجمة مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي، قم، دفتر تبليغات اسلامي حوزة علمية قم، بي‌تا.
هميلتون، ملكم، جامعه‌شناسي دين، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، تبيان، 1377.
New Catholic Encyclopedia, by the Catholic University of America, Washington, D.C., 1981.
Oxford Advanced Laerner,s Dictionary, Iran, 1377.
The Encyclopedia Americana, 1963.
The Encyclopedia Britannica, 1971.
The Oxford English Dictionary, Oxfored, at the Clarendon Press, 1961, v. IX, p. 365.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
dn_v_akhlagh__az_nzr_svlarsm_1845550_4023.zip58.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟