داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در اسلام

 عنوان : جایگاه زن در اسلام 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 21 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
دیدگاه اسلام نسبت به زن 9
قیمومیت مرد نسبت به زن و علل آن 9
وظیفه سرپرستی زنان با مردان است 13
بیان حدود سرپرستی مرد بر زن 16
منابع 19


مقدمه :

مقام زن در قرآن چنان است که یک سوره در قرآن کریم به نام «نساء» نامیده شده است و در ده سوره دیگر مسائلی راجع به حقوق و منزلت زنان آمده است. اسلام اولین مکتبی است که زن را به عنوان مسأله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی و اخلاقی و قانونی خود جا داده است.پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در مواضع مختلف از زنان بیعت میگیرند. و بیعت امری مهم و سرنوشت ساز است که اسلام زنان را در آن شریک کرده است. زن در نظر اسلام موجودی است زیبا ظریف مستقل آرامی بخش با تقدس دختری و همسری و مادری و خواهری. پیامبر فرموده اند: از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: بوی خوش زنان و نور چشمم نماز.
اسلام زنان را هم جزء وراث قرار داد در حالی که قبل از اسلام ارث نمیبردند و حتی خود زنان جزء ما ترک میت به ارث دیگران میرسیدند. و قرآن کریم در سوره نساء آیه 19 صریحا با میراث قرار گرفتن زنا ن مقابله کرده است.
در قانون و فرهنگ اسلام زن و مرد در بهرمندی از کسب و تلاش و پاداش عبادات و الزام به وظائف و مسئولیتها مساوی اند.
در اسلام زن و مرد در اصل خلقت و اصل تکلیف و اصل پاداش و کیفر مساوی اند و درجه خاص مرد بر زن امتیاز اوست به جهت رجولیت و قدرت و کفالت و... و برای حفظ آرامش و رفاه خانواده و امثال اینهاست. در مورد استحقاق احسان و احترام از طرف فرزندان اولویت برای مادر است. پیامبر اسلام مهربانترین مردم بود به زنان و کودکان[1].
در تفسیر کوثر راجع به جایگاه زن در اسلام چنین آمده است:
«اسلام در چنين محيط تاريكى(در زمان جاهلیت که دختر داشتن را ننگ میدانستند) ظهور كرد و على رغم سنتهاى جاهلى، به زن به ديده احترام نگريست و او را همرديف مرد قرار داد. در جهان بينى اسلامى زن از جنس مرد است و متعلق به جنس ديگرى نيست و هر دو از يك طينت و سرشت آفريده شده‏اند و وجودشان مكمل يكديگر است:
يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً[2]

اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد همو كه شما را از يك جان آفريد و از او همسرش را آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكند.

همچنين در قرآن به همان مقدار كه عملكرد خوب مردان مورد توجه خداست عملكرد خوب زنان نيز به همان نسبت مورد توجه است:

مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ[3]

هر كس از مرد و زن كارى شايسته انجام دهد در حالى كه ايمان دارد، او را به زندگانى پاكى زنده مى‏داريم و آنان را بر اساس نيكوترين كارى كه كرده‏اند پاداش مى‏دهيم.

اين بالاترين حد تساوى ميان حقوق زن و مرد و محترم شمردن اعمال شايسته زنان است.

و نيز در قرآن در موارد متعددى از زنان خوب و شايسته‏اى يادكرده كه زندگى آنها الگويى براى ديگران است مانند مادر موسى و مادر عيسى و زن فرعون.

جالب اينكه در جايى از قرآن مريم مادر عيسى و نيز زن فرعون به عنوان الگو نه فقط براى زنان بلكه براى مؤمنان چه زن و چه مرد بيان شده است:

و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ... وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ ...[4]

و خداوند براى كسانى كه ايمان آوردند زن فرعون ... و مريم دختر عمران را مثل زد ...

همچنين در داستان مباهله در يك وضعيت حساس و بحرانى براى نشان دادن حقانيت اسلام، قرآن تصريح مى‏كند كه زنهايمان را هم در كنار مردانمان فراخوانيم. و مى‏دانيم كه زنى كه از جانب مسلمانان براى شركت در اين مراسم سرنوشت ساز دعوت شد حضرت زهرا دختر پيامبر بود:

فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ [5]

پس بگو بياييد تا ما و شما پسران خويش و زنان خويش و خودمان را بخوانيم.

البته در تاريخ اسلام زنان نمونه و قديسه فراوان وجود دارد كه در رأس آنها حضرت خديجه همسر پيامبر و حضرت زهرا دختر پيامبر و حضرت زينب دختر امير المؤمنين را مى‏توان نام برد كه هر يك از آنها نه تنها براى زنان مسلمان بلكه براى مردان مسلمان هم سرمشق و الگو هستند.

اسلام تمام سنتهاى جاهلى و غلط و ظالمانه‏اى را كه درباره زنها بود از بين برد و زنده بگور كردن دختران را شديداً قدغن كرد: و إذا الموءودة سألت[6] و هنگامى كه درباره دختران زنده بگور سؤال مى‏شود. همچنين حقوق زنها را احياء كرد و به آنها حق مالكيت و ارث و آزادى و انتخاب همسر و حق تعيين سرنوشت داد حقوقى كه در دوره جاهلى پايمال شده بود.

در قرآن كريم زنها به منزله لباسى براى مردان شمرده شده همانگونه كه مردان به منزله لباس براى زنان هستند:

هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ [7]

آنها لباسى براى شما و شما لباسى براى آنان هستيد.

و در واقع آنها باعث زينت يكديگرند و نيز زن و مرد مكمل همديگر و مايه آرامش و آسايش هم معرفى شده‏اند:

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً [8]
و از نشانه‏هاى خداست كه براى شما از خودتان همسرانى قرار داد تا با آنها آرام گيريد و ميان شما دوستى و مهربانى قرار داد.

اين آيات و آيات مشابه ديگر به اضافه روايات بسيار زيادى كه از معصومين درباره ارزش زن و لزوم احترام كردن به او مخصوصاً احترام مادر نقل شده، همگى دليل بر اين است كه اسلام اعتبار و ارزش خاصى براى زن قائل است.

علاوه بر مسايل عاطفى و كلى كه درباره زن گفتيم، اسلام حقوق اساسى زن را نيز احيا كرده است منتهى اين حقوق را بر اساس «عدل» و نه «مساوات» قرار داده و با توجه به طبيعت زن و نظام آفرينش او كه با مرد تفاوتهايى دارد، پايه ريزى كرده است.»[9]

حضرت علامه محمدتقی جعفری در ترجمه و تفسیر نهج البلاغه خود میفرمایند:

«در برابر آن همه قضاوت‏ها و عقايد افراطى و تفريطى در مقايسه زن و مرد، اسلام هيچ يك از آنها را نمى‏پذيرد و با صراحت كامل و قاطعانه هويت انسانى زن و مرد را متحد ميداند. نصوص قاطعانه قرآن در بيان وحدت هويت انسانى مرد و زن قابل خدشه و ترديد نيست. از جمله نصوصى كه روشنگر اين وحدت است:

1 - يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ[10]

(اى مردم، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را گروه‏ها و قبائل قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد و با همديگر زندگى هماهنگ داشته باشيد، با ارزش‏ترين شما نزد خداوند باتقوى‏ترين شما است).

منابع :


[1] خلاصه ای از بخش اول کتاب قرآن و مقام زن-ص23 الی 62
[2] سوره نساء(4) آیه 1
[3] سوره نحل آیه 97
[4] سوره تحريم آیات 11و12
[5] سوره آل عمران آیه 61
[6] سوره تكوير آیه 9
[7] سوره بقره آیه 178
[8] سوره روم آیه 21
[9] تفسیر کوثر ج1 ص 534
[10] سوره حجرات آیه 13
[11] سوره آل عمران آیه 195
[12] سوره احزاب آیه 35
[13] ترجمه و تفسیر نهج البلاغه ج 11 ص 255
[14] که در آیه 34 سوره نساء بر این مسأله تصریح شده است.
[15] که در آیه 228 سوره بقره نیز براین مسآله تصریح شده است.
[16] خطبه 79 نهج البلاغه
[17] سوره نساء آیه 34
[18] تفسیر روشن ج 5 ص 361
[19] تفسیر نور ج 2 ص 284
[20] تفسیر مخزن العرفان در تفسیر قرآن ج 4 ص 63
[21] تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 544
[22] رساله بدیعه ص 76
[23] مجمع البیان فی تفسیر القرآن ج 6 ص 68
[24] آیات الاحکام جرجانی ج2 ص 341
[25] تفسیر کوثر ج 2 ص 431
[26] تفسیر تبیان ج 3 ص 90
[27] تفسیر مجمع البیان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 69
[28] تفسیر آسان ج 3 ص 218
[29] تفسیر جامع ج 2 ص 66
[30] تفسیر نمونه ج 3 ص 370
[31] نفسیر القرآنی للقرآن ج 3 ص 782
[32] تفسیر مراغی ج 5 ص 28
[33] تفسیر الواضح ج 1 ص 370
[34] رساله بدیعه ص 77
[35] تفسیر صافی ج 1 ص 449
[36] تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده ج 2 ص 15
[37] تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب ج 3 ص 396
[38] تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین ج 3 ص 19
[39] تفسیر الجدید فی تفسیر القرآن المجید ج 2 ص 286
[40] کنزالعرفان فی فقه القرآن ج 2 ص 212
[41] ترجمه جوامع الجامع ج 1 ص 593
[42] تفسیر الکاشف ج 2 ص 315
[43] التفسیر المبین ص 106
[44] المیزان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 344

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
jaygah_zn_dr_aslam_1845018_7014.zip44.1k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟