داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد شرح حال و زندگینامه محمد بن عبدالوهاب

شرح حال و زندگینامه محمد بن عبدالوهاب

 عنوان : شرح حال و زندگینامه محمد بن عبدالوهاب 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 9 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

بخشی از متن :

محمّد بن عبدالوهاب در سال 1111/1700 در شهر کوچک عیینه نجد در بخش شرقی آنچه امروزه پادشاهی عربستان سعودی نامیده می شود به دنیا آمد. نجد از نظر علمی یا جنبش های تجدید حیات دینی در خور اهمیّت شمرده نمی شد، موقعیت جغرافیایی و بی حاصل این سرزمین در تمام زمان ها در تاریخ فکری آن مؤثر بوده است. در احادیث نشانه هایی دیده می شود که نجد در مقایسه با شهر هایی مانند سوریه و یمن کمتر از لطف الهی برخوردار بود و آن جاست که «فتنه و آشوب و تولیدِ مثل شیطان» (الزلزال والفتن وقرن الشیطان)در آن پیدا می شود. ارتباط دادن اخبار ملاحم* با پدیده های تاریخی آشکار امری خطرناک است، اگر به راستی این حدیث معتبر باشد مفهومی به کلی بی ارتباط با وهابیگری دارد.[1] اما چون وجود آن در کتاب های حدیث نوعی پیشگویی درباره این بخش از جزیره العرب را بیان می کند، حکایت از آن دارد که هر نوع جنبشی که از این سرزمین برخیزد باید با دقت مورد بررسی قرارگیرد. پدر محمّد بن عبدالوهاب که نخستین معلّم او و قاضی عیینه بود و بر اساس مذهب حنبلی که از نظر سنتی، مذهب رایج در آن ناحیه بود عمل می کرد. عثمان بن عبدالله بن بشر، نویسنده تاریخ پذیرفته شده سعودی، درباره نخستین سالهای زندگی محمد بن عبدالوهاب می نویسد که «خدای متعال او را در شناخت توحید الهی شکوفا کرد و به او توان آن را بخشید که مطالب متناقضی را که سبب گمراهی بشر از راه خدا می شود درک کند»[2] نخستین متکلمان مخالف وهابیگری مطالبی کاملاً متفاوت بیان می کنند: آنان نقل می کنند که پدرش و برادرش سلیمان، هر دو در اوان کودکی او، نشانه های شدید انحراف مکتبی در او مشاهده کردند.[3] تنها موردی که تردیدی در آن نیست، این است که سلیمان بعداً به مخالفت با او بر خاست و نخستین درعیّه مبسوط بر ضد وهابیگری را نوشت. پدرش از آغاز چشم پوشی بیشتری نشان می داد و بر اثر رفتار این پسر بود که پدر از مقام خود برکنار شد و در سال 1139/1726 ناچار به ترک عیینه و کوچ کردن به شهر حریملا در آن نزدیکی گردید. محمد بن عبدالوهاب خود مدتی در عیینه ماند و پیش از آنکه به این نتیجه برسد که «گفتار به تنهایی بی اثر است» (لا یغنی القول) کوشید گرایش هایی را که از نظر او مشرکانه بود اصلاح کند.[4] بنابراین او پیش از عزیمت به حجاز در ابتدا به قصد گذاردن حج به نزد پدر در حریملا بازگشت. از آن پس 4 سال را در مدینه گذراند، که لازم است گفته شود در آن زمان هنوز مرکز اصلی دانش و بحث های اسلامی بود و استادان و شاگردان بسیاری را از بخش های مختلف جهان اسلام جذب خود کرده بود. شیخ عبدالله بن ابراهیم از نجدیان همانند او، و محمد حیاه سندی یکی از عالمان هندی اهل حدیث، از جمله کسانی هستند که او از آنان دانش آموخت.
گاهی وابستگی به سندی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، زیرا او از بین شاگردان بسیارش گاهی از شاه ولی الله دهلوی، سوفی و فقیه مشهور نام می برد و این را نشانه ای از نوعی وابستگی یا هماهنگی بین وهابیگری و جنبش های تجدید حیات دینی در شبه قاره هند که حاصل میراث شاه ولی الله بود دانسته اند.[5] چنین نتیجه گیری اصلاً درست نیست، زیرا مقایسه ای حتی بسیار شتاب زده بین وهابیگری و تعلیمات کاملاً پربار و عمیق (هرچند اغلب نا متعارف) شاه ولی الله، تفاوت مستقیماً آشکاری را نشان می دهد. علاوه بر این، این حقیقت محض که شاگردی که از استاد معینی درس آموخته است، الزاماً به این معنی نیست که تمام دیدگاه های استادش را فراگرفته باشد. و استاد را نیز نباید مسئول نظریه هایی دانست که شاگرد او بعداً به جزئیات آن پرداخته است؛ به عبارت دیگر وهابیگری و یا مؤتلفه های اصلی آن را نمی توان به طور واپس گرایانه ای منسوب به محمد حیاه سندی دانست. مهمتر اینکه گفته می شود محمد بن عبدالوهاب در زمان اقامت در مدینه بیشتر وقت خود را صرف مطالعه آثار ابن تیمیّه می کرد. او در حقیقت یکی از چهره های برجسته در تاریخ علوم عقلی اسلام است، هر چند شهرت او بیشتر پس از پایان دوران زندگی اش بود. او همچون محمد بن عبدالوهاب اهل جدل بود و مسیحیان، شیعیان و بسیاری از کارها و آموزه های صوفیان و معتزلیان را هدف حمله خود قرار داده بود. البتّه ارزش قدرت مشکوک او با توجّه به این حقیقت است که دوران حیات معتزلیان پیشتر سپری شده بود. به علت علاقه ای که محمد بن عبدالوهاب به آثار ابن تیمیه داشت، اغلب ادعا می شود که وهابیگری بیانی از میراث دیر هنگام و ظاهری اوست. تأیید این ادّعا مشکل است، هر چند از کوشش برای پیوند دادن پیشوای وهابیگری به شاه ولی الله، به حقیقت نزدیک تر است. بی جهت نیست که دونالد پ.لیتل زمانی مقاله ای با عنوان «آیا عقل ابن تیمیه پاره سنگ بر می داشت؟»، نوشت.[6] امّا مواضع ابن تیمیه را هر قدر بی اساس توصیف کنیم او متفکری بسیار جدی تر و دقیق تر و عالمی بسیار پر کارتر از محمد بن عبدالوهاب بود.[7] علاوه بر این اختلاف اصلی بین این دو این است که ابن تیمیه با وجود آن که با بعضی از جنبه های تصوف که به تصور او نادرست یا فاسد بود مخالفت می کرد اما آن را به طور کامل رد نمی کرد؛ او خود یکی از مبتدیان طریقت قادریه بود.[8] به عکس محمد بن عبدالوهاب با تصوف از بیخ و بن، نه با مظاهر خاص آن، در کل مخالف بود. وهابیگری از اساس جنبشی بی اصل و نسب است، از هیچ جا نیامده و به تعبیری نه تنها از سرزمین بی حاصل نجد، که از جایگاهی کاملاً بی سابقه در تاریخ اسلام پیدا شد.

منابع :


[1] .شاید تحقق آن مربوط به اسقبال نجدیان از پیامبر دروغین، مسیلمه کذاب، باشد که در اواخر عمر رسول خدا اتفاق افتاد.
[2] .عثمان بن عبدالله بن بشر، عنوان المجد فی تاریخ نجد (حققه و علق علیه بعض الافاضل بامر من وزاره المعارف السعودیه)، مطبعه صادر، بیروت، بی تا، ص16.
[3] .ر.ک: پسین، ص 66.
[4] .عنوان المنجد ص67.
[5] .جان ول،محمد حیاه سندی و محمد بن عبدالوهاب : بررسی یک گروه فکری در مدینه سده هجدهم.
[6] .دونالد پ.لیتل، «آیا عقل ابن تیمیه پاره سنگ بر می داشت؟» . بسنجید، ابن بطوطه، سفرنامه، ترجمه دکتر محمد علی موحد، ج1، چاپ پنجم، تهران، پاییز 1370، ص132؛ ابن بطوطه، رحله، دراالتراث، بیروت1388/1968،ص90.م.
[7] .آثار پر حجم ابن تیمیه را امروزه معمولاً نه هواداران پرشور و نه منتقدان او می خوانند. از قضای روزگار ابن عربی به همین کیفر محتوم ابن تیمیه در بین صوفیان گرفتار آمده است.
[8] .(جورج مکدسی. «ابن تیمیه: صوفی ای از طریقیه قادری».)
[9] .عنوان المجد،ص18. واژه «شرکیات» احتمالاً تنها هدیه وهابیگری به مجموعه اصطلاحات فنی اسلام است.
[10] .همان،ص18.
[11] .«وهابیگری»، اسلام آنسیکلوپدیسی، ج13؛ لمعه الشهاب فی تاریخ محمدبن عبدالوهاب، به اهتمام احمد ابوحکیمه، بیروت،1967.
[12] .عنوان المجد،ص18.
[13] .شیخ محمد بن عبدالوهاب، کتاب التوحید.
[14] .عنوان المجد ص 20.
[15] .همان ص 22.
* .ر.ک: مسلم بن حجاج، صحیح مسلم بشرح النووی، ج2، بیروت،1407/1987،ص 49.م.
[16] .ویراستاران عباتند از عبدالعیز بن زیدالرومی، محمد بلتجی و سیدحجب.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
shrh_hal_v_zndgynamh_mhmd_bn_eebdalvhab_1845007_2992.zip32.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟