داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد صراط از دیدگاه روایات

صراط از دیدگاه روایات

 عنوان : صراط از دیدگاه روایات 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 13 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
اتحاد سالک و صراط 5
پلی برروی جهنم یا راهی در متن دوزخ 6
ویژگی‌های صراط و دشواری پیمودن ٱن: 9
استنتاج: 11
منابع 11


مقدمه :


1ـ امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: امیرمومنان (ع) فرمود: خداوند اگر می‌خواست بی‌شک خود را (بدون واسطه) به بندگان می‌شناسناند ولی ما را ابواب و صراط و راه و وجه خود که از آنجا به او رو کنند قرار داده است، پس هر که از ولایت ما روی گرداند یا دیگران را بر ما برتری دهد چنین کسانی از صراط برکنارند[2]
2ـ قال علی (ع): انا صراط الله المستقیم و عروته الوثقی التی لانفصام لها[3]
3ـ عن ابی عبدالله (ع) فی قولی الله عزوجل: «اهدنا الصراط المستقیم» قال هو امیرالمومنین (ع) و معرفته و الدلیل علی انه امیرالمومنین (ع) قوله عزوجل «و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم[4]» و هو امیرالمومنین (ع) فی ام الکتاب فی قوله عز و جل «اهدنا الصراط المستقیم[5]»: حمادبن عیسی در تاویل آیه اهدنا الصراط المستقیم از امام صادق (ع) روایت کرده است که مراد امیرالمومنین و شناختن اوست و دلیل براین قول خداوند است «و همانا قرآن در لوح محفوظ که نزد ماست بلند پایه و اساسش محکم است» و منظور آن امیرالمومنین است که درامّ الکتاب (یعنی سوره حمد آیه 5)
«اهدنا الصراط المستقیم» مذکور شده است.
4: حنان‌بن سریر از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود خداوند بزرگ در سوره حمد فرموده است «صراط الذین انعمت علیهم» مقصودش محمد وذریة پاک او صلوات الله علیهم می‌باشد[6].
5ـ عن عبیدالله‌بن حلبی عن ابی عبدالله (ع) قال: الصراط المستقیم امیرالمومنین علی (ع)[7]:
عبید الله حلبی گوید امام صادق (ع) فرمود: منظور از صراط مستقیم امیرالمومنین علی (ع) می‌باشد.
6ـ ثابت ثمالی گوید: سید و سالار عبادت کنندگان، حضرت علی‌ابن الحسین (ع) فرمود میان خدا و حجت او که امام هر زمان است حجاب و مانعی وجود ندارد، سپس خداوند پیش‌روی حجت خود پوششی نیفکنده است مائیم درهای علم خدا، راه مستقیم و کانون علم او و مائیم بازگو کننده و شرح دهندة وحی خدا و استوانه‌های اصلی کاخ توحید او و مائیم جایگاه رازنهانی او[8].
7ـ فیض کاشانی گوید امیرمومنان (ع) فرمود: هر کتابی را برگزیده‌ای است و برگزیده این کتاب (قرآن) حروف تهجی است[9]» و در اسرار غریب دراین مقطعات آن است که آنها پس از ترکیب و حذف مکررات این جمله را تشکیل می‌دهد: «صراط علّی حق نمسکه» راه علی (ع) حق است که ما آن را نگاه می‌‌داریم[10]»
8ـ ابومالک اسدی گوید: از امام باقر (ع) درباره این آیه سوال کردم: و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل «و این راه راست من است و از آن پیروی کنید و از دیگر راه‌ها پیروی نکنید»
امام باقر (ع) دست چپ خود را گشود و دست راست خود را در آن دور گرداند و فرمود: مائیم راه راست خدا[11]» یکی از محققان در پاورقی بحار می‌گوید: این اشاره بدان است که تعدّد ائمه (ع) منافات ندارد با اینکه همگی یک راهند[12].

9ـ عن رسول الله فی قوله تعالی اهدنا الصراط المستقیم قال ص: دین الله الذی نزل جبرئیل علی محمد (ص)[13]

10ـ عن مفضل‌بن عمر قال سئلت ابا عبدالله (ع) عن الصراط فقال «هو الطریق الی معرفه الله عز و جل[14]» امام هادی (ع) زیارت جامعه را با توجه به فرق گوناگون زمان خود بیان می‌فرماید و راه درست و صراط مستقیم را که همان مقاله شیعه اثنا عشری باشد معرفی می‌کند و بدین ترتیب «فرقه ناجیه را از میان هفتاد و سه فرقه بر اعتقادشان را سختر و پا برجا می‌نماید و به آنان می‌فرماید که فقط و فقط ائمه هدی (ع) را مد نظر داشته باشند و بگویند «انتم الصراط الاقوم[15]»

صراط به معنای طریق و راه راست و اقوم از (قوم) به معنای متداول و حد وسط است و معنای آن این است که شما هستید راه مستقیم که همان اعتدال است[16].

بنابراین این عبارت ما را به یاد آیه‌ای از قرآن می‌اندازد که می‌فرماید: «ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم»

در ذیل این آیه آمده است: قال علی‌بن الحسین (ع): الامام منا لایکون الا معصوماً و لیست العصمه فی ظاهر الخلقه فیعرف بها و کذلک لا یکون الا منصوصاً، فقیل یابن رسول الله فما معنی المعصوم؟ فقال هو المعتصم بحب الله و حب الله هو القرآن یهدی الی الامام و ذلک قول الله عز و جل «ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم[17]» و از این جهت است که اهدنا الصراط المستقیم تفسیر به صراط علی علیه السلام شده است و روایات هم شاهد بر این مدعاست که بعض آن گذشت.

حاکم حسکانی در شواهد التنزیل در تفسیر آیه اهدنا الصراط المستقیم باسناد خود از ابی بریده نقل کرده است که او گفت «اهدنا الصراط المستقیم صراط محمد و اله»

ایضاً باسناده عن جابر... قال: قال رسول ا... (ص) ان الله جعل علیا و زوجته و ابناءه حجج الله علی خلقه و هم ابواب العلم فی امتی من اهتدی بهم هدی الی صراط مستقیم با توجه به آنچه گذشت این مهم بدست می‌آید که آنان که اولیای الهی را شناخته و در طریق هدایت به آنان اقتداء کنند از صراط اخرت که پلی بر روی جهنم است به سلامت می‌گذرند و آنان که پیشوایان معصوم را نشناختند و به هدایت آنان مهتدی نشدند از حبس جهنم لغزیده به دوزخ فرو می‌افتند[18].

منابع :


1ـ قرآن کریم
2ـ نهج‌البلاغه
3ـ ابن‌بابویه قمی ـ محمد به علی، معانی الاخبار
4ـ ابن درید ـ محمدبن حسن ـ جمهره الّغه
5ـ ابن فارس ـ احمد ـ مجمل الّلغه
6ـ ابن فارس ـ احمد ـ معجم مقائیس الّلغه
7ـ ابن منظور ـ محمدبن مکرم ـ لسان العرب
8ـ ازهری ـ محمدبن احمد ـ تهذیب الّلغه
9ـ ایزوتسو ـ مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن مجید
10ـ بیضاوی ـ ناصرالدین ـ عبدالله‌بن عمر ـ تفسیر البیضاوی
11ـ جفری ـ آرتور ـ واژه‌های دخیل در قرآن مجید
12ـ جوادی آملی ـ عبدالله ـ تسنیم
13ـ جوهری ـ اسماعیل‌بن حماد ـ الصّحاح تاج اللغه و صحاح العربیه
14ـ خرمشاهی ـ بهاءالدین ـ دانشنامه‌ی قرآن و قرآن پژوهی
15ـ راغب اصفهانی ـ حسین‌بن محمد ـ مفردات الفاظ القرآن فی غریب القرآن
16ـ زبیدی ـ محمدمرتضی واسطی ـ تاج العروس من جواهر القاموس
17ـ زجاج ـ معانی القرآن و اعرابه
18ـ سروش ـ عبدالکریم ـ صراط‌های مستقیم
19ـ ضیاءآبادی ـ سیدمحمد ـ در جستجوی علم دین
20ـ طباطبائیی ـ سید محمدحسین ـ المیزان فی تفسیر القرآن
21ـ طبرسی ـ فضل‌‌بن حسن ـ تفسیر جوامع الجامع
22ـ قمی ـ علی‌بن ابراهیم ـ تفسیر القمی
23ـ کرمانی ـ محمدبن یوسف ـ صحیح البخاری بشرح الکرمانی
24ـ مجمع اللغه العربیه، معجم الفاظ القرآن الکریم
25ـ مصطفوی ـ حسن ـ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم
26ـ نسفی ـ عبدالله‌بن احمد ـ تفسیر النسفی
27ـ محمدبن یعقوب کلینی ـ اصول کافی
28ـ مجلسی ـ بحارالانوار

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
srat_az_dydgah_rvayat_1844996_2192.zip28.8k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟