داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد صراط در دنیا و آخرت از دیدگاه قرآن

صراط در دنیا و آخرت از دیدگاه قرآن

 عنوان : صراط در دنیا و آخرت از دیدگاه قرآن 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 16 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
تفاوت صراط با سبیل: 4
صراط در قرآن: 4
چیستی و ماهیت صراط مستقیم در قرآن: 5
1ـ عبادت خدا: 5
2ـ تبعیت و پیروی کردن از خدا: 5
3ـ صراط الله: 6
4ـ دین قیم و حنیف (ائین ابراهیم (ع) (یکتاپرستی): 7
5ـ اعتصام الله: 8
چیستی و ماعیت صراط عوج (صراط جحیم در قرآن) 8
1ـ عبادت شیطان: 8
2- تبیعت شیطان: 9
3ـ وابستگی دنیا: 9
حوزه‌های معنایی صراط مستقیم 10
1ـ اهتداء: 10
3ـ رشد: 12
4ـ سبیل الله: 12
منابع 13


مقدمه :

دانشمندان قدیم مسلمان بدرستی نمي‌دانستند واژه راه را چگونه توجیة و تبیین کنند آنان مطمئن نبودند که آن را صراط، سراط و یا زراط باید نوشت[1] و نیز یقین نداشتند که مذکر است یا مونث، اخفش ارائه دهنده این نظریه بود که این واژه در گویش حجاز مونث و در گویش تمیم مذکر است، بسیاری از واژه‌پژوهان قدیم آن را واژه‌ای بیگانه می‌دانستند آنها واژه را واژه یونانی می‌دانستند[2].

سراط باسین به معنای جاده و از سَرَطَ الشیء و به معنای چیزی را بلعید مأخوذ است و علت آنکه عرب جاده را سراط نامیده است آن است که کسی که جاده را در می‌نوردد گویا جاده او را می‌بلعد و سالک را در کام خود می‌کشد چنان که جاده را لقم نیز نامیده‌اند و لقم به معنای بلعیدن است.

صراط با صاد در اصل سراط بوده و به خاطر طاء حرف سین تبدیل به صاد شده است و لغت فصیحش نیز صراط است[3]. راغب همین معنا را افاده می‌کند و می‌گوید اصل صراط سراط بوده، زیرا از سرط مشتق شده است و از همین ریشه می‌باشد کلام عرب که می‌گوید مسترط الطعام، یعنی مجرای عبور طعام[4] و کسانیکه سراط و راباسین قرئت نموده‌اند اصل را رعایت کرده‌اند و کسانیکه صراط را (با صاد) قرائت نموده‌اند به خاطر سنخیتی است که بین صاد و سین وجود دارد[5] زیرا هردو از حروف مطبقه بوده و از یک مخرج تلفظ می‌شوند.

منابع :


[1] حسین‌بن مسعودفراء بغوی ـ معالم التنزیل و التاویل ج 1 (بیروت) ص 29.
[2] آرتور جفری واژه‌های دخیل در قرآن مجید.
[3] فضل‌بن حسن طبرسی تفسیر جوامع ابی مع ج 1 ص 9.
[4] حسین‌بن محمد راغب اصفهانی مفردات الفاظ القران فی غریب القرآن ص 230 و 280.
[5] ناصرالدین بیضاوی ـ تفسیر البیضاوی ج 1 ص 15.
[6] عبدا... جوادی آملی، تنسیم ج 1 ص 486.
[7] آرتور جفری، ص 486.
[8] سید محمدحسین طباطبائی، تفسیر المیزان ج 1 ص 26 تا 32.
[9] مجمع اللغه العربیه، معجم الفاظ قرآن کریم ج 2 ص 63.
[10] محمد فؤاد عبدالباقی المعجم المفهرس الفاظ القرآن الکریم ص 407.
[11] ایزوتسو (واژگان صراط سبیل را به عنوان بهترین کلمات نمایندة راه مدنظر قرار داده است اگر چه این دو واژگان مترادف هم هستند اما صراط بدلیل کانونی بودن و صرفاً دارای مفهوم و ساخت دینی بودن در سراسر میدان معنی شناسی راه معنای نمادی ژرف پیدا کرده است.)
[12] عبدالله جواری آملی، تسنیم، ج 1 ص 458.
[13] ذاریات آیه 56.
[14] آل عمران 51.
[15] زخرف آیه 61.
[16] شوری آیه 52ؤ 53.
[17] انعام آیه 153.
[18] عبدالکریم سروش، صراطهای مستقیم ص 27.
[19] سید محمدحسین طباطبائی.
[20] انعام آیه 84 تا 87.
[21] سید محمدضیاء آبادی، در جستجوی علم دین ص 115و116.
[22] آل عمران آیه 19.
[23] آل عمران آیه 89.
[24] زجاج، معانی القران و اعرابه تحقیق عبدالجلیل عبد ج 1 ص 194.
[25] صحاح جوهری تحقیق عبدالغفور عطار، ج 4 ص 1347.
[26] حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن ج 2 ص 318.
[27] فضل‌بن طبرسی مجمع البیان فی علوم القران جزء 14 ج 4 ص 135.
[28] ایزوتسو، مفاهیم اخلاقی ص 388.
[29] همان ص 389.
[30] نحل آیه 120 تا 123.
[31] انعام آیه 161.
[32] جوادی املی تنسیم ج 1.
[33] آل عمران آیه 101.
[34] ال‌عمران آیه 101.
[35] سوره بقره آیه 168، سوره مائده آیات 90و 91 و....
[36] مریم آیه 44و 45.
[37] یس، 60و 61.
[38] حجر آیه 39.
[39] بقره آیه 168و 169.
[40] ابراهیم آیه 2و 3.
[41] قیامت آیه 20.
[42] محمدبن یعقوب فیروزآبادی القاموس المحیط ـ جزء الرابع ص 405.
[43] احمدبن فارس ـ معجم مقائیس اللغه تحقیق عبدالسلام محمد هارون ج 6 ص 42.
[44] اسراء آیه 15.
[45] بقره آیه 175.
[46] انعام 117.
[47] ایزوتسو، مفاهیم اخلاقی ـ دینی ص 392.
[48] توبه آیه 17و 18.
[49] کهف آیه 13.
[50] بقره آیه 2.
[51] بقره آیه 5.
[52] بقره آیه 120.
[53] بقره آیه 185.
[54] اسراء آیه 15.
[55] انعام آیه 97.
[56] لسان العرب، مفرادات الفاظ قرآن.
[57] ناصرالدین بیضاوی تفسیر ج 4 ص 331.
[58] حسین‌بن محمدبن راغب اصفهانی مفردات ص 223.
[59] بقره آیه 108.
[60] نخل آیه 9.
[61] دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی به کوشش بهاءالدین خرمشاهی ج 2 ص 188.
[62] حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات کلمات القرآن الکریم ج 5 ص 47.
[63] بقره آیه 154.
[64] ال عمران آیه 169.
[65] عنکبوت آیه 69.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
srat_dr_dnya_v_akhrt_az_dydgah_ghran_1844989_3480.zip36.9k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟