داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد فقر و بهداشت رواني از ديدگاه دين و روان شناسي

فقر و بهداشت رواني از ديدگاه دين و روان شناسي

 عنوان : فقر و بهداشت رواني از ديدگاه دين و روان شناسي 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 29 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


چكيده 3
مقدمه 3
آثار فقر 4
الف. آثار جسمي 4
ب. آثار فرهنگي ـ اجتماعي 6
ج. آثار رواني 10
1. كاهش عزت‌نفس 10
2. اضطراب و تشويش‌خاطر 11
3. اختلالات رواني 12
رويكرد متون اسلامي به فقر 14
الف. معاني فقر: 14
ب. عدم مطلوبيت فقر از ديدگاه اسلام 15
ج. موارد مطلوبيت فقر در متون اسلامي 19
1. فقر اختياري در مقابل فقر تحميلي 19
2. ارزش‌داوري اخلاقي و اجتماعي بر ‌اساس فقر 20
3. مواردي كه متون اسلامي فقر را ستايش كرده است 20
منابع 23
پی نوشت 24


چکیده :

اين مقاله، به پيامدهاي گوناگون جسمي، فرهنگي ـ اجتماعي و رواني فقر بر بهداشت رواني مي‌پردازد. فقر فرهنگي، انزوا، پرخاشگري، ضعف اخلاقي و ديني، كاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات رواني از جملة اين آثار مخربند. رويكرد متون اسلامي به مسائل فقر و به معاني گوناگون آن در منابع ديني ديگر مباحث اين مقال است، دلائل عدم مطلوبيت فقر در اين منابع عبارتند از: تضاد فقر با عدالت اجتماعي، پناه‌بردن به خداوند از فقر در ادعية امامان معصوم، اهميت دين براي انسجام اسلامي در جامعه، برنامة دين براي اهداف متعالي و عواقب نامطلوب فقر از منظر دين. سرانجام، توضيح و تبيين مواردي كه موهم اين برداشت است كه اسلام با مسئلة فقر مخالفتي ندارد، بلكه آن را تأييد مي‌كند.

مقدمه :

مسائل اقتصادي در تأمين بهداشت رواني انسان‌ها نقشي بسيار مهم ايفا مي‌كند. جامعه با رفع فقر و محروميت مي‌تواند گامي بسيار بزرگ براي كاستن از بيماري‌هاي رواني و شكوفايي استعدادهاي افراد بردارد. هر چند خود فرد بايد براي تأمين سلامت رواني خود بكوشد، اما به نظر مي‌رسد كه جامعه نقش پررنگ‌تري در اين امر دارد. از اين‌رو، راهبردها و خط مشي‌هاي كلي جوامع براي ارتقاي بهداشت رواني در مرتبة اول بايد متمركز بر ابعاد اقتصادي و اجتماعي باشد، نه پزشكي و درماني؛ به عبارت ديگر، با رفع تبعيض‌ها و نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي و تأمين معيشت مناسب براي همة افراد جامعه، بسياري از مشكلات رواني از جامعه رخت برمي‌بندد و هزينه‌هاي سنگين درمان كاسته مي‌شود. در اين بحث با نگاهي عميق‌تر به مسئلة نابرابري و فقر، پيامدهاي آن را براي بهداشت رواني فردي و اجتماعي بررسي مي‌كنيم و سپس رويكرد متون اسلامي دربارة فقر را بررسي مي‌كنيم.

پی نوشت ها :


[1] . سازمان بهداشت جهاني، WHO، ص 2 ـ 1.
[2] . يدالله دادگر، «كارايي، رفاه و عدالت در اسلام و اقتصاد متعارف»، نامه مفيد 17، ص45.
[3] . Gomm, Roger`, "Mental Health and Inequality "; Mental Health Matters: a Reader; by Tom Heller et al, MacMillan, P 112.
[4] . راور شيخاوندي، جامعه‌شناسي انحرافات: آسيب‌شناسي جامعوي، ص200.
[5] . نهج‌البلاغه، ح 56. نظير اين كلام در حكمت سوم هم آمده است: «و المقل غريب في بلدته»؛ فقير در شهر خود هم غريب است.
[6] . نهج البلاغه، ح 319.
[7] . يوسف قرضاوي، مشكله الفقر و كيف عالجها الاسلام، ص18.
[8] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج72، ص47.
[9] . داور شيخاوندي، جامعه‌شناسي انحرافات: آسيب‌شناسي جامعوي، ص 199 ـ 200.
[10] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج72، ص30 ـ 29.
[11] . همان، ص31.
[12] . محمدبن يعقوب كليني، الكافي، ج1، ص406.
[13] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج72، ص47.
[14] . مرتضي مطهري، بيست گفتار، ص 93.
[15] . نهج البلاغه شيخ محمد عبده، ذيل جمله فقر باعث كاستي در دين است.
[16] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج 96، ص70.
[17] . اين جمع‌بندي، البته نه به صورت صريح و در ذيل اين حديث، در الحياة، ذكر شده است. (محمدرضا حكيمي و ديگران، الحياة، ج4، ص99 ـ 289).
[18] . حمزة گنجي، بهداشت رواني، ص4 ـ 103، با تلخيص.
[19] . نهج البلاغه، ح 9.
[20] . محمدباقر مجلسي، بحار الأنوار، ج72، ص47.
[21] . Gomm, Roger, "mental health and inequality "; Mental Health Matters: a Reader; by Tom Heller et al, MacMillan, P 111.
[22] . محمدبن يعقوب كليني، الكافي، ج5، ص 65 ـ 71.
[23] . Pilgrim, D. Key Concepts in Mental Health; Sage Publications, P 184.
[24] . Direction of causality.
[25] . ريموند كاكرن، مباني اجتماعي بيماري‌هاي رواني، ص21 ـ 31.
[26] . U.S. Department of Health and Human Services, P 82.
[27] . Gomm, Roger`, "mental health and inequality "; Mental Health Matters: a Reader; by Tom Heller et al, MacMillan, P 110.
[28] مثلاً: سوره بقره آيه ‌273 وسوره توبه آيه‌60
[29] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج 71، ص 31 ـ 30.
[30] . محمد محمدي ري‌شهري، توسعة اقتصادي بر پاية قرآن و حديث، ج 1، ص 76 ـ 75.
[31] . آمدي، غرر الحكم، ص 200، ح 16547.
[32] . آية 10 سوره روم اشاره به اين روند تدريجي دارد.
[33]. سوره حديد
[34] . نهج البلاغه، حكمت 328.
[35] . امام صادق عليه السلام : ان الناس يستغنون اذا عدل بينهم (محمدبن يعقوب كليني، الكافي، ج 3، ص 568) و امام كاظم عليه السلام فرمود: لو عدل في الناس لاستغنو (همان، ج1، ص542).
[36] . نهج البلاغه، خطبه 3.
[37] . اين بخش از استدلال امام صادق عليه السلام در مقابل صوفيه و گروهي جاهل زاهدنما است كه در عصر و زمان ايشان پيدا شده بودند. همان‌گونه كه پيش از اين منبع آن را ذكر كرديم، اين حديث مفصل در كافي، به بعد آمده و استاد مطهري در كتاب داستان راستان، به بعد ترجمة آن را نقل كرده است. (محمدبن يعقوب كليني، الكافي، ج 5، ص 65 / مرتضي مطهري، داستان و راستان، ج 1، ص 36)
[38] . صحيفة سجاديه، دعاي 8 .
[39] . همان، دعاي 135.
[40] . محمد محمدي ري‌شهري، ميزان الحكمه، ج7، ص498.
[41] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج 72، ص 7.
[42] .سوره آل‌عمران آيه ‌103
[43] . اين كلام در شرح اصول كافي، ملامحمدصالح مازندراني، ج 9، ص300 و 386 و در امالي، شيخ مفيد، ص300 به نقل از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم آمده، اما در بحار، ج75، ص331 و در تفسير صافي، فيض كاشاني، ج2، ص477 به صورت كلامي مستقل (نه حديث از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ) نقل شده است.
[44] . مرتضي مطهري، بيست گفتار، ص77.
[45] . قال رسول‌الله صلي الله عليه و آله و سلم : نعم العون علي تقوي‌الله الغني. (محمد بن حسن حرّ عاملي، وسائل الشيعه، ج12، ص16 ـ 17)
[46] . همان، وسائل الشيعه، ج11، ص424.
[47] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج74، ص414.
[48] . براي تفصيل بيشتر در اين زمينه به كتاب روانشناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، نوشتة مسعود آذربايجاني و ديگران، ص124 ـ 133 مراجعه كنيد.
[49] . ان‌الله فرض علي ائمه العدل ان يقدرو انفسهم بضعفه الناس كيلا يتبيغ بالفقر فقره. (نهج البلاغه، خ 209) migna.ir
[50] . سوره زخرف آيه ‌52
.[51]سوره زخرف آيه ‌53
[52] . مثلاً در مورد پيروان حضرت نوح. (شعراء: ‌111) و در مورد انتخاب طالوت به فرماندهي سپاه. (بقره: ‌247)
[53] . يوسف قرضاوي، يوسف، مشكلة الفقر و كيف عالجها الاسلام، ص146.
[54] . همان و بسياري آيات ديگر.
[55] . سوره حجرات آيه 13
[56] سوره مجادله آيه 11
[57] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج72، ص55.
[58] . همان، ص32.
[59] . همان، ص40. روايت ديگري نيز در همين مضمون در همان، ص39 آمده است.
[60] . محمدرضا حكيمي و ديگران، الحياة، ج4، ص 445 ـ 446.
[61] . اين تفسير را علامه مجلسي به‌عنوان يكي از وجوه جمع بين روايات ذم فقر و مدح غنا ذكر كرده است. (محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج72، ص60)
[62] . اللّهمّ ارزق محمداً و آل محمد و من احبّ محمداً و آل محمد العفاف و الكفاف (كافي، ج2، ص140).
[63] . محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج72، ص60.
[64] . ما احد يوم القيامة غنّي و لا فقير الاّ انّه لم يؤت منها الاّ القوت (همان، ص66)

منابع :


ـ نهج‌البلاغه، ترجمه محمد عبده.
ـ آذربايجاني، مسعود و ديگران، روانشناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، تهران، سمت، 1382.
ـ حرّ عاملي، محمد، وسائل الشيعه؛ كتابفروشي اسلاميه، 1403.
ـ حكيمي، محمدرضا و ديگران، الحياة، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1409.
ـ دادگر، يدالله، «كارايي، رفاه و عدالت در اسلام و اقتصاد متعارف»، نامه مفيد 17، 1378.
ـ شيخاوندي، داور، جامعه‌شناسي انحرافات: آسيب‌شناسي جامعوي، تهران، مرنديز، 1373.
ـ قرضاوي، يوسف، مشكله الفقر و كيف عالجها الاسلام، مؤسسه الرساله، 1415 ق.
ـ كاكرن، ريموند، مباني اجتماعي بيماري‌هاي رواني، ترجمة فريد براتي و بهمن نجاريان، تهران، رشد، 1376.
ـ كليني، محمدبن‌يعقوب، الكافي، دار الاضواء، 1413.
ـ گنجي، حمزه، بهداشت رواني، تهران، ارسباران، 1382.
ـ مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، دار الاضواء، 1413.
ـ محمدي ري‌شهري، محمد، توسعة اقتصادي بر پايه قرآن و حديث، ترجمة رضا حسيني و ابوالقاسم حسيني، دارالحديث، 1382.
ـ مطهري، مرتضي، بيست گفتار، تهران، صدرا، 1358.
ـ مطهري، مرتضي، داستان راستان، تهران، صدرا، 1366.
-World Health Organization; The World Health Report 1995, Bridging the gaps; Geneva, World Health Organization, 1995.
-Gomm, Roger`, "mental health and inequality "; Mental Health Matters: a Reader; by Tom Heller et al, MacMillan , 1996.
-Pilgrim, D. Key Concepts in Mental Health; Sage publications, 2005.
-Mental Health: A Report of Surgeon General; U.S.Department of Health and Human Services, 1999.


منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fghr_v_bhdasht_rvan_az_ddgah_dn_v_rvan_shnas_1843627_8179.zip62.4k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟