داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد استاد مطهری و علم زدگی روشنفكران

استاد مطهری و علم زدگی روشنفكران

 عنوان : استاد مطهری و علم زدگی روشنفكران 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 30 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


چکیده 3
مقدمه 3
چیستی و کیستی روشنفکر 6
شاخصه های روشنفکر مسلمان 7
رسالت روشنفکر مسلمان 8
محاسن و معایب روشنفکری 9
سکولاریسم 14
نوگرایی 17
مبارزه استاد با تفسير مادی قرآن 23
انتقاد استاد شهيد از نظريه روشنفكران مبنی بر " ماديت تاريخ ازنظر قرآن " 25
منابع 29


چکیده :

در این مقاله، نویسنده، ضمن برشمردن نکات کلیدی مربوط به فهم صحیح روشنفکری از منظر شهید مطهری، در ابواب مختلفی هدف خویش را تعقیب می نماید. این ابواب عبارتند از: بررسی چیستی و کیستی روشنفکر مسلمان، شاخصه ها و ویژگی های خاص روشنفکر مسلمان، رسالت و آرمان های روشنفکر مسلمان، آسیب شناسی روشنفکری و محاسن و معایب آن از دیدگاه استاد مطهری، رابطه ای سکولاریسم و روشنفکری و نحوه ی برخوردار استاد با این مقوله، عنصر نوگرایی در جریان روشنفکری معاصر و نحوه ی مواجهه ی شهید مطهری با آن.

مقدمه :

هر که را افزون خبر جانش فزون
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که آگه تر بود جانش قوی است
اقتضای جان چوی دل آگهی است
قرن بیست و یکم در حالی آغاز می شود که ما هنوز در چالش بر سر اندیشه های قرون هیجدهم و نوزدهم و حتی پیش از آن به سر می بریم. این سخن، از سرِ خودباختگی و اظهار عجز و عقب ماندگی نیست، بلکه می تواند حاکی از اهمیت اندیشه هایی باشد که در قرون گذشته به منصه ظهور رسیده، هنوز حیات فکری انسان را تحت الشعاع خود دارند.

رنسانس حد فاصل دنیای جدید و دنیای قدیم است، که در آن پدیده هایی رخ نموده که ساختار زندگی فردی و اجتماعی بشر را دستخوش تحولات جدی نموده است. به جرأت می توان گفت که گوهر و محور بنیادین این تحولات، که به نظر تحولاتی پایدار یا دیرپا بوده و هستند، تحول در مبانی اندیشه و اندیشیدن است. به همین جهت، انسان معاصر احساس می کند که نیازمند تجدید بنای روابط خود با خدا، هستی، همنوع و حتی با خویشتنِ خویش است. در این میان پدیده ی روشنفکری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ظهور رنسانس اعتراض به حیات پیشین زندگی بشر بود و البته نوک پیکان این اعتراض متوجه مبانی فلسفی و نظری اندیشیدن انسان بود که شدیدا با رویکرد مسیحی درآمیخته بود. به پندار اندیشمندان و نظریه پردازان عصر رنسانس، فلسفه های پیشین چیزی جز فلسفه بافی و بحث های نظری نبوده و ره آوردی جز رکود و بدبختی و فلاکت برای انسان در پی نداشته است. همین امر متفکران این دوره را بر آن داشت که بیش از آن که به این گونه مباحث
(صفحه ۱۸۹)
بپردازند توجه خود را به انسان و زندگی او معطوف دارند. در دل این جریان، روشنفکری رخ نمود و به طور طبیعی، از مهم ترین ویژگی های آن توجه داشتن و دغدغه ی اصلاح زندگی اجتماعی گردید.

در نتیجه روشنفکران، به خلاف فیلسوفان اسکولاستیک، به جای دل بستن به مباحث نظری، به واقعیات حیات اجتماعی انسان پرداخته، در باب آن اندیشیدند و رفته رفته این شاخصه به عنوان یک ملاک روشنفکری تثبیت گردید و روشنفکر کسی شد که پدیده های اجتماعی را مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار می دهد تا بتواند از دل آن نظریه ها و راهکارهای مناسب برای ارتقا و بهبود زندگی بشر بیابد. آنچه در این میان حائز اهمیت می باشد، تجدیدنظرطلبی روشنفکران است، که گاه با عنوان آزاد فکری از آن یاد می شود.

نفی فلسفه های گذشته و جست و جوی فلسفه ای جدید برای زندگی انسان سبب شد که تجدیدنظرطلبی به معنای نقد و نفی سنت ها، آداب، عادات، رسوم و حتی دین پیشین گردد و در نتیجه نقادی یکی دیگر از ویژگی های روشنفکری شود.
روشنفکری در فرهنگ ما معادل واژه ی Intellectual است و نخستین بار در اوایل دهه ی ۱۳۲۰ ه . ش. توسط فرهنگستان زبان ایران پیشنهاد شد. سابقه ی روشنفکری در جامعه ی ایران متأثر از پیشینه ی این پدیده در مغرب زمین می باشد. به دلیل این که در آن دیار نهضت روشنفکری بی پروا در مقابل دیانت و اندیشه ی دینی قد علم کرده بود، در میان ما نیز متناسب با این ویژگی واکنش هایی را برانگیخت.
در یک تقسیم بندی کلی سه رویکرد نسبت به مسأله ی روشنفکری به وجود آمد.
الف- رویکرد اول بدون توجه به شرایط زمانی، مکانی، فرهنگی و دینی مردم ایران، روشنفکری را همان سان که در مغرب زمین ظهور و بسط یافته بود ترویج می کرد.

ب – رویکرد دوم در نقطه ی مقابل رویکرد اول قرار گرفت و در مقابل نفی
(صفحه ۱۹۰)
بی چون و چرای دین به نفی روشنفکری پرداخت و در اثر چالش های این گروه بود که واژگانی نظیر غرب زدگی، غرب پرستی، علم زدگی و… مصطلح گردید.
ج – رویکرد سوم به تحلیل روشنفکری و دینداری در کنار هم پرداخت و در اثر کندوکاوها و چالش های این گروه، اصطلاح روشنفکری دینی متولد شد.
شهید مطهری به عنوان یک روشنفکر، به خلاف سایر روشنفکران، به مبادی فلسفی گذشته متعهد بود و سعی می کرد از فلسفه های گذشته، به خصوص فلسفه ی صدرایی، در جهت ارتقای زندگی فردی و اجتماعی انسان بهره گیرد. به همین دلیل تمامی مباحث، اعم از سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و حتی دینی، ایشان رنگ و بوی فلسفه ی صدرایی دارد. مرحوم مطهری را می توان بزرگ ترین مترجم و شارح فلسفه ی صدرایی به زبان مسائل اجتماعی و کاربردی دانست. وی، به رغم پذیرش مبادی فلسفی پیشین، هرگز در تحلیل مسائل از دیدگاه تجدیدنظرطلبانه فاصله نگرفت.

استاد مطهری کمتر به مقوله ی روشنفکری پرداخته و بیشتر اندیشه ی روشنفکران مسلمان را مورد نقادی قرار داده است، ولی از لابلای اندیشه ی ایشان می توان دیدگاه وی را نسبت به مقولاتی همچون هویت، رسالت، معایب و محاسن روشنفکری و روشنفکر مسلمان به دست آورد.

با دو رهیافت می توان به تحلیل و تفسیر روشنفکری پرداخت:
الف- رهیافت «باید»ها؛ این رهیافت صفاتی را مورد بحث قرار می دهد که یک روشنفکر حقیقی باید دارای آن صفات باشد.
ب – رهیافت «هست»ها؛ این رهیافت به تحلیل جریان روشنفکری در بستر تاریخ می نشیند.
شهید مطهری به اجمال و اشاره با هر دو رهیافت به مسأله ی روشنفکری پرداخته است.

منابع :


۱ ) مجتهد شبستری، محمد (۱۳۵۷)، هرمنوتیک، کتاب و سنت فرآیند تفسیر وحی، تهران، انتشارات طرح نو.
۲ ) مطهری، مرتضی (۱۳۶۲)، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، انتشارات صدرا.
۳ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۷)، انسان در قرآن، قم، انتشارات صدرا، ج ۵ .
۴ ) مطهری، مرتضی (بی تا)، بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد ساله ی اخیر، قم، انتشارات صدرا.
۵ ) مطهری، مرتضی (۱۳۶۱)، پیرامون انقلاب اسلامی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
۶ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۷)، جامعه و تاریخ، قم، انتشارات صدرا.
۷ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۷)، خدمات متقابل اسلام و ایران، قم، انتشارات صدرا.

۸ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۶)، ده گفتار، قم، انتشارات صدرا.
۹ ) مطهری، مرتضی (۱۳۶۱)، گفتارهای معنوی، تهران، انتشارات صدرا.
۱۰ ) مطهری، مرتضی (۱۳۷۳)، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، ج ۱ .
۱۱ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۷)، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا.
۱۲ ) مطهری، مرتضی (۱۳۶۸)، نظری به نظام اقتصادی اسلام، تهران، انتشارات صدرا.
۱۳ ) مطهری، مرتضی (۱۳۵۷)، وحی و نبوت، قم، انتشارات صدرا.
۱۴ ) مولوی، جلال الدین محمد بن محمد (۱۳۶۶)، مثنوی معنوی، تهران، انتشارات طلوع، دفتر اول.
۱۵ ) مؤسسه ی فرهنگی قدر ولایت (۱۳۷۷)، روشنفکری و روشنفکران در ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی قدس سره ، تهران، مؤسسه ی فرهنگی قدر ولایت.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
astad_mthry_v_eelm_zdgy_rvshnfran_1842586_5812.zip67.2k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟