داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد بررسی برخی مسائل اعتقادی

بررسی برخی مسائل اعتقادی

 عنوان : بررسی برخی مسائل اعتقادی 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 20 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
هم‌ زيستي‌ اديان‌ ناشي‌ از حس‌ ملي‌ ايرانيان‌ 6
جنبش‌ اصلاح‌ ديني‌ به‌ آفريد، سنباد، اسحاق‌، و استادسيس‌ 6
منابع‌ فكري‌ ابومسلم‌ 7
قيام‌ نقابداران‌ 8
قيام‌ سرخ‌ جامگان‌ 9
قيام‌ خرّميان‌ - خرّميان‌ كه‌ بودند؟ 10
پس‌ از پاپك‌ 13
مزدكيان‌ 14
مانويان‌ 16
منابع 18


مقدمه :

دين را هم مي توان از وجهه نظر زيست شناختي بررسي و هم در آن آسيب شناسي كرد . همان گونه كه در علوم نيز ، « زيست شناسي » (Biolgy ) از سلول هاو بافتهاي زنده و ساز و كارهاي زيستي آن مانند تغذيه ، تنفس و تكثير سخن مي گويدو «آسيب شناسي »از حالت آسيب مندهمان سلولها كه در اصل اركان حيات و زندگي هستند ولي بدليل رشد بي‌رويه يا ديگر دلايل وضع نامطلوبي پيدا كرده و بصورت يك تومور( lumor ) بدخيم و غده سرطاني ( ancer ) در مي‌آيد. گويا همه عوامل زيستي درمعرض آن است كه خود سبب اختلال گرديده و به آن آسيب برساند .
مذهب مثل همه چيزهاي ديگر چون صيانت ذات ، غرايز ، خرد ، دانش ، سياست و اقتصاد، در تاريخ انسان كه يك عامل همواره مثبت و زيستي نبوده، بلكه حالتهاي آسيب‌مند آن به زندگي آدمي لطمه‌هاي سختي هم رسانيده است. بعنوان مثال وسيله‌اي براي تحدير، توجيهي براي ترس و جهالت، اهرمي براي فريب ، استثمار، سلطه و خودكامگي، سببي براي تعارضات، تعصب‌ها و تشنج ها و عاملي براي خرافات و موهومات و عقب ماندگي و انحطاط هم مي‌شده است. بنابراين لازم است درآن، هم زيست شناسانه نگريست و هم آسيب شناسانه.
مذهب بخش مهمي از پيشينه و تاريخ انساني مابوده است. شواهد موجود تاريخي ، باستان شناسانه و مردم شناسانه حاكي از اين واقيت مي باشد . كاوش ها، حفاريها و آنچه در كشورهاي فرانسه و اسپانيا و پاي كوههاي اورال كشف شده است، آثاري كه از مقابر و كتيبه ها به دست آمده، نشان مي‌دهد كه بشر در دوره پيش از تاريخ به مقوله هايي چون خدا ، روح ، غيبت و زندگي پس از مرگ توجه پيدا كرده و دين جايگاه مهمي در زندگي او داشته است. قرائت كتيبه‌هاي قديم مصر توسط شامپوليون فرانسوي در سال 1820 م. و ترجمه زبان سانسكريت هند قديم بوسيله ماكس مولر آلماني در سال 1846 م ، آگاهي گسترده اي از مذهب و داو مصري باستاني مربوط به دحدو د چهار هزار سال پيش به دست مي‌دهد قديمي‌ترين تاريخ نگاران مثل هرورت ( ف 484ق .م) و پلو تارك ( سده نخست ميلادي ) در كتب خويش از مذهب انسان و جايگاه آن در حيات ومناسبات وي سخن گفته اند . مذهب نهادي كهن و ريشه دار در انسان وتبليغ او و همراه و همپاي بشريت بوده است. همان‌گونه كه خانه و جاده و ابزار ساخته و سلاح و لباس تدارك ديده تجارب و احساس هاي ديني نيز داشته است .

طيف انگيزه‌ها و انگاره‌ها و رفتارهاي ديني همواره در انسان نفوذ يافته وبه عبارت بهتر، روح آدمي نسبت به احساسات، باورها و رفتارهاي مذهبي، خاصيت انحلال ونفوذ پذيري زيادي داشته و تحت تأثير قرار مي گرفته است . اين حس تعلق، هر چه و به هر دليلي كه باشد، در انسان پديد مي‌آمده است. اشتياق و آروزهاي خويش را در مضمون آن مي‌جسته با آن ائيمي يافته،حيرت و كمال ‌جويي و بي نهايت طلبي خويش را با آن پاسخ مي‌گفته، رمز و راز هستي را درآن مي‌ديد. با آن به زندگي معني و مفهوم مي داده است. پيش از اين كه پديدار هاي هستي را بتوان به گونه اي فلسفي و آن گاه علمي و تجربي ، براي خود تبيين كند ، انسان با همين اعتقادات ديني عطش ذهني خويش را فرو مي‌نشانده است . حتي روح جمعي ووجدان اجتماعي در هاله ا ي از تقدس مذهبي سر مي زده است ( توتم پرستي ) اميل دوركيم از اسپنسر ، مولر و تايلور نقل مي كند كه احساسهاي مذهبي چگونه در استراليا و آمريكا ي شمالي وجود داشته است . هم باستان شناسان وهم جامعه شناسان از انيسيم و فنيشسيم سخن گفته‌اند ( قداست و تبرك برخي اشياء و اعتقاد به ارواح ) كارل گوستاويونگ ـ روان شناس ، پزشك و فيلسوف سويسي ـ دين را قديمي ترين تظاهرات روح انساني عنوان كرده كه نه تنها يك پديده اجتماعي و تاريخي بلكه يك مساله شخصي روان شناختي است .

منابع :


] 1 [ بديهي‌ است‌ كه‌ شخص‌ مثل‌ ابويعقوب‌ سجستاني‌ عقيده‌ به‌ «نسخ‌» يعني‌ انتقال‌ روح‌ انساني‌ به‌ قالب‌ حيواني‌ را مردود مي‌داند: كشف‌المحجوب‌، به‌ تصحيح‌ هاتري‌ كربن‌، پاريس‌ 1949، صفحات‌ 63 تا 65. - نيز رجوع‌ شود به‌:
Fritz Meier in "Artibus Asiae" XIII/3 (1950), S.232-234; Alessio Bombaci in Folklore IX/3-4 (1957), S.102-110.
] 2 [ ابن‌اثير از 30000 تن‌ صحبت‌ مي‌كند. اگر چه‌ اين‌ تعداد يقيناً خالي‌ از مبالغه‌ نيست‌، ولي‌ در عين‌ حال‌ براي‌ نشان‌ دادن‌ اينكه‌ پيروان‌ وي‌ خيلي‌ زياد بوده‌اند، مناسب‌ مي‌باشد.
] 3 [ بنا به‌ عقيده‌ي‌. Tolstov, Chor. 320f., 331-338 ، ازدواج‌ دسته‌ جمعي‌ پيروان‌ المقنع‌، از بقاياي‌ «سلطه‌ي‌ زنان‌ و تعدد شوهران‌» زمان‌ قديم‌ مي‌باشد. در اين‌ مورد رجوع‌ كنيد به‌ نوشته‌ي‌ ذيل‌ كه‌ ظاهراً Tolstov آن‌ را نمي‌شناخته‌ است‌:
Stig Wikander: Der arische Mجnnerbund, Lund 1938,, bes. S. 84ff.; R. Grau: Die Gruppenehe, in den "Studien zur Vخlkerkunde" V (1931), sowie Zitatebei Schwarz IX 1470.
] 4 [ اگر به‌ پدر او هم‌ ترنم‌ به‌ شعر «نبطي‌» نسبت‌ داده‌ مي‌شود، نبايد از كلمه‌ي‌ «نبطي‌» به‌ زور، مقاصدي‌ فراتر از حد تاب‌ و توانايي‌ آن‌ استنباط‌ نمود و بايد «نبطي‌» به‌ معني‌ «عربي‌ بد، و نامفهوم‌» فهميده‌ شود: رجوع‌ كنيد به‌ صفحه‌ي‌ 52 پاورقي‌ 2 از همين‌ كتاب‌- بلكه‌ به‌ عكس‌ مؤلف‌ ذيل‌ درباره‌ي‌ خصلت‌ ايراني‌ جنبش‌ پاپك‌ صحبت‌ مي‌كند: E. Wright in "Moslem World" 1948.
] 5 [ فهرست‌ ابن‌نديم‌، ص‌ 343 به‌ بعد، و براساس‌ اين‌ منبع‌،
Gustav Lebrecht Flدgel: Bجbek, seine Abstammung und erstes Auftreten, in der ZDMG XXIII (1869), S. 531-542.
] 6 [ برخلاف‌ پيروان‌ المقنع‌ كه‌ به‌ «المبيضه‌» (سپيدجامگان‌) مشهورند، خرّميان‌ به‌ فرقه‌ي‌ المحمره‌ منسوب‌ مي‌باشند. در جنب‌ آن‌ در فهرست‌ ابن‌نريم‌ (ص‌ 342 به‌ بعد) الوان‌ ديگري‌ كه‌ ما امروز نمي‌توانيم‌ تصور معني‌ دقيقي‌ از آنها داشته‌ باشيم‌، نام‌ برده‌ مي‌شود.
] 7 [ بلاذري‌ (فتوح‌البلدان‌)، ص‌ 329 به‌ بعد؛ فهرست‌ ابن‌نديم‌، صفحات‌ 342،344؛- تاريخ‌ مطهربن‌طاهر (منسوب‌ به‌ بلخي‌)، ج‌ 1، ص‌ 143، ج‌ 2، ص‌ 20 به‌ بعد ج‌ 4، ص‌ 26 به‌ بعد؛ - ابن‌ الاثير، ج‌ 6، ص‌ 111؛- و نيز رجوع‌ كنيد به‌: Vloten (arab.) 131; Browne I 323-330
] 8 [ به‌ خصوص‌ انتقال‌ روح‌ انساني‌ به‌ كالبد حيواني‌ و برعكس‌ آن‌، تأكيد مي‌شود: ابن‌الاثير، ج‌ 6، ص‌ 111.
] 9 [ سياست‌ نامه‌ (ص‌ 204) گفته‌: «اول‌ ابومسلم‌ را صلوات‌ دهند و بر مهدي‌ و بر فيروز پسر فاطمه‌ دختر ابومسلم‌...» بدين‌ معني‌ كه‌ به‌ «فيروز» نيزمثل‌ «مهدي‌» اهميت‌ مذهبي‌ داده‌ است‌، ولي‌ اين‌ امر صحيح‌ نبوده‌، شخصيت‌ مذهبي‌ آنها فقط‌ «مهدي‌ ابن‌ فيروز» بوده‌ است‌.
] 10 [ سمعاني‌ (كتاب‌ الانساب‌، خطي‌)، ص‌ 196؛ - ابن‌ الاثير، ج‌ 6، ص‌ 111. صديقي‌ (Sadighi 195) اين‌ توجيه‌ را (بر اساس‌ «وه‌ دن‌»، «بهدين‌» در مورد دين‌ زردشت‌) ظاهرترين‌ توجيه‌ به‌ حساب‌ مي‌آورد؛ ولي‌ بديهي‌ است‌ كه‌ اين‌ توجيه‌ رنگ‌ ريشه‌يابي‌ عاميانه‌ دارد.
] 11 [ پيروان‌ اين‌ نهضت‌ اغلب‌ از طبقات‌ پايين‌ اجتماع‌ بوده‌اند (فهرست‌ ابن‌نديم‌، ص‌ 344)، و محتملاً نيز از بين‌ آن‌ دسته‌ي‌ غير مسلماني‌ كه‌، پس‌ از اسلام‌ آوردن‌ طبقه‌ي‌ اعيان‌ و عامه‌ي‌ مردم‌، مورد تحقير ديگران‌ واقع‌ مي‌گشته‌اند.
] 12 [ در وسط‌ كوهها واقع‌ در طرف‌ راست‌ جاده‌ي‌ بين‌ حلوان‌ و همدان‌: رجوع‌ كنيد به‌ ياقوت‌ ج‌ 4، ص‌ 698.- و نيز Schwarz VII 854f. Wiet136. كتابت‌ عربي‌ اسم‌ فوق‌ «مهرجان‌ قذق‌» مي‌باشد.
] 13 [ (كودكيه‌) (به‌ غلظ‌ نيز «كُرُدكيه‌» و «كوركيه‌» تلفظ‌ شده‌ است‌) كه‌ به‌ نام‌ «كودك‌ دانا» يعني‌ فاطمه‌ دختر ابومسلم‌، منسوب‌ مي‌باشد. و نيز «لودشپهيه‌» (بور ساعيه‌»؛ «نودساعيه‌»؛ «كردشاهيه‌» صديقي‌): مسعودي‌ (مروج‌الذهب‌)، ج‌ 6، ص‌ 186؛- نيز به‌ سمعاني‌ (كتاب‌ الانساب‌، خطي‌)،
ص‌ 56 (سُرونيه‌) رجوع‌ كنيد، و به‌: Sadighi 215 f .
] 14 [ رجوع‌ شود به‌ نوشته‌ي‌ ذيل‌ درباره‌ي‌ جنبشهاي‌ مذهبي‌ در قرن‌ دهم‌ (برابر چهارم‌ هجري‌)،
Wilhelm Barthold (VladimirovicھBartold): Kistorii religioznych dvizھenij Xveka, in den Izv. Ak. Nauk, Osd. obscھ nauk, 1918, S.785-789. و به‌ خلاصه‌ي‌ آن‌ در: Islamica III, 1927, S. 221
] 15 [ Sadighi 107-110, 197ff. (صديقي‌ در اين‌ كتاب‌ از اين‌ عقيده‌ كه‌ بين‌ خرّميان‌ و مزدكيان‌ ارتباط‌ واقعي‌ موجود است‌ حمايت‌ مي‌كند).
] 16 [ براي‌ اطلاعات‌ بيشتر در اين‌ باره‌ رجوع‌ شود به‌:
Francis Crawford Burkitt: The religion of the Manichees, Cambridge 1925; Hans Heinrich Schaeder: Ursprung und Fortbildungen des manichجischen
Systems, Leipzig 1927. (SA aus "Vortrجge der Bibliothek Warburg" herg. von Fritz Saxl, IV. Vortrجge 1924/25, S. 65-157);
] 17 [ در سال‌ 820 (برابر 205 هجري‌) مانويان‌ بصره‌ ناگزير بودند كه‌ اعراض‌ خود را از ايمان‌ به‌ مانويت‌، بالگدمال‌ نمودن‌ عكس‌ ماني‌ و خدو انداختن‌ بر آن‌، نشان‌ دهند: مسعودي‌ (مروج‌الذهب‌) ج‌ 7، صفحات‌ 12 تا 16. در سال‌ 923 (برابر 311 هجري‌) عكس‌ ماني‌ را به‌ ضميمه‌ي‌ 14 كيسه‌ي‌ بزرگ‌ كتاب‌ الحادي‌ كه‌ از آن‌ طلا و نقره‌ (زيور قيمتي‌ كتب‌ مانويان‌) مي‌ريخت‌ آتش‌ زدند: Mez 169,288
] 18 [ در غرب‌ نيز كلمه‌ي‌ «مانوي‌» به‌ مطلق‌ «ملحد» گفته‌ مي‌شد، رجوع‌ كنيد به‌:
Henri- Charles Puech und Andrإ Vaillant: Le traitإ contre les Bogomiles de Cosmas le prءtre, Paris 1945, S.310. (Travaux publ.par l'Inst. Et.Slaves
21.)

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
brrsy_brkhy_msael_aeetghady_1842584_9088.zip50.9k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟