داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد زهد از منظر قرآن

زهد از منظر قرآن

 عنوان : زهد از منظر قرآن 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 20 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


چکیده: 3
مقدمه: 3
معنای لغوی زهد: 5
رهبانیت وزهد در اسلام: 5
الف: زهد درقرآن 6
ب: زهد در روایات 7
منابع: 19


چکیده :

المجاهد من جاهد نفسَه .
امیرالمؤمنین (ع) در خطبه نهج البلاغه می فرماید: مجاهد کسی است که با نفسش مبارزه کند
نفس بزرگ انسانی گاهی در جنجال طبیعت بدنبال آرامش است وبه قول امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج البلاغه " انسان باید در روح خود احساس حماسه کند" و این حماسه در وجود انسان یک شرافتی را بوجود می آورد که او به سبب آن از جاه طلبی دور می شود و در این مرحله فضائی به نام کمال انسانی باز می شود و انسان تمایل می یابد که به سبب این فضای درونی خود را از خودکامگی و حظوظ دنیا و آخرت جدا سازد و جزء خداوند تعالی را دوست نداشته باشد و این زاهد حقیقی وزاهد مطلق که شریعت را در احیای ارزشهای اسلامی زنده نگه داشته است جز علی بن ابیطالب(ع) و فرزندان گرامی اش کسی دیگر نیست.

مقدمه :

حب الدنّیا رأس کل، خطیئه: علاقه به دنیا ریشه و اساس هر خطا و گناه است.
دنیا که مرحلۀ نازل هستی و نماد نازلترین مراحل وجود است ، پدیدۀ شگفتی است که باید از منظر حق و بصیرت به آن نگاه شود زیرا سپری کردن دوران که در بستر دنیا صورت می گیرد ذاتأ کمال نبوده بلکه سقوط انسانی و هبوط اورا به همراه خواهد داشت.
دنیا که مؤنث "ادنی" یا از مادۀ " دنی" دناءت " به معنای پست تر است در یک معنا مقابل نشأة آخرت قرار دارد و در معنای دیگر وابستگی ها را در تعلقات انسانی،لهو و لعب ، تفاخر، و تکاثر به اولاد و اموال خلاصه می کند. دنیا می تواند در مرحلۀ مذموم یا ممدوح باشد. دنیا اگر در گیر اوهام و خیالات ، برتری طلبی ، افتخار به ثروت، مقام، لقب ، و تفاخر شود مذموم است و این همان دنیایی است که امام در نهج البلاغه آنرا سه طلاقه کرده است ، زیرا اوست که باطن دنیا را می بیند، پس به حیات طّیّب و معرفت دینی عشق می ورزد ، زیرا حیات طیّب عالمی است که ویژگیهای دنیای ممدوح را برای انسان رقم می زند.حیات طیّب انسانهای مؤمن را در آغوش می گیرد و با اولیای الهی محشورشان می سازد. این چنین انسانی با آنکه در بین مردم عادی زندگی می کنند ولی با آنان نیستند .در حیات طیّب مؤمنان نه تنها ،غم، ترس، اضطراب، حرص ،حسد ، کینه، عداوت، وجهل و گمراهی را ندارند بلکه وجودشان سرشار ازمعرفت و علم و دانش و حکمت است. شناخت دنیای ممدوح همان است که انسان را در مرحلۀ حیات طیّبه قرار می دهد. و شناخت دنیای مذموم همان است که انسان را درمرحلۀ حیات خبیثه وارد می سازد. و انسان مّتفکر و با بصیرت با انتخاب راه صحیح و شناخت ارزشها و درک آزمونهای الهی در امور خیر وشر می توان سعادت دنیا وآخرت را کسب نماید.همچنانکه خداوندتعالی می فرماید : "بلوناهم بالحسنات و السیئات لعّلهم یرجعون" و بدین سبب می تواند مراحل رسیدن به زهد مطلق را بیابد و با حکمتهای آن آشنا شود و سیر الی الله را طی نماید.
زاهد تلاش دارد که نسبت به دنیا بی رغبت باشد ولی از عطر معنوی دنیا در جهت رسیدن به کمال انسانی استفاده نماید . او همواره می کوشد که جهاد با نفس را فراموش نکند و خردمندانه بر نفس خویش فائق آید وواجبات و مستحباترا انجام دهد و حلال الهی را از ترس حساب آن و حرام دنیایی را از ترس عقاب و کیفر آن ترک نماید.و از آنچه بدان علم ندارد پیروی نمی کند و پیوسته مراقب گوش و چشم و درون و نیّتهای خود هست و خود را در برابر اعضاء و جوارح مسئول می داند.
" ولا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر والفؤاد کُلُ اولئک کان عنه مسئولاً" . زاهد در کسب صفات پسندیده ،" یقین و توکّل و قناعت و صبر و شکر و بردباری و خوش خلقی و سخاوت و غیرت و شجاعت" همواره تلاش می کند و در طلب زیادتی آن سجده گاهش درحسرت به سوز دل اشکباران می شود.زاهد به تمام امور و جریانات موجود در طبیعت بشری واقف است ودر گنج تنهایی اوقات را نمی گذراند وبا مردم درراه خلق جامعه ای باسعادت و بدور از فتنه ها،با وقار و بردباری همراه است.هنگام بلا شکیبایی می ورزد . صبر وشکر بر نعمتهای داده و نداده الهی را فراموش نمی کند .آرزوهای طولانی ندارد . تواضع و خشوع شیوۀ عبرتی زاهد در زندگی است پس در دنیا هست ولی از محرکات آن دست می کشد و چشم پوشی می کند . پس بالا می رود و شیرینی دوستی خداوند متعالی را در ک می کند و به غیر خداوند مشغول نمی شود. امام صادق(ع) می فرماید: "خداوند فهم حقیقت را در قلب او پابر جا می کند و زبانش را به گفتن سخنان حکیمانه گویا می کند و درد و دوای عیبهای دنیا را به او می نمایاند و او را سالم و بدون نقص از دنیا به سوی بهشت که سرای سلامت است بیرون می برد."
شیرینی دنیا در زهد است و زهد در بی رغبتی به دنیاست که زهد در دو کلمه خلاصه می شود: "لکیلا تأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما اتکم "

منابع :


1- تفسیر المیزان – ایت الله علامه طباطبائی
2- تفسیر نور: حجت الاسلام قرأئتی
3- مرتضی مطّهری حق و باطل
4- عین الحیات علامه محمد باقر مجلسی(ره)
5- مفاتیح الجنان – شیخ عباس قمی
6- جامع السعادات علامه ملا مهدی نراقی ج1
7- امام علی (ع) از دیدگاه ابن ابی الحدید معتزلی – حسین طیبیّان- انتشارات کعبه دل
8-نهج البلاغه سید رضی – حسین استاد ولی
9- دنیا شناسی و دنیا گرایی –آثار ایت الله جوادی آملی
10- المعجم المفهرس- محمد فؤاد عبد الباقی
11- کتاب اربعین هاشمی – بانو امین – چهل حدیث
12- غررالحکم و دررالکلم آمدی(ره) سید هاشم رسولی محلاتی
13- جهاد با نفس – شیخ حر عاملی- مترجم : علی افراسیابی

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
zhd_az_mnzr_ghran_1825380_5669.zip54.1k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟