داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد حاکميت زنان در جامعه از نظر اسلام

حاکميت زنان در جامعه از نظر اسلام

 عنوان : حاکميت زنان در جامعه از نظر اسلام 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 37 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


مقدمه 3
رهبرى و زعامت زنان 6
ديدگاه موافقين در مورد رهبری سياسى زنان: 7
دلايل ديگرى موافقين از تاريخ اسلامى: 11
ديدگاه موافقين، حاميان رهبرى سياسى زنان: 15
دِيدگاه مخالفين درمورد رهبرى سياسى زنان 17
پاسخ موافقين : 19
پاسخ مخالفين : 24
استدلال موافقين از حديث مذکور 25
زن و قضاء 26
دلايل جمهور فقها: 27
پاسخ موافقين: 28
دلايل احناف 29
دلايل ابن جرير طبرى و ابن حزم: 29
قول راجح و بهتر 30
نتيجه گيری: 32
منابع: 34


مقدمه :

إن الحمد لله نحمده، ونستعينه، ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله. والصلوه و السلام عليه و علي أله و صحبه و من والاه .
اما بعد: چنانچه بر همه هويداست: دين مقدس اسلام، دين کامل و جامع است که حق هر فردى از افراد در آن محفوظ گرديده است، سهم گيرى در امور اجتماعي ، ثقافي و سياسى، انجام دادن فعاليت ها در اين عرصه ها، و خدمت نمودن به دين از اين طريق، وجيبه اي هر مرد و زن شناخته مى شود.
اشتراک در امور فوق اگر حق باشد يا مسؤوليت، زنان حق و مسؤليت سهم گيرى را دارند، دين اسلام در اين مورد کدام ممانعتى را وضع ننموده است، مگر قيودات را به منظور نظم و اصلاح افراد جامعه وضع نموده است.
حقوق و مسؤوليت هاى سياسى در اصل شامل محور هاى ذيل اند:
موضوع همکارى و تعهد با رهبر که در عصر رسول الله به واسطه بيعت انجام مى گرديد، و تهداب گذاری فعاليت های سياسى را نشان مي دهد.
در عصر رسول الله زنان بيعت کردند، آيات قرآنى از بيعت زنان حکايت نموده است، رسول الله قبل و بعد از هجرت از زنان بيعت گرفتند.اما بين انتخابات و بيعت تفاوت های وجود دارد، ولي کسى که حق بيعت نمودن را دارد به شرطيكه انتخابات تحت شرايط و ضوابط شرعي و اسلامي بر گزار گردد.چون بيعت نمودن مفاهيم قوى ترى دارد. بيعت در اصل، فرض کفايى شمرده مى شود، اين فرض اگر توسط هر مسلمانى انجام يابد، مسؤوليت آن از دوش ديگران ساقط مى گردد.
بگونه خلاصه بايد گفت که آيات مباهله، آيات مربوط به بيعت زنان، آيات امر بالمعروف و نهى از منکر در مورد زنان، بر اين موضوع دلالت دارند که زنان مى توانند در جامعه اسلامي سهم بگيرند، که نصوص در اين مورد در صفحات آينده، بگونه تفصيلى آن ارزيابى خواهند شد.
زن يک فرد جامعه اسلامى بوده، مکلفيت هاى که متوجه يک عضو جامعه اسلامى مى گردد. زن هم شامل آن است، به همين دليل اشتراک وى در امورات اجتماعي حکم اشتراک مرد را دارد. مگر در موارد خاص و تحت شرايط عدم اختلاط با مردان نا محرم.
زن مسلمان در اوايل اسلام، در همه امور سياسى اشتراک نموده است، بيعت عقبه دوم با رسول الله که يک بيعت سياسى بود، زنان در آن اشتراک داشتند، زنان در همه غزوات شرکت نموده اند، در صلح حديبيه زنان حضور داشتند، بعد از وفات رسول الله ، زنان به خلفاى راشدين بيعت نمودند.در روايات آمده است که حضرت عبدالرحمن بن عوف در مورد خلافت حضرت عثمان ، با زنان مشوره نموده است.فقهاى اسلام به اين نظر اند که زن خود وکالت و براى خود وکيل انتخاب کرده مى تواند و هم وکالت شخص ديگرى را انجام داده مى تواند، از اين موضوع، واضح و روشن مى گردد که زن مى تواند اشخاص ديگرى را براى شورا انتخاب نمايد، و اشتراک زن در مسؤوليت هاى مشورتى در صدر اسلام ثابت گرديده است.
برخى از دانشمندان به اين باوراند که انتخابات حيثيت شهادت دادن را دارد، و زنان از اهليت شهادت دادن برخوردار اند.مشوره دادن يک نوع اجتهاد و فتوا خوانده مى شود و زنان اهليت اجتهاد و فتوا را دارند و تعدادى زيادى از زنان در صدر اسلام وظيفه فتوا را پيش برده اند.بدست آوردن منصب يا پُست بزرگ، به اين منظور تا خدمتى براى دين انجام گردد، يک فرض کفائى خوانده شده است. مرد يا زنى که به اين باور است که شخص بهتر از وى براى پُست يا منصب معين وجود ندارد و تنها او مى تواند حق اين کُرسى را ادا نمايد، مى تواند براى اسلام کار نمايد، در اين صورت براى وى جواز دارد تا خود را براى احراز آن کْرسى يا پُست کانديد نمايد.
دليل اين مطلب مبتنی بر اين گفتار يوسف استوار است که در قرآنکريم آمده است:
(…). يعنی: …من نگاهبانى آگاهم.
براى اين کار سه شرط وجود دارد:
الف: به اين نيت خود را کانديد نمايد که اين منصب و مقام نه بلکه يک مسؤوليت و امانت است، و او جهت بدوش گرفتن اين مسؤوليت اقدام می کند.
ب: اهليت همان منصب يا پُست را دارا باشد، چون هر مسؤوليت، فرد داراى مواصفات مشخصى را مى خواهد. بناءً هر کسى که اهليت بهترى را دارا باشد، بايد براى احراز اين پُست و منصب کانديد نمايد.
ج: پابندى و رعايت اوامر شريعت شرط اساسی پنداشته می شود، کسى که خود را براى کارى يا پُستى پيشنهاد مى نمايد، يا براى شخص ديگرى رأى مى دهد، اين شرط را نبايد ناديده گيرد.
سوم: تقرر بر پُست يا منصب سياسى و حقوقى بدون انتخاب شدن!
محور موضوع اول واضح است، تفصيلات بيشترى در آن مورد به نظر نمى رسد، اما محور دوم و سوم که زن خود را کانديد نمايد يا براى يک پُست و منصب سياسى و حقوقى انتساب گردد در فقه سياسى اسلامى، موضوع اختلافى شمرده مى شود که تفصيلات آن در سه فصل آينده تحت غور و بررسى قرار مى گيرد.
راه بهتر توضيح اين موضوع آنست که موضوع فعاليت سياسى زنان به شکل نظام معاصر و مروج مورد بررسى قرار گيرد. در عصر حاضر همه امور رسمى به سه قوه تقسيم شده اند:
١ـ قوه مقننه که از جانب پارلمان انجام مى يابد.
٢ـ قوه قضائيه که آن هم يک قوه نيرومند مستقل به شمار مي آيد. و با سياست روابط نزديکى دارد.
٣ـ قوه اجرائيه، که در راس آن رئيس دولت قرار دارد، در اين بحث ميتود مقارنوى و مقايسوى به کار رفته است به اين معنى که دلايل نظريات موافقِين و مخالفين با امانتدارى کامل مطرح مى گردد، و اگر جواب موضوع نزد مخالفين ويا موافقين وجود داشته باشد، آن هم تقديم مى گردد.
....

منابع :


۱- قران کريم.
1. ابو الأعى مودودي ، نظريه الإسلام وهديه في السياسه والقانون والدستور مؤسسه الرساله ص (297).
2. ابو الحسن علي بن محمد بن حبيب البصری البغدادي، الماوردي الأحكام السلطانيه والوالايات الدينيه ، چاپ مصر، ص(۱۵).
3. ابو الفراء الحافظ عماد الدين اسماعيل بن عمر بن كثير القرشي، البدايه والنهايه، طبع على نفقه سمو الشيخ محمد بن راشد آل، دار ابي حيان ، ج (7) ص (277)- (297)
4. ابو عبد الله بن احمد بن محمد بن قدامه المقدسي ، المغني، چاپ المكتبه السلفيه مدينه منوره ، ج (11) ص (380).
5. ابوالمعالي الجويني، غياث الامم في التياث الظلم چاپ اول ، اسكندريه مصر، سال 1400 هـ ،ص (15).
6. ابوزکريامحي الدين يحيی بن شرف الدين النووی ، المجموع شرح المهذب مطبعه الامام مصر، ج (19) ص (116).
7. ابومحمدعلی بن احمدبن سعيدبن حزم ، المحلى تصحيح:حسن زيدان الطلبه، مکتبه الجمهوريه مصر، ج (10) ص (391).
8. استاد عبد المتعال الصعيدی ، من اين نبدأ ، د مصر چاپ ص ( 108).
9. امام ابن قيم جوزي، الطرق الحكميه في السياسه الشرعيه قاهره 1961م ص (92).
10. امام ابو العباس شهاب الدين احمد بن محمد القسطلاني ، ارشاد الساري ، شرح بخاري چاپ هفتم ، دار الكتاب العربي مصر ج(1) ص (347).
11. امام ابوبکربن مسعودبن احمد،بدائع الصنائع سعيدکمپنی،کراچی، پاکستان،۱۴۰۰ق، ج(9) ص(4079).
12. بخاري در باب ١٨ كتاب الفتن آورده است. نوشته حافظ احمدبن علی بن حجرالعسقلانی فتح الباري مکتبه السلفيه ج (13) ص (53). امام ترمذي ج(4) ص(528).
13. بخاري در كتاب الأحكام، باب اول ذكر نموده است، مسلم در كتاب الإماره در جلد (3) ص(1459) ذكر نموده است .
14. بدرالدين العينی الحنفی عمده القاري مکتبه شامله ، اصدار سوم، ص (93) ج (15).
15. حافظ احمدبن علی العسقلانی ابن حجر، الإصابه مکتبه الکليات الازهريه، سال ۱۳۹۰ق ، ج(4) ص (341)
16. د كتور حسين مهرپور مباحي ، حقوق زن از منظر حقوق داخلي، مباني فقهي و موازين بين المللى ، انتشارات اطلاعات ، تهران ، 1384كال ص (357).
17. دكتور عبد الحميد اسمعيل انصاري، الشورى واثرها في الديمقراطيه، چاپ دوم، بيروت، ص(321).
18. دكتور محمد عماره، دارالإفتاء المصريه سايت htt://www. Dar-alifta.com ، تحت عنوان الدفاع عن الإسلام وماافلح قوم ولوا امرهم امرأه.
19. دكتور ناصر بن عقيل بن جابر الطريفي، القضاء في عهد عمر بن الخطاب ، دار المدني لمؤى چاپ 1986 كال جده ج(1) ص(218).
20. سعيد حوى، اسلام دين فطرت است ، ترجمه، مومن حكيمي .
21. شيخ ناصر الدين الباني ، سلسله الأحاديث الضعيفه والموضوعه واثرها السيئ في الأمه دمشق ج (1) حديث ( 430. 435. 436).
22. عبد الرحمن بن عبد الله السحيه. http://saaid.net
23. علي بن محمد ماوردي ، الاحكام السلطانيه ،چاپ سوم ،قاهره سال 1393هـ ، ص (5).
24. قاموس التراجم الأعلام مربوط خيرالدين الزركلي ، چاپ چهارم ، دارالعلم للملايين، بيروت۱۹۷۹کال ج (1) ص (279)
25. قانون اساسى افغانستان، چاپ دوم ، مطبعه بهير،سال ١٣٤٧، کابل مادۀ ١١٦ ، فصل هفتم.
26. المحدث الناقد ظفر احمد العثماني ، على ضوء ماأفاده اشرف على تهانوي اعلاء السنن د اداره القرآن والعلوم الإسلاميه پاكستان چاپ ج (4) ص (188).
27. مقدمه علامه ابن خلدون، چاپ چهارم، دار الباز للنشر والتوزيع، مكه، سال 1398 هـ، ص (190).
28. مولانا گوهر الرحمن اسلامي، سياست پاکستان قصه خواني اول چاپ ص (313).
29. مولانا محمد شفيع ،تفسير معارف القران ،تاج محل كتب خانه، قصه خواني پشاور، پاكستان سال 1990 م.
30. مولوي عبدالرحمن حنفي، زن و اسلام، ناشرانجمن رشد فرهنگى افغانستان ، جرمنى ، سال 1380 شمسى، ص(64).
31. هبه رؤف عزت ، استاد پوهنتون قاهره Islameonline.net, www.۲۷- آدم وحواء.
32. www. Dar alifta.com ۳۵- 6/8/1427 هـ دمنيره عبدالرزاق ليكنه.
33. www.dar-alifta.com ۳۳- 29/9/1427 هـ ( استاد دكتور محمد عماره
34. www.dar- alifa.com دکتور محمد عماره
35. www.dar-alifta.com۱۹ – تاريخ 29/9/1427 هـ (استاد دكتور محمد عماره).

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
hakmt_znan_dr_jameeh_az_nzr_aslam_1825370_6204.zip79.8k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟