داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد اخوان الصفاء و خلان الوفاء در سده چهارم هجری

اخوان الصفاء و خلان الوفاء در سده چهارم هجری

 عنوان : اخوان الصفاء و خلان الوفاء در سده چهارم هجری 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 33 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
تاریخچه بحث 3
وجه تسمیه 4
اخوان الصفاء و تاریخ نویسان 5
شیخ الرئیس و اخوان الصفاء 5
نویسندگان رسائل اخوان الصفا 6
اخوان الصفاء و اسماعیلیه 6
هدف از تألیف رسائل 10
مآخذ رسائل 11
تشانه عقاید اخوان و متصوفین 13
عبادات اخوان الصفاء 14
تقسیم علوم از نظر اخوان 14
عقاید اخوان 16
دربیان سبب و علت اختلاف صورت حیوانات 25
منابع 28


مقدمه :

اخوان الصفاء و خلان الوفاء (برادران باصفا و دوستان با وفا) نامی است برای گروهی از نویسندگان متکلم فیلسوف عارف در سده چهارم هجری در بصره و بغداد که زیر پوشش این نام وحدت فکری و نظام عقیدتی خود را به جهان آن روز از مسلمان و غیرمسلمان عرضه کردند و این گروه هدف واحدی داشته اند و چنانکه می گویند: تنهایشان در برابر جانهایشان ارزشی نداشته و جانهایشان نیز وحدت یافته بوده بطوریکه بتوانند گرد هم آیند و با کنار گذاشتن پیکارها و مناقشه های خود فروشانه با یکدیگر، آنچه را که واقعیت می دانسته اند یک دل و یک زبان بنویسند.
با خواندن رسائل و دقت در آنها آشکار می گردد که انجام آن سالها طول کشیده ولی شگفت اینجاست که کار یک دست است و با مهارت نگارش یافته بسیار ساده و دلپذیر و مورد پسند توده مردم است. گاه با شعر تازی گاه با افسانه و تمثیل و گاه با شعرهای دل انگیز پارسی از سختی پرسشهای فلسفی و عرفانی کاسته اند. اگرچه نام همۀ آنها روشن نشده ولی از نام برخی از همین چند تن که در کتابها آمده و هم از خود رسائل به روشنی برمی آید که ایرانیان در تشکیل این جمعیت دست داشته اند. افکار بسیاری از زردتشت و مانی و مزدک در بین رسائل موجود است.
همچنین این جمعیت از فلاسفه یونانی و اسکندرانی مخصوصاً نوافلاطونی و فیثاغورثی و ادیان هندی تأثیر پذیرفته اند. در این مقاله سعی شده اطلاعاتی هر چند مجمل دربارۀ این گروه فکری و فلسفی بدست داده شود. از خداوند متعال خواهانم که ما را با توفیق هم قرین فرماید

منابع :


1 . در دفتر 17 بخش 2 اخوان الصفاء، ج3 ص 167 چاپ مصروج 2 ، ص418 ، چاپ هند از اشعریان یاد شده.
2 . محمد ثابت الفندی و دیگران، دائر المعارف اسلامی قاهره، 1933 ، ج1، ص527 این موضوع را تأیید می نماید. مقاله Marquet در دائره المعارف اسلام ج3، ص 1072 زیر نام اخوان الصفا تاریخ 350 تا 375 هـ. ق را می آورد.
3 . غلامحسین مصاحب- دائرالمعارف فارسی، جلد 1، ص 1080 ، عدد رسالات را 54 ذکر می کند. علی بن یوسف القفطی، اخبار العلماء باخبار الحکماء ، دانشگاه تهران، 1347، ص115، عدد رسالات را 51 ذکر می کند. دکتر ت. ج دبور در تاریخ فلسفه در اسلام ترجمه عباس شوقی، مؤسسه مطبوعاتی عطائی 1362، ص88، عدد رسالات را نیز 51 ذکر می کند.
4 . محمد تقی دانش پژوه، در مقاله اخوان الصفاء- برادران روشن، مجله مهر سال 8 شماره6، ص353.
5 . افضل الدین کاشانی، المفید للمستفید، تهران 1310، ص44
6 . محمد بن حسن دیلمی یمنی، قواعد عقاید آل محمد مصر، 1950، ص96
7 . محمد ثابت الفندی و دیگران دائره المعارف اسلامی، ج1، ص527
8 . ابونصر السراج الطوسی، اللمع لندن، 1914، ص 26، بنقل از کتاب نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت بقلم دکتر سید حسین نصر تهران، 1342، ص35
9 . محمد تقی دانش پژوه، اخوان الصفا، برادران روشن مجله مهر سال 8 شماره 10، ص605 -606
10 . همان ، ص610
11 . ابوالحسن علی بن زید بیهقی، دره الاخبار .لمعه الانوار ترجمه منشی یزدی ضمیمه سال پنجم، مجله مهر، ص20،
شمس الدین محمد بن محمد شهرزوری ، نزهه الارواح و روضه الافراح ترجمه مقصود علی تبریزی انتشارات علمی و فرهنگی، 1365، ص368،
دائر المعارف اسلامی ج1، ص527 متن عربی، تاریخ فلسفه در اسلام ص90،
اخبار العلما، باخبار الحکما، ، ص118، بجای ابومحمد نهر جوری، ابو احمد مهرجانی را آورده است.
گزیده متن رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء ترجمه و نگارش دکتر علی اصغر حلبی زوار 1360، ص13، بجای ابوسلیمان محمد مشعر البستی، ابوسلیمان محمد بن معشر بلخی نوشته و زیدبن رفاعه را نیز نیاورده است.
12 . رساله فی الصداقه و الصدیق از ابوحیّان توحیدی قسطنطنیه 1301، ص31 -33، بنقل از سید حسین نصر، در نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت تهران 1342 ، ص36.
13 . اخبار العلماء باخبار الحکماء، ص116
14. نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، ص36
15 . گزیده متن رسائل ص14، اخبار العلما باخبار الحکما، ص116
16. نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت ،ص37
17. A Tamir Larealite des I hwan as safa wa Hullan al wafa Beirut, 17ص
18. V A I vanow The allejet Founder of Ismaillism Bombay, 1946,46ص
19. و هذه الفلسفه الاسماعیلیه التی بذر بذورها اخوان الصفاء
A Tamir of cit , 8
به همین نحوزاکی پاشا در مقدمه ای که به رسائل چاپ 1928 قاهره نگاشته است از اسماعیلی بودن آن دفاع می کند.
20 .H F Hamdani Rasail I Knwan as sfa in The Litera ture of The Ismaili Taiybi Dawa Vol 20 1932
21 . Ti bawi Ikhwan, 33
22 . Tibawi The Ibea of G uidance In Islam Islamic Quarterly 3 Vol2 1956, 148
23 . عمر الدسوقی، اخوان الصفاء، قاهره، ص90
24 . A Wa Lesprit Crilique
25 . Fr Dieterici Die Philosofhie der A raber 3 Makrokosmos Ieipzeiy 1876
به نظر دیترچی نویسندگان رسائل جمعی بودند از دانشمندان منجمله ابوحیّان توحیدی رجوع شود به قسمت اول کتاب مذکور در فوق ص143 به بعد.
26 . G Flugel vber Inhnlt und Verfasser der arabischeh Ehcyc Iosadie Zeitschrift der Deutschen Morqen Ianischen Gesellschaft Vol 13 1859, 43-1
27 G Brown A Literary History of Persia vol I londan 1909 292 ص
R A Nicholson A literary History of the Arabs London 1957 37ص
M Asin Palacios Eloriginalarabe dela disputa dell asno Contra Fr A hselmo Turmeda 1914 ص11
28 . S pines Some Problenson of I slamic Phibosophy I slamic Culture Vol. 1937 ص71
29. Eesquisse d une Bibliographie kaemate in Essays Presented To E G Browne Cambridge 1922 ص339 به بعد
30 . P Casanova Notice Sur un Manuscrit de lasecte des Assassins Journal A siatique 1888 ص151-159
31. M Stern The Authorship of the Episttes of the I Khwan as safe … I slamic Culture vol 19 1946
32. H Corbin Rituel Sabeen et Exeyese is maelienne du Riluel Eranos Jahrbuch Vol 19 1920 , 187
33 . رسائل اخوان الصفاء ، قاهره، 1928، ج4، ص218
34Mscon Horten Die Pniloso Pnie des Is Iam Munen 1923,261 .
35 .متن رسائل اخوان الصفاء، ص23-22
36 . نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، ص42
37 .همان مأخذ ،ص 45
38 . تاریخ فلسفه در اسلام ص90
39 . رسائل ، جلد سوم، ص201
40 . Kraus Jabir Ibn Hayyan Introduction avol I 64
41 . Kraus of Cit Introduction 37
42 . نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، ص51 تا 55
43 طیباوی، جامعه اخوان الصفاء، ص60
44 . نظرات متفکران اسلامی درباره طبیعت، ص43 تا 45
45 . متن رسائل اخوان الصفاء ص21 و 22
46 . همان مأخذ و رسائل جلد چهارم ص210 و 211
47 . قطب الدین شیرازی، دره التاج به کوشش و تصحیح سید محمد شکوه، انتشارات حکمت، 1369، در حاشیه صفحه 78
48 . متن رسائل اخوان الصفاء، ص 30 و 31
49 . همان مأخذ ص36 تا 72
50 . محاکمه انسان و حیوان از رسائل اخوان الصفاء ترجمه عبداله مستوفی کتابفروشی محمد علی علمی، 1324، ص47 تا 50

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
akhvan_alsfa_v_khlan_alvfa_dr_sdh_chharm_hjry_1792377_9232.zip68.5k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟