عنوان : حسن و قبح عقلی و توحید افعالی
فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها )
تعداد صفحات : 31 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه
فونت های استفاده شده : b titr و b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز)
پشتیبانی : 09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی
فهرست :
چکیده 4
حسن و قبح 4
1. سید مرتضی علم الهدی 5
2. فخر الدین رازی 6
3. خواجه نصیر الدین طوسی 6
4. علامه حلی 6
5. عضدی (عضدالدین ایجی عبد الرحمان بن احمد) 7
6. قاضی فضل بن روز بهان 7
7. حاج ملا هادی سبزورای 8
8. مرحوم آیة الله حاج شیخ محمدتقی آملی 9
9. دکتر مهدی حائری یزدی 10
اکنون آراء اشاعره، فلاسفه و متکلمین امامیه را میآوریم 12
معنای «کسب» در توضیح مرحوم محمد جواد مغنیه 19
جدایی فعل عبد از فعل خالق 20
معتزله و اعتقاد به تفویض 21
دیدگاه امامیه در تفکیک صنع خالق از مخلوق 21
آراء و اقوال محدثان و متکلمان شیعه امامیه در جدای فعل خالق از مخلوق و بحث عدل 22
منابع 28
پی نوشت ها 30
بخشی از متن :
حسن و قبح عقلی یکی از مباحث اصیل و ریشهدار مباحث فلسفۀ اخلاق و حکمت عملی است. سقراط فلسفۀ خود را با طرح سؤالاتی و با روش پرسشی، زشت چیست؟ زیبا چیست؟ و ... به شکلهای مختلف در فلسفۀ اخلاق و حقوق مطرح کرده است. به عبارت دیگر در تطبیق بایستها با هستها و آنچه باید باشد با آنچه که هست. این بایستها مترتب بر آن است که اصلاً ما بتوانیم برای عقل در شناخت بایستها و نبایستها استقلالی قائل شویم، وگرنه بحث از آنها غلط و بیجاست.
به تدریج سوفسطاییگری رواج پیدا کرد و منجر به انکار واقعیات شد. آنگاه پس از مدتی قواعد منطقی سوفسطاییزم جای خود را به رئالیزم داد و واقعیتهای ثابت شده قلمداد شد. در ردیف این واقعیتها، واقعیتهای اخلاقی به میان آمد. آیا ما میتوانیم واقعیتهای مطلق اخلاقی را در خوبی و بدی بشناسیم؟ و آیا در این زمینه، مستقلات عقلیه داریم یا نداریم؟
چکیده :
اشارهای مختصر به تاریخچۀ حسن و قبح به این موضوع در بین مسلمانان پرداخته و با تأکید بر حسن و قبح عقلی، آرا و اقوال اندیشمندان مسلمان را در حسن و قبح آورده است. در ادامه به موضوع عدل الاهی و توحید افعالی در منظر متکلمان پرداخته و آراء اشاعره، معتزله و امامیه را آورده است. بیان سه دیدگاه اشاعره و اعتقاد به جبر و اعتقاد معتزله به تفویض و همچنین عقیده و دیدگاه امامیه به «امر بین الامرین» پرداخته می شود
منابع :
قرآن کریم
1. ابن تیمیه، ابوالعباس تقی الدین احمد بن عبد الحلیم، منهاج السنه النبویه، قاهره، 1321.
2. افتخارزاده، سید حسن، عدل الاهی در فلسفه اسلامی و کلام. پایان نامه دوره دکتری در گروه فلسفه و حکمت اسلامی. (راهنما: دکتر مهدی حائری یزدی، دکتر احمد بهشتی). دانشگاه تهران، دانشکده الاهیات و معارف اسلامی، 1369ش.
3. آملی، محمد تقی، رساله صفات و جلال.
4. بحرانی، میثم بن علی بن میثم، قواعد المرام فی علم الکلام.
5. بغدادی، عبد القاهر، اصول الدین.
6. بغدادی، عبد القاهر، الفَرق بین الفِرَق، تصحیح محمد محیی الدین عبد الحمید، قاهره: مکتبة محمد علی صبیح و اولاده.
7. تفتازانی، سعد الدین مسعود بن عمر، شرح المقاصد، ترکیه (استانبول)، 1305ق.
8. حائری یزدی، مهدی، کاوشهای عقل عملی، تهران، 1366ش.
9. حلی، حسن بن یوسف، انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، تصحیح محمد نجفی زنجانی. تهران، 1338ش.
10. حلی، حسن بن یوسف، نهج الحق و کشف الصدق، قم، انتشارات دار الهجر، 1407ق.
11. رازی، فخر الدین محمد بن عمر، البراهین فی علم الکلام، تهران، 1341، به تصحیح سید محمد باقر سبزواری.
12. سبزواری، حاج ملا هادی، اسرار الحکم، تهران، اسلامیه.
13. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، ترجمه صدر ترکهای اصفهان. تصحیح: سید محمد رضا جلالی نایینی، تهران، 1321ش.
14. صدوق، محمد بن علی، اعتقادات، تبریز، 1346ق.
15. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، آخوندی.
16. طوسی، خواجه نصیر الدین، تجرید الاعتقاد، تحقیق از حسینی جلالی، 1407هـ.ق. مکتب اعلام اسلامی.
17. عضدی، قاضی عضد الدین ایجی، مواقف، استانبول، 1311 (همراه با شرح جرجانی).
18. قزوینی رازی، عبد الجلیل، مثالب النواصب فی النقض علی بعض فضائح الروافض معروف به کتاب «النقض» به کوشش سید جلال الدین محدث ارموی، تهران، 1331.
19. قوشجی، شرح تجرید الاعتقاد، تبریز، 1301هـ..
20. علم الهدی، سید مرتضی، انقاذ البشر من الجبر و القدر ... انتشارات دارالقرآن الکریم، قم، 1405 به کوشش سید مهدی رجایی.
21. لاهیجی، حسن، شمع الیقین فی معرفة الحق و الیقین.
22. لاهیجی، عبد الرزاق، سرمایه ایمان، تهران: الزهراء.
23. مغنیه، محمد جواد، خطوط برجسته از فلسفه و کلام اسلامی، ترجمه محمد رضا عطایی.
24. مفید، محمد، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، تبریز: افست داوری قم.
منابع از کتب معتبر علمی می باشد.
لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .
پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .
نام فایل | حجم فایل |
---|---|
hsn_v_ghbh_eeghly_v_tvhyd_afeealy_1792354_5425.zip | 64.8k |