داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع

علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع

 عنوان : علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 10 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
1. یافتن روح اسلام در خاندان پیامبر 6
2. اثرگذاری شیعیان ساکن در کوفه و یمن 7
الف) مردم یمن 7
ب) مردم کوفه 7
منابع: 9


مقدمه :


گرایش ایرانیان به تشیع و روی‏گردانی از دیگر مذهب‏ها، مسئله‏ای است که تاریخ‏نگاران و دانشمندان درباره آن به بحث پرداخته و نظریه هایی داده‏اند که برخی از این دیدگاه‏ها نادرست بوده و از کمیِ دانش آنان و توجه نکردن به همه جنبه‏های مسئله ناشی شده است. خاستگاه دسته دیگری از نظریه‏ها نیز کینه‏ورزی و دشمنی با مکتب تشیع است که با زیر سؤال بردن آیین تشیع، دیدگاه‏های نادرستی ارائه کرده‏اند. دیدگاه منصفانه در این زمینه آن است که بگوییم:
ایرانیان به محض آشنایی با آرمان‏های بلند اسلام و پی بردن به حقیقت این دین آسمانی، آن را با جان و دل پذیرفتند. در حدیثی از امام صادق علیه‏السلامآمده است که: "موالی (ایرانیان) اسلام را با رغبت پذیرفتند. "1 اگر هم در برهه‏ای از زمان، ایرانیان بر اثر تبلیغات سوء حکمرانان ساسانی، از اسلام گمراه شدند و دور ماندند، ولی به محض آشنایی آنان با اسلام، آن را به نیکی پذیرفتند. مسلمانان نخستین، ندای عدالت و انسان دوستی را که از آرمان‏های بزرگ اسلام بود، به آنها رساندند و ایشان نیز در پی آن مسلمان شدند. بدین ترتیب، در عرصه‏های گوناگون اسلام درخشیدند و با گذشت اندک زمانی، پرچم‏دار اسلام‏خواهی و دعوت به اسلام گردیدند و خود، از مبلغان وارسته اسلام شدند. این مسئله برخاسته از این امر است که جماعت ایرانی، تشنه اسلام و معارف آن بودند و به محض آشنایی با آن، از دیگران پیشی گرفتند. با بررسی نقش ایرانیان در سده‏های نخستین، درمی‏یابیم که جمعیت فراوانی از ایرانیان در راه شکوفایی این مکتب می‏کوشیدند تا جایی که بسیاری از مؤلفان بزرگ عامه و شیعه، از جماعت ایرانی هستند و نیشابور، قم و ری، از بزرگ‏ترین مراکز فعالیت محدثان به شمار می‏رفت.
اگر ایرانیان چنین نبودند، امروز این همه معارف غنی اسلام در دانش‏های گوناگون به دست ما نمی‏رسید. نمونه‏ای برای اثبات اینکه ایرانیان، اسلام را با آغوش باز پذیرفتند، ماجرای اسلام آوردن هرمزان، یکی از حکمرانان دولت ساسانی است. وقتی هرمزان را در مدینه به حضور خلیفه دوم آوردند، عمر از او خشمگین بود و خواست او را بکشد. هرمزان تشنه بود و آب خواست. آب آوردند. خواست بخورد، ولی دستانش می‏لرزید. عمر گفت: چرا می‏لرزی؟ گفت: می‏ترسم مرا بکشی. عمر گفت: تا آب نخوری، تو را نخواهم کشت. هرمزان پس از گرفتن این قول از عمر، آب را نخورد و آن را به زمین ریخت. عمر خشمگین شد و خواست او را بکشد. در این هنگام امیرمؤمنان، علی علیه‏السلام به یاری‏اش شتافت و از کشته شدن او جلوگیری و به هرمزان اشاره کرد که اسلام اختیار کند. دیگر یاران نیز چنین گفتند. پس او اسلام اختیار کرد. پرسیدند: چرا ابتدای امر اسلام نیاوردی؟ گفت: چون در آن وقت، همه گمان می‏کردند که از ترس کشته شدن مسلمان شدم، ولی اکنون با میل و رغبت اسلام آوردم.2 هرمزان اسلام آورد و از آن پس، از ارادتمندان علی علیه‏السلامبود.
از این ماجرا به خوبی می‏توان فهمید که اسلام آوردن وی، با خواست و گرایش قلبی بوده است. دیگر ایرانیان نیز چنین بوده‏اند؛ زیرا اگر بدون رغبت بود و از روی اجبار اسلام اختیار کرده بودند، می‏توانستند بعدها که قدرت داشتند و حکومت اموی با حمایت ایرانیان از بین رفت، به جای جنگیدن با بنی‏امیه، به دلیل ستم حاکمان اموی، با اصل اسلام مبارزه کنند.
البته تاریخ اسلام آوردن ایرانیان، به بعد از فتح ایران برنمی‏گردد. رد پای ایران را از همان زمان صدر اسلام و دوران پیامبر، در عرصه‏های گوناگون اسلام می‏توان دید و افرادی از ایران از همان نخستین روزهای ظهور اسلام در خدمت اسلام و پیامبر بودند که نمونه آشکارش سلمان فارسی بود.
نمونه دیگر، رشید فارسی است که در جنگ احد، یکی از مشرکان "بنی‏کنانه " را که خود را در زیر لباس آهنین پوشانده بود، از پای درآورد و ضربتی بر وی زد و گفت: "بگیر که این ضربه از غلامی فارسی است ".3
از این نمونه، ایرانیانِ ساکن یمن هستند. در آن زمان، یمن در دست ایرانیان بود و باذان بن ساسان ایرانی حکومت آن را در دست داشت. پس از نامه پیامبر به خسرو پرویز، او باذان را مأمور کرده بود که پیامبر را نزد وی بفرستند. باذان دو نفر را نزد پیامبر فرستاد و پیام شاه ایران را به پیامبر رساند. پیامبر فرمود: دیشب شیرویه شکم پدر خود را درید و خسرو پرویز را هلاک ساخت و خدا به من خبر داده که شاه شما کشته شده است. ... سفیران، سخن پیامبر را به باذان رساندند. مدتی بعد، خبر کشته شدن خسرو پرویز در همان شب که پیامبر فرموده بود، به باذان رسید. در پی آن، باذان اسلام آورد و گروهی از ایرانیان نیز مسلمان شدند. حضرت رسول، باذان را همچنان بر حکومت یمن نگاه داشت. وی از این تاریخ، به دستور پیامبر اکرم حاکم یمن بود و بعد از در گذشت وی در زمان پیامبر، حضرت فرزندش را بر حکومت آنجا گماشت. بدین ترتیب، این خاندان خدمات ارزنده‏ای به اسلام کردند.4
بر این اساس، یمن که آن روز به دست ایرانیان بود و بسیاری از ایرانیان آنجا ساکن بودند، بدون جنگ و اجبار با میل و آگاهی به اسلام گروید. پس ایرانی تابع معرفت بود و آن روز که حقانیت اسلام را شناخت، لحظه‏ای در پذیرش آن تأمل به خرج نداد و آن را پذیرفت و سخت بر آن پای‏بند شد.
توجه به این نکته ضروری است که تولد تشیع، هم‏زمان با تاریخ تولد اسلام است. پس اسلام، همان تشیع است؛ به معنای پیروی کردن از علی و خاندان علی علیه‏السلامو هرگز این نظریه که مبدأ شیعه ایران است، نظریه درستی نیست، بلکه همان‏گونه که تولد اسلام از حجاز و مکه بود، تولد و مبدأ تشیع نیز از حجاز است و این شخص پیامبر بود که بنای تشیع را گذاشت و پیروان علی علیه‏السلامرا شیعه نامید. روایت‏های فراوانی از طریق شیعه و سنی رسیده است که در آنها پیامبر، پیروان علی علیه‏السلام را شیعه نامید و فرمود: "سوگند به خدایی که جانم به دست اوست، همانا علی و شیعیان او رستگاران قیامت هستند ".5
پس تولد شیعه از همان عصر پیامبر و حجاز بود و پیامبر نیز پیروان علی علیه‏السلامرا شیعه نامید و این نظریه که مبدأ شیعه از ایران و به دست عجم بود، نظریه نادرستی است که از کینه و دشمنی با شیعه سرچشمه گرفته است.
استاد سبحانی بعد از نقد این دیدگاه‏ها می‏نویسد:
تشیع، مبدأش از فارس و عجم نیست. مولد و ریشه‏اش حجاز و عربستان بود... و انحصار امامت در اولاد علی علیه‏السلام در مکتب تشیع رنگ عارضی بر آن نیست، بلکه اصل و حقیقت و جوهره تشیع این است.6
ازاین‏رو، نویسنده‏ای که پیدایش فرقه شیعه را زاییده فکر ایرانی با هدف حفظ استقلال ملی می‏داند و بدون استناد به منبعی تاریخی این سخن را می‏گوید، از تاریخ شیعه آگاهی ندارد و بر اساس وهم و گمان می‏نگارد. با توجه به این مقدمه، علت اصلی گرایش ایرانیان به تشیع عبارت است از روح حقیقت‏طلبی آنان که در ذیل به توضیح آن می‏پردازیم.

منابع :


1. بحارالانوار، ج 67، ص 168.
2. داود الهامى، سیرى در تاریخ تشیع، قم، انتشارات مکتب اسلام، 1375، ص 29.
3. واقدى، المغازى، تحقیق: جونس، بیروت، عالم الکتب، 1404 ه .ق، چ 3، ج 1، ص 261.
4. نک: مرتضى مطهرى، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، انتشارات صدرا، 1362، چ 12، ج 1، صص 82 ـ 95.
5. المناقب خوارزمى، قم، انتشارات جامعه مدرسین، سال 1414 هـ . ق، چ 2، ص 111، ح 120.
6. جعفر سبحانى، ملل و نحل، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1417 هـ .ق، چ 2، ج6، ص 151.
7. خدمات متقابل اسلام و ایران، ج 1، ص 136.
8. تاریخ الکوفه، ص 142.
9. داود الهامى، سیرى در تاریخ تشیع، ص 70.
10. بحارالانوار، ج 67 ، ص 171.
11. همان، ص 15.
12. همان، ج 24، ص 160، باب 124، ح 31.
13. شیخ عباس قمى، سفینة البحار، قم، اسوه، 1416هـ . ق، چ 2، ج 8 ، ص 606 ، ماده ولى.
14. تاریخ تشیع در ایران، ج 1، ص 103.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
eelt_graysh_ayranyan_bh_mktb_tshyee_1790979_5601.zip27.9k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟