داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد معماری و خانه سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (ع)

معماری و خانه سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی ع

 عنوان : معماری و خانه سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی ع 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 23 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چکیده: 3
مساله: 3
مقدمه: 4
آثار سوء و مخرب معماری سکولار و غیردینی 5
1- معماری دین گریز 5
2) معماری تجمل‌گرا 6
3) معماری سلامت گریز 8
4) معماری فردگرا 8
5- معماری خودنما 9
6- معماری بدگرا 9
احکام و آداب خانه‌سازی 10
معماری اسلامی در عصر حکومت امام مهدی (علیه‌ السلام) 12
1. بستن پنجره‌های مشرف به کوچه ها» 12
2. برچیده شدن بالکن‌ها و ناودانها 12
3. تخریب خانه‌های مشرف به خانه همسایه‌ها 13
مساجد در عصر ظهور 13
منع از تخریب مساجد 14
تخریب مساجد ملعونه 14
توسعه فیزیکی مساجد 15
تغییرات در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله) 16
مسجد مرکز حکومت و سکونت 16
مسجد دانشگاه علوم قرآن 17
حجرات کسبب و تجارت 18
نتیجه گیری 19
منابع: 20


چکیده :

در عصر حکومت حضرت امام مهدی (علیه السلام) آیات وحیانی قرآن کریم و سیره انسان‌ساز رسول الله (صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله) و معصومان (علیهم السلام) مصدر برنامه‌ریزی بر همه امور از جمله معماری و خانه‌سازی خواهد بود که به طور طبیعی نوع معماری و خانه‌سازی قرآنی بر سبک زندگی و شکل و فرم زندگی شهری و روابط خانوادگی تاثیرات شگرفی می‌گذارد در این پژوهش با مرور بر آیات قرآن و خانه‌سازی انبیاء و اولیاء و شاخصه‌های آن به تبیین عوارض و آثار سوء معماری سکولار و غیردینی و آثار اسفبار آن پرداخته و آنگاه وضعیت مطلوب معماری و خانه‌سازی قرآنی در عصر حکومت امام مهدی (علیه السلام) را مشخص نموده‌ایم. توجه به ظرائف و آثار و برکات معماری و خانه‌سازی قرآنی و رویکرد به آنها از سوی منتظران و زمینه سازان حکومت مهدوی (علیه السلام) و اجرای آن در سطح جامعه اسلامی از زمره برآیندهای این مقاله می‌باشد.

مقدمه :

خانه، بیت، اتاق، حجره، دار، مسکن، ذات العماد و اکنان از جمله واژه‌های قرآنی است که در آیات قرآن استعمال شده است (هاشمی، فرهنگ قرآن، ج12، ص1386، 293) تاریخ و فلسفه خانه‌سازی و ابزار آن و کیفیت آن و نعمت خانه و نحوه استفاده از خانه و آداب خانه‌داری و آداب ورود و خروج از خانه و فرهنگ حاکم بر محیط خانه و خانواده و ایمن سازی سقف و امکانات و بهداشت فیزیکی و روحی خانه از مطالب مهم و تاثیرگذار قرآن در باب معماری و خانه‌سازی قرآنی است. خداوند در قرآن اسکان و آرامش‌یابی را فلسفه خانه‌سازی ذکر نموده است» والله جعل لکم من بیوتکم سکنا» (نحل/80) و خانه و تفکر خانه‌سازی را نعمتی الهی قلمداد نموده است (و یواکم فی الارض تتخذون من سهولها قصورا و تنحتون الجبال بیوتا فاذکروا آلاء الله (اعراف/74) خداوند صنعت خانه‌سازی و فکر معماری و زیباسازی خانه‌های مسکونی را به انبیاء و امت‌های آنها ارائه نموده است و دستور به شهرسازی و خانه‌سازی داده است (و اوحینا الی موسی و اخیه ان تبوء القومکما بمصر بیوتا) (یونس/87) و حضرت موسی و هارون همچون انبیاء دیگر ماموریت جهاد خانه‌سازی پیدا نمودند. خداوند ایمن‌سازی و استحکام بخشی ساختمان خانه‌ها را بخشی از معماری می‌داند (بیوتا آمنین- (حجر/82) و (تنحتون من الجبال بیوتا فارهین- (شعراء/149) و (تتخذون من سهولها قصورا و تنحتون الجبال بیوتا فاذکروا آلاء الله (اعراف/74) و تعلیم ساختن خانه‌ها کنارکوه‌ها را در راستای تکمیل نعمت‌های الهی قلمداد نموده است (و جعل لکم من الجبال اسکنانا- (نحل/81) ، تا از سیل، سیلاب، زلزله، طوفان، رانش زمین و حشرات و جانوران موزی که در خاک‌های نرم و سست زندگی می‌کنند مصون باشند. خداوند با ذکر ساخت اولین خانه که با معماری جبریل امین برای عبادت شکل گرفت (ان اول البیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا- آل عمران/96) به فرهنگ حاکم بر محیط خانه و خانواده پرداخته که باید خانه محل تلاوت قرآن، اقامه نماز قرائت تسبیح، حمد، تهلیل، تکبیر و سجده باشد تا نور آن خانه و اهل آن به آسمان تلالو کنند ( فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو والاصال....... ذکرالله و اقام الصلوه و ایتاء الزکوه (نور/36 و37) وآنچه باعث زیبایی و نورانیت خانه می‌گردد همین امور است. و بر همین اساس است که خداوند نام خانه مقدسی که بر فراز کعبه در آسمان چهارم یا هفتم قرار دارد را به جهت کثرت زائران و طواف کنندگان و نمازگزاران و تسبیح گویان و تجمع فرشتگان الهی، بیت المعمور خوانده است تا معلوم شود که زیبایی و آبادانی و عمران یک خانه به چیست (و البیت المعمور و السقف المرفوع) (طور/4 و5) اما عده‌ای بنابر فرهنگ و سبک زندگی فرعونی و قارونی ثروت خدادادی را صرف ساختن کاخها و قصرها و ویلاهای گرانقیمتی می‌کنند که از آن ثروت می‌توانست دهها خانواده سامان گرفته وخانه‌دار شوند. خداوند در سوره زخرف فرموده است اگر بیم گرایش مردم به کفار نبود من نعمت‌هایم را در دنیا بر کفار به گونه‌ای تمام می‌کردم که سقف خانه‌هایشان از نقره و نردبانهای بالا رونده و درهای متعدد و تخت‌های زینتی در خانه‌های مجللی که مزین به طلا و نقره باشد فراهم می‌آوردم تا کفار بر آن تخت‌ها تکیه زده و به زندگی اشرافی بپردازند. (لبیوتهم سقفا من فضه و معارج علیها یظهرون- ولبیوتهم ابوابا و سراعلیها یتکون و زخرفا و ان کل ذلک لما متاع الحیوه الدنیا) (زخرف /33 تا 35) واگذاری مزایا، امکانات و بهروری از زندگانی مجلل و طاغوتی دنیا به کافران موجب می‌گردد تا بیشماری از دنیازدگان سطحی‌نگر به سبک زندگی و معماری و خانه‌سازی آنها روی آورده و زمینه گرایش نسلها به کفر فراهم آید خداوند در همین آیات سوره زخرف متذکر می‌گردد که زندگی مجلل و با شکوه دنیا در برابر نعمت‌های جاودانه آخرت آنقدر پست و حقیراست که قابل قیاس نیست و هیچ کدام از انبیاء و اولیاء و خردورزان به تجملات و زخارف زودگذر زندگی دنیا دلبستگی و وابستگی نداشته‌اند.

منابع :


1- آشوری، داریوش، تعریف‌ها و مفهوم فرهنگ، تهران، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، 1357.
2- ابن ابی جمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه، نشر دار سید الشهداء (علیه السلام) ، قم، 1405.
3- ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال، دفتر انتشارات اسلامی قم، 1365ش .
4- ابن شعبه حرّانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله) ، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1366ش.
5- اصغری، یوسف، شرایط کلّی مسکن از دیدگاه منابع اسلامی، فصلنامه علمی تخصصی محفل شماره دوازدهم.
6- برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، دارالکتب الإسلامیة، قم، 1371ق.
7- بنی گلستانی، محمد، سیمای جهان در عصر امام زمان، قم، انتشارات جمکران، 1385.
8- پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، انتشارات دنیای دانش، تهران، 1382.
9- حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعه، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق.
10- راوندی، قطب الدین سعید بن هبه الله. قصص الانبیاء (علیه السلام) ، مشهد: مرکز پژوهشهای اسلامی.
11- دائرة المعارف، بریتانیکا، مدخل معماری اسلامی، 2003.
12- شریف رضی، محمد بن حسین.، نهج البلاغه قم، هجرت، 1414 ه ق.
13- شریف الرضی، محمد بن حسین، دیوان الشریف، نشر دار الجیل، بیروت،
14- شیرودی، مرتضی، جهانی سازی در عرصه فرهنگ و سیاست، زمزم هدایت، 1368.
15- صدوق، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، علل الشرائع نشر مکتبه الحیدریه، نجف، 1385 هـ.ق.
16- صدوق، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، من لایحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1413ق.
17- طبرسی، حسن بن فضل،، مکارم الأخلاق، قم: شریف رضی.
18- طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو.
19- طوسی، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
20- طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، بی‌جا، الموسسه المعارف الاسلامیه، بی‌تا.
21- فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظّین، قم:رضی. 14.. 15.
22- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، 1389ش.
23- کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، نشر: قدس ،قم، 1388ش.
24- گلی زواره، غلامرضا، احکام و آداب مسکن، نور السجاد، قم، 1383ش.
25- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفاء، 1403ق.
26- مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1415 ه ق.
27- مفید، محمد بن محمد. الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم: کنگره شیخ مفید.
28- نوری، حسین بن محمد تقی.، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسه آل البیت (علیه السلام) .
29- نوری، میرزا حسین، (محدث نوری) ، مستدرک الوسائل، انتشارات مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم 1408ه.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
meemary_v_khanh_sazy_ghrany_dr_eesr_hkvmt_amam_mhd_1789290_9937.zip58.4k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟