داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه

جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه

 عنوان : جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 32 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه 3
تابش عقلى در نهج البلاغه 6
عقل و تجربه در کنار هم 10
حکمت عملى 15
1ـ تفکر و تجربه ى اجتماعى 17
2ـ کمال تجربه 20
3ـ واقعيت و تجربه 22
4ـ اصول درک تجربه اجتماعى 24
الف) تأمل 24
ب) ارجاع ـ بازگرداندن 26
ج) ارتباط 28
د) اختبار + آزمون 29
پى نوشت ها: 30
منبع: 32


مقدمه :

ميان عقل و تجربه ارتباط محکمى وجود دارد که هيچ ابزار و روش معرفتى نمى تواند آن را نديده گرفته و يا آن را خطا پندارد. زيرا هر چند خرد داراى قدرت تجريد است اما به يک فضاى ضرورى نيازمند است تا آن [وجود انتزاعى و تجريد شده] را به يک وجود خارجى و عينى متشخص متصل گرداند. همچنين از راه تمثل پيداکردن ادراکات و جمع آورى و بهره بردارى از آنها است که گروهى از دانش ها براى عقل بوجود مى آيد. اين وجود خارجى [که وجود ذهنى با آن متصل مى شود [يا مادّى است و يا معنوى. بسيارى از اوقات [اين دانش ها[ با تبديل کردن مفاهيم و تصورات قديمى به مفاهيم و تصورات جديد حاصل مى شوند. به بيان ديگر انسان ناچار است که تنها به طرح مسائل و مشکلات و فلسفه اى براى جواب آنها اکتفا نکند. بلکه از نو چگونگى بوجود آمدن و تشکيل شدن اين مسائل را بررسى نمايد. اين بازبينى مفاهيم و تصورات و بررسى مجدد مسائل اين نگرانى و وحشت را دارد که ارزش هاى جديدى از دل آنها بوجود آيد.] که شايد با ارزش هاى گذشته تفاوت داشته باشند.]
بطور کلى هميشه عقل جايگاه فکر و داراى خطوات پراکنده است. با اين خطوات فکرى است که عقل جايگاه خودش را در طول اعصار در ميان علوم حفظ کرده و هميشه سيد معنا و سيد فعل، سيد روشنى و پيچيدگى، سيد بندگى و سرپيچى، سيد قبض و بسط در يک زمان واحد بوده است.
اختلاف هاى فراوان و تفاوت هاى بزرگى که ميان مکتب هاى فکرى گوناگون در تاريخ وجود داشته اين موضوع را ثابت مى کند.
با اينکه ما در مقام تقسيم عقل نيستيم ولى معتقديم که «عقل اسلامى» از ابتدا در آغاز علوم کلى و عمومى و رشد و نمو آن به صورت وسيعى سهيم بوده است. اين امر مخصوصا در علوم انسانى رخ داده است. زيرا که اين علم به شکل خاصى به انسان، تاريخ، وجود و اجتماعش مى پردازد.
اين عقل اسلامى بر درس هاى روحى و معنوى و سير و سلوک انسانى و آنچه به روح پيچيده او مربوط مى شود تأکيد فراوان دارد. اين عقل در درجه اول و به طريق اولى و در سطحى بالا در قرآن کريم و در مرحله بعد در سنت شريف نبوى و آثارى که خط امامت براى آدميان ترسيم نموده نمايان شده است.
در ميان همه آثار بزرگ و ارزشمند اسلامى کتاب نهج البلاغه امام اميرالمؤمنين على عليه السلام بسيارى از دانش هاى علوم انسانى و طبيعى را در ميان دو جلد جمع آورى کرده است.
من اعتقاد دارم که نهج البلاغه گاهى باصراحت و گاهى به صورت اشاره و تلميح اين دو (عقل و تجربه)را در خود دارد. به اين صورت که گاهى با همديگر جمع مى شوند و گاهى از يکديگر فاصله مى گيرند. هر يک از اين دو در حيات اجتماعى انسان نقش اساسى و مهمى ايفا مى کنند.
ميان دو دسته نصوصى که در اين دو محور [عقل و تجربه] آمده اند يک روش و شيوه منسجم و هماهنگ فکرى وجود دارد که امام على عليه السلام به آن اشاره نموده و ما را بر ضرورت استفاده از آن شيوه براى کسب تجربه اجتماعى تأکيد نموده تا از يک جهت از خطا و اشتباه او جلوگيرى نمايد و از سوى ديگر با توسل به آن و توجه به آن انسانها را بيدار سازد. امام على عليه السلام با تجربه اجتماعى بطور خردورزانه مواجه شده است به اين معنا که آن بخش از تاريخ هستى انسان و فعاليت هاى مستمر او را با محيط مادى و معنوى سازگار مى نمايد. تجربه در دوره هاى تاريخى خود مثلثى را بين انسان و خالق از يک طرف و بين انسان و واقعيت ازطرف ديگر رسم مى کند.
به نظر ما با هم بودن عقل و تجربه اجتماعى بصورت بسيار وسيعى در ميان نهج البلاغه به صورت دو محور اساسى حضور دارد. آن دو عبارتند از:
محور اول: سخنان امام على عليه السلام که در خطبه ها و نامه ها و حکمت هايش آمده و به صورت مستقيم بر اهميّت حضور عقل در تجربه اجتماعى و رابطه ميان آن دو عطف توجه مى کند.
محور دوم: رفتار امام على عليه السلام است که در سلوک خويش با حرکت تاريخى جامعه زمانِ خودش جريان دارد. به طورى که هر يک از آنها نمونه روشنى را براى تجربه اجتماعى و روش مواجهه خردمندانه با آن نشان مى دهد.
قبل از اينکه خطوط اصلى تشکيل دهنده اين روش فکرى را معرّفى کنيم ناچاريم به بسيارى از جملاتى که اين موضوع را در نهج البلاغه نشان مى دهند اشاره کنيم، گرچه ويژگى فصاحت و بلاغت در آنان غلبه دارد. چون بلاغت بر جملات امام عليه السلام غلبه دارد ما مجبوريم اين مطلب و اين روش فکرى را از لابلاى جملات امام که اين معنا در آن نهفته و پنهان است پيدا کنيم و در مرحله دوم آن را کامل کنيم.
به نظر ما در مواضع مختلف نهج البلاغه يک رابطه معرفتى وجود دارد که در ميان کلمات امام از قبيل خطبه ها، حکمت ها و نامه ها پراکنده است و ما را به اين جا مى رساند که با اطمينان بگوئيم راههاى کلى براى رسيدن به علوم مختلف (در اين کتاب)مخفى است و منتظر نقاب برداشتن از چهره خود هستند. به تعبير جديد در آن «حلقه هاى معرفتى» وجود دارد که منتظر کشف آنها بوسيله علوم مى باشيم چه از بُعد نظرى و چه از بُعد عملى و ما شروع به تطبيق آن مى کنيم.
نکته درخور توجه در اين تحقيق آن است که اين پژوهش سه وظيفه را به عهده دارد تااين «روش روشن» يا «راه روشن» را ثابت کند. اطلاق «راه روشن» اصطلاحى است هم جايز و هم شايسته. اين وظايف عبارتند از:
1ـ تحليل: کشف و پيدا نمودن مفاهيم اساسى که در نهج البلاغه پراکنده هستند، و هر آنچه که ما را در راه رسيدن به يک روش دقيق براى تعريف کردن تجربه تاريخى و اجتماعى و چگونگى داد و ستد انسان با آن و رابطه عقل بشرى با همه آنها ما را يارى مى کند.
2ـ ترکيب: چيدن و مرتّب کردن اين مفاهيم و تصورات کنار يکديگر براى ساختن يک بناى معرفتى، غير از آن ترکيب ها و چينش هاى عاميانه و شتابزده، به منظور رسيدن به يک شکل مناسب در روش انديشيدن به طورى که تعميم آن براى فهميدن تجربه هاى حال و گذشته يکسان باشد.
3ـ شواهد و قرائن: اشاره کردن به فرازهايى از نهج البلاغه با اين نگاه که آنها قبل و بيش از آنکه عباراتى فقط از روى فصاحت وبلاغت باشند، ماده خام و گوهر انديشه براى يک روش فکرى هستند. بااين نيّت که اين اتّهام را از امام عليه السلام دور کنيم که مبادا گفته شود «او تنها مرد سخن است» اين کار را با گزينش جملاتى از کتاب نهج البلاغه و نزديک کردن آنها با آنچه امروزه به علوم انسانى جديد و معاصر شهرت يافته اند در حدّ اين مقاله انجام مى دهيم.

پی نوشت ها :


1ـ نهج البلاغه، صبحى صالح / خطبه 180.
2ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، کلمه قصار 390.
3ـ همان، کلمه قصار 372.
4ـ نهج البلاغه، نامه 53، نامه به مالک اشتر نخعى.
5ـ شمس الدين، محمدمهدى، حرکة التاريخ عند الامام على عليه السلام ، بنياد نهج البلاغه، ط 56.
6ـ همان.
7ـ کانت (1804ـ1724) Kant. بسيارى او را بزرگترين فيلسوف دوران نو مى دانند. اين فيلسوف شهير آلمانى با نقّادى از عقل بشرى چنين نتيجه گرفت. 1ـ انقلاب کپرنيکى: تاکنون مى پنداشتند که ذهن ما خود را با جهان خارج تطبيق مى دهد ولى من مى گويم اين جهان خارج است که خود را با ذهن ما مطابق مى کند و ساختار ذهن ما را به خود مى گيرد. 2ـ ذهن ما فعال است و صورت هاى متقدم حسى و عقلى خود را بر روى داده هاى تجربى اضافه مى کند پس شى ء فى نفسه هيچگاه ـ کماهو حقّه ـ شناخته نمى شود بلکه علوم تجربى پديدارى از جهان خارج هستند. 3ـ چون از جهان متافيزيک هيچ داده ى حسى نداريم هيچگونه علمى از آن چه به نحو اثبات و چه به نحو انکار حاصل نمى کنيم. درباره آن بايد به گفته پيامبران ايمان بياوريم.
8ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، کلمه قصار 217.
9ـ نهج البلاغه، نامه 31.
10ـ همان.
11ـ همان.
12ـ الفکر حرکة من المبادى و من مبادى الى المراد «منظومه حکمت ملاهادى سبزوارى.»
13ـ نهج البلاغه، نامه 31.
14ـ ژان پياژه (Jean Piaget) روان شناس معاصر سوئيسى و بنيانگذار مکتب بناگرايى شناخت .(constructionalism) او بر نياز به ارتباط اجتماعى به عنوان پايه اى نظرى براى توجيه فراگيرى زبان تاکيد دارد.
15ـ نهج البلاغه، نامه 31.
16ـ هانرى برگسون «1859ـ1941» فيلسوف فرانسوى در نظريه معرفت خويش مى گويد: در حاليکه عقل شناخت مکان را به زمان سرايت مى دهد و آن را به شيوه رياضى محاسبه مى کند در شهود، حقيقت به عنوان امرى گوناگون، لاينقطع، و بى پايان در حرکت خلاقانه اش مشاهده مى شود.»
17ـ نهج البلاغه، خطبه 234 (قاصعه).
18ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، خطبه 216.
19ـ همان، خطبه 20.
20ـ همان، خطبه 239.
21ـ ماکس وبر و Ideal Type (نمونه مثالى ياذهني).
22ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، حکمت 31.
23ـ نهج البلاغه، نامه 31.
24ـ همان، خطبه 234 (قاصعه).
25ـ همان، نامه 31.

منابع :

مجله نهج البلاغه » بهار 1385 - شماره 15 و 16

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
jagah_eeghl_v_tjrbh_dr_nhj_alblaghh_1789247_3149.zip71.6k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟