داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث

بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث

 عنوان : بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 20 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


چکیده 3
طرح مسئله 3
نظریه‌های اخلاقی درباره جنگ 4
الف) نظریه جنگ عادلانه 4
یک. عدالت در آغاز جنگ 5
دو. عدالت در حین جنگ 6
سه. عدالت پس از جنگ و ایجاد صلح 7
ب) نظریه واقع‌گرایی 8
ج) نظریه صلح‌گرایی 8
بررسی دیدگاه اسلام درباره جنگ 9
الف) جهاد دفاعی 10
ب) جهاد ابتدایی 11
یک. دیدگاه‌های دانشمندان مسلمان درمورد جنگ ابتدایی 11
1. دیدگاه متقدمین: مشروع بودن جهاد ابتدایی از لحاظ فقهی 12
2. مشروع نبودن جهاد ابتدایی 14
منابع 18


چکیده :

موضوع جنگ همواره مورد توجه دانشمندان اخلاق قرار گرفته است. در این نوشتار دیدگاه اسلام براساس آیات قرآن و روایات پیرامون این سؤال که آیا جهاد ابتدایی در اسلام توجیه اخلاقی دارد، تبیین و به برخی از شبهات و اشکالات پاسخ داده شده است. در ابتدا دیدگاه‌های رایج فیلسوفان اخلاق غرب در این باره بررسی، سپس نظر اسلام بیان شده ‌است. توصیه اسلام به جنگ در چارچوب کلی جهان اسلام که بر محور توحید و عدالت استوار است، معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
ازاین‌رو بارزترین شرط جهاد در اسلام فی سبیل الله بودن آن است که با توجه به همین قید اشکال مهم غربیان به حکم جهاد در اسلام پاسخ داده می‌شود. شروع جنگ در اسلام مشروط به شرایطی چون مقابله با تجاوزگری، دفاع از مظلوم، رفع فتنه، فقدان راه‌حل مسالمت‌آمیز است که همگی از اصول مترقی اخلاقی اسلام خبر می‌دهد.

مقدمه :

جنگ و صلح دو پدیده‌ای است که بشر همواره در طول تاریخ با آنها روبه‌رو بوده و از آنها بهره‌ها برده و یا با مصائب آن دست و پنجه نرم کرده است. تقابل این دو مفهوم، به تقابل خیر و شر در وجود انسان باز می‌گردد. از سویی، انسان موجودی کمال‌جو و خیرخواه است که برای کسب سعادت دنیوی و اخروی از انجام هیچ خیری دریغ نمی‌ورزد. از سویی نیز تزاحمات و تضادهای درونی انسان و برخورد منافع وی، او را به موجودی تبدیل می‌کند که در مقابل دیگری بایستد تا به اهداف خود نائل گردد.

فیلسوفان اخلاقی چون کارل وان کلاسویتز، مایکل گلون و مایکل والتزر جنگ را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «جنگ درگیری و نزاعی واقعی، بین‌المللی، گسترده و مسلحانه میان جوامع سیاسی بر سر قدرت و حکومت است.» (Orend, 2005: 2-3) با قید واقعی، درگیری‌های لفظی و تهدیدات شفاهی که بدون اقدام عملی است، از تعریف جنگ خارج می‌شود. قید دیگر جنگ، بین‌المللی بودن آن است؛ بنابراین درگیری شخصی میان دو یا چند نفر، چه مسلحانه و چه غیر مسلحانه را جنگ نمی‌نامند. طرف‌های درگیر در جنگ باید کشور مستقل بوده و یا ادعای استقلال داشته باشند.

جنگ باید گسترده باشد؛ بنابراین درگیری‌های محدود بین گروه‌های کوچک را اصطلاحاً جنگ نمی‌گویند. عنصر مهم دیگر در همه جنگ‌ها، هدف غایی آن است که در نظر این فیلسوفان به‌دست آوردن قدرت و گسترش حکومت است. در واقع جنگ روشی خشن است برای اینکه مشخص شود چه کسی حق به کرسی نشاندن حرف و عقیده خود در یک قلمرو مشخص را دارد. (Clausewitz, 1995: 89)

منابع :


1. قرآن کریم.
2. نهج‌البلاغه، 1373، سید رضی، ترجمه دکتر جعفر شهیدی، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چ ششم.

3. نهج‌الفصاحة.
4. ابن‌تیمیه، احمد، 1403ق، السیاسة الشرعیه فی اصلاح الراعی و الرعیة، بیروت، منشورات دارالآفاق الجدیدة.
5. حر عاملی، 1409ق، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل‌البیت.
6. رشید رضا، 1373 ق، تفسیر المنار، قاهرة، دارالمنار.
7. سید قطب، ابراهیم شاذلی، 1412 ق، فی ظلال القرآن، قاهره، دارالشروق.
8. شلتوت، محمود، 1354، جنگ و صلح در اسلام، مترجم شریف رحمانی، تهران، بعثت.
9. صالحی نجف‌آبادی، نعمت الله، 1382، جهاد در اسلام، تهران، نشر نی.
10. طباطبایی، سید محمدحسین، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
11. طبرسی، فضل بن حسن، 1372، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو.
12. طوسی، محمد بن حسن، 1409ق، النهایة فی مجرد الفقه والفتوی، قم، قدس محمدی.
13. مجلسی، محمدباقر، 1404 ق، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
14. مکارم شیرازی، ناصر، 1374، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامی.
15. مصباح یزدی، محمدتقی، 1378، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
16. مطهری، مرتضی، 1389، جهاد، تهران، صدرا، چاپ بیستم.
17. نجفی، محمدحسن بن باقر، 1376، جواهر الکلام، تهران، دارالکتب الاسلامیه.

18. نواوی، عبدالخالق، 1394ق، العلاقات الدولیة والنظم القضائیه فی الشریعة الاسلامیة، بیروت، دار الکتاب العربی.
19. Clausewitz, Carl von, 1995,On War, trans. by A. Rapoport. Harmondsworth, UK: Penguin.
20. Orend, Brian, 2005, War Ethics ,Standford University Enclopedia of Philosophy.
21. _______________ , 2004, “Justice After War”, Ethics and International Affairs, volume 16.1, Cambridge University Press.
22. Walzer, M. and D. Miller, eds, 1995, Pluralism, Justice and Equality. Oxford: Oxford University Press.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
brrsy_v_thlyl_nzry_akhlagh_jng_dr_ghran_v_hdys_1785088_2369.zip45.7k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟