داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد علم و اختیار انسان یا انسان و طبیعت

علم و اختیار انسان یا انسان و طبیعت

 عنوان : علم و اختیار انسان یا انسان و طبیعت 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 13 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


مقدمه : 3
تفسیر قوانین طبیعى از دیدگاه فیزیک کلاسیک 4
جبر انگارى انسان با استناد به جبر طبیعى 5
تحلیل و نقد نظریه جبر انگارى اکید و ملایم 8
آزادانگارى از دیدگاه فیزیک جدید 10
تایید اختیار انسان بر پایه اصل عدم تعین در فیزیک 11
نقد و بررسى 11
در این جا دو نکته را یاد آور مى‏شویم: 12
پى‏نوشت‏ها: 13


مقدمه :

مسئله جبر و اختیار از مسائل عمیق فلسفى است که مورد علاقه همگان مى‏باشد، در حالى که غالب مسایل فلسفى فقط براى گروه خاصى مطرح است. به خاطر کششى که همه انسانها به مسئله جبر واختیار دارند،این مسئله حالت همگانى پیدا کرده، و عقاید گوناگونى در رابطه با آن ابراز شده و هر کس به نوعى، حس کنجکاوى خود را، قانع ساخته است. برخى از مردم هر نوع مسئولیت را از خود سلب کرده و خود را آلت ست‏بخت وسرنوشت‏ساخته‏اند وبرخى از حکیمان نیز ناخود آگاه، بر این اندیشه صحه گذارده، گفته‏اند:
کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت
یا رب از مادر گیتى به چه طالع زادم
در حالى که برخى دیگر با دید بهتر به این مسئله نگریسته و از افقى بالاتر بر اعمال خویش نظر افکنده، خود را مسئول اعمال خویش دانسته‏اند و هر نوع سیه روزى و تیره‏بختى را معلول رفتارهاى ناهنجار خود مى‏دانند، و در پاسخ اندیشه پیشین مى‏گویند:
تو خود گر کنى اختر خویش را بد
مدار از فلک چشم نیک اخترى را
علاوه بر نگرش عمومى مردم و جامعه نسبت‏به مسئله جبر و اختیار، این که: عالمان و دانشمندان علوم مختلف با توجه به رشته تخصصى خود، به این مسئله نظر افکنده و قضاوت کرده‏اند. حکیمان و فلاسفه از دیدگاه مسائل فلسفى; متکلمان و علماى دینى با توجه به قواعد و اصول کلامى، و گروهى از دانشمندان علوم طبیعى از زوایاى قوانین طبیعى به آن نگریسته‏اند. حتى فراتر از این، روانشناسان اززاویه روانشناسى و جامعه شناسان از دیدگاه اصول جامعه شناسى به آن نظر افکنده‏اند.
در حقیقت مسئله جبر و اختیار یک مسئله استثنایى و شگفت‏انگیز در میان مسایل کلى فلسفى و کلامى است; زیرا هم مورد توجه توده مردم است و هم مورد علاقه متفکران و اندیشمندان; و سرانجام متفکران با مبانى و روشهاى ویژه خود به تحلیل و تفسیر آن پرداخته‏اند.
بررسى همه جانبه این مسئله نیاز به نگارش کتاب جداگانه دارد و چون هدف مقاله، طرح این مسئله در دایره «تعارض علم و دین‏» است، از مباحث تفصیلى آن خوددارى مى‏کنیم. (۱) یعنى مجبور یا مختار بودن را که از آن در کلام جدید و یا به تعبیر صحیح‏تر در فصل مسایل جدید در علم کلام به عنوان «رابطه انسان با طبیعت‏» یاد مى‏شود با توجه به قوانین طبیعى که مورد قبول علم مى‏باشد، مورد بررسى قرار مى‏دهیم.

پی نوشت ها :


۱٫مسئله جبر واختیار در مورد رفتار انسان، در کتاب «جبر و اختیار» از زوایاى گوناگون مورد بحث قرار گرفته است. کسانى که علاقمندند نسبت‏به این مسئله بررسى جامعى داشته باشد، به کتاب «جبر و اختیار» بحثهاى نگارنده، نگارش على ربانى گلپایگانى، چاپ انتشارات توحید; مراجعه کنند.
۲٫ راز آفرینش، پروفسور جینز، ترجمه مهندس رضا.
۳٫ ایان بار بور، علم ودین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهى، ص ۳۴۰ ۳۴۱٫
۴٫ایان بار بور، علم ودین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهى، ص ۳۴۲٫
۵٫ ایان بار بور، علم ودین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهى، ص ۳۴۱ ۳۴۲٫
۶٫ راز آفرینش، پروفسور چینز، ترجمه مهندس رضا.
۷٫ علم و دین، ص ۳۴۳٫
۸٫ آن سه نظریه عبارتند از:
۱٫عدم قطعیت مربوط به جهل فعلى بشرى است، یعنى در بن این سخن این اعتقاد نهفته است که قوانین دقیقى وجود دارد که در آینده کشف خواهد شد.
۲٫ عدم قطعیت منسوب است‏به محدودیت‏هاى درونى یا مفهومى، چه مشاهده‏گر ناگزیر سیستمى را که تحت مشاهده خود دارد آشفته مى‏سازد. ونظریه‏هاى اتم به نحو گریز ناپذیرى از مفاهیم روز مرى استفاده مى‏کند، خود اتم همیشه براى بشر دسترس ناپذیر است( یعنى مفاهیم برخاسته از ظواهر طبیعت را معیار قضاوت در درون طبیعت و اجزاء مى‏دانیم).
۳٫ عدم قطعیت‏به عدم تعین در خود طبیعت منتسب است.(علم ودین، ص ۳۴۴).

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
eelm_v_akhtyar_ansan_ya_ansan_v_tbyeet_1784317_3506.zip36.7k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟