داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد زندگانی و آموزه های ابوریحان بیرونی

زندگانی و آموزه های ابوریحان بیرونی

 عنوان : زندگانی و آموزه های ابوریحان بیرونی 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 18 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :


زندگینامه 3
آثار بیرونی 7
گاهشماری بیرونی 10
نگاهی به محورهای اساسی آثارالباقیه 10
روش تحقیق بیرونی 11
منابع 15


مقدمه :

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی خوارزمی، از بزرگترین دانشمندان ایرانی است، که به گفته ی بیشتر کسانی که درباره ی او به تحقیق پرداخته اند، در سال 362 هـ.ق. برابر با 973م. در خوارزم در خانواده ای گمنام چشم به جهان گشود. از دوران کودکی و نوجوانی او اطلاع چندانی در دست نیست، تا بتوان عوامل مؤثر در چگونگی شکل گیری تفکر وی را شناخت. تنها سخنی که راجع به دوران نوجوانی وی می توان گفت، مطلبی است که خود در کتاب الصیدنه می گوید:
از همان دوره ی نوجوانی، به سبب علاقه مندی فراوان در دانش اندوزی، بر حسب سنّ و حال در نهاد خود حظّی یافته ام و یک شاهد در این مورد بسنده است که یک رومی در سرزمین ما اقامت گزید و من دانه ها و تخمها و میوه ها و گیاهان و جز اینها را می آوردم و نامهای آنها را در زبان او، از وی می پرسیدم و می نوشتم.(1)
همچنین وی از تأثیر بسزای یکی از ریاضیدانان و منجمان بزرگ ایرانی به نام ابونصر منصور بن علی بن عراق بر او سخن به میان آورده، که بی گمان در شکل گیری اندیشه ی علمی وی مؤثر بوده است:
پس خاندان عراق، نیکیهای خویش را به من چشانیدند و منصور آنان از من مراقبت کرده، نهال مرا پرورد.(2)
استاد دیگر او در رشته ی حکمت و علوم عقلی، عبدالصمد اوّل بود، که سلطان محمود غزنوی پس از چیرگی بر خوارزم در سال 408 هـ.ق. او را به اتهام شیعه بودن کشت و قصد داشت بیرونی را هم با همان اتهام به قتل برساند، ولی وقتی به او گفته شد که وی سرآمد دانشمندان زمان خویش در دانش نجوم است و پادشاهان از کسی مانند او بی نیاز نیستند، سلطان از کشتن او منصرف شد و او را با خود به هندوستان برد.(3)
بیرونی از سال 408 تا 421 هـ.ق. ملازم سلطان محمود غزنوی بود و در مدت اقامت سیزده ساله ی خود در هندوستان، توانست زبان سانسکریت را بیاموزد و تحقیقات گسترده ای را در باب آداب و رسوم، عقاید و فرهنگ و دیگر جنبه های علمی و فرهنگی هندوان انجام دهد. وی در همین زمان چندین کتاب را از زبان سانسکریت به عربی و بالعکس ترجمه نمود. حاصل زحمات او در هندشناسی، کتاب فی تحقیق ماللهند است، یکی از عالمانه ترین و غنی ترین تحقیقات انسانی و اجتماعی که در دوران قدیم در زمینه مسائل مردم شناسی نوشته شده است؛ یعنی در زمانی که چنین مطالعاتی در مغرب زمین از حدّ وقایع نگاری فراتر نمی رفته است.(4) ابوریحان بسان مردم شناسی زبردست و متفکری متبّحر، به تحقیق در زوایای زندگی فردی و اجتماعی هندوان پرداخته است.
کارل ادوارد زاخائو (5) خاورشناس آلمانی و کسی که با ترجمه ی دو اثر مهم بیرونی به نام آثار الباقیه عن القرون الخالیه و فی تحقیق ماللهند او را به اروپا شناساند، می گوید که من معتقدم در وجود بیرونی یک ویژگی نو بوده که به روح انتقادی قرن نوزدهم نزدیک است.(6)
یاقوت حموی در بیان حالات بیرونی می گوید:
او در طول سال دستش از قلم و چشمش از نظر و ذهنش از تفکر جدا نمی گشت، مگر دو روز نوروز و مهرگان، که برای تهیه مایحتاج زندگی دست از کار می کشید.(7)
بیرونی خود در کتاب فی تحقیق ماللهند می گوید:
[در آغاز ورود به هند] من به دلیل بیگانه بودن با فرهنگ هندوان و ناآشنایی با قراردادهای زبانی [اصطلاحات و واژگان] آنان، در نزد منجمان آنان مقام شاگرد را نسبت به استاد داشتم، ولی چون اندکی به زبان و ادبیات آشنا شدم، به آگاه ساختن آنان از علل [امور] پرداختم و برای آنان برخی برهانهای منطقی را بیان کردم و راههای درست محاسبات را روشن ساختم. آنگاه با تعجب در اطراف من گرد آمده، برای استفاده انبوه می شدند و می پرسیدند که به محضر کدام منجم هندی راه یافته و از او علم آموخته ای. من توان عملی آنان را برایشان آشکار ساختم و با آنکه خوشایندم نبود، خود را از آنان برتر می شمردم. چیزی نمانده بود که به من نسبت ساحری دهند و در نزد بزرگان خود، مرا جز به دریا و آب ترشی که بی نیاز سرکه است، تشبیه و توصیف نمی کردند.(8)
....

منابع :


1.الشابی، علی؛ زندگینامه بیرونی؛ ص 18.
2.حموی، یاقوت بن عبدالله؛ معجم الادباء، ج 17، ص 186 و 187.
3.همان؛ ص 186.
4.ر. ک.: علم و تمدن در اسلام؛ ص 222.
5. c. Eduard sacha.
6.ر. ک.: اذکایی، پرویز؛ ابوریحان بیرونی (افکار و آراء)؛ ص 36.
7.معجم الادباء؛ ج 17، ص 181.
8.بیرونی، ابوریحان؛ فی تحقیق ماللهند؛ ص 17 و 18؛ همچنین ر. ک.: مجتبایی، فتح الله؛ بررسیهایی درباره ی بیرونی؛ ص 254.
9.اصطلاحی فقهی در باب ارث است.
10.معجم الادباء؛ ج 17، ص 182.
11.همان؛ ص 185.
12.ر. ک.: صفا، ذبیح الله؛ احوال و آثار بیرونی؛ ص 63.
13.معجم الادباء؛ ج 17، ص 185.
14.احوال و آثار بیرونی؛ ص 261ــ 264.
15. chronology.
16. cf:Encyclopedia Americana, 1963.
17.کاربرد گاهشناسی در ستاره شناسی؛ زمین شناسی، دیرینه شناسی و شاخه گاهشناسی زمین، موضوع دیگری است که ارتباط متقابل گاهشناسی را با علوم یادشده نشان می دهد:
(cf.: Encyclopedia Britanica, vol. 4, pp. 572-583).
18.بیرونی، ابوریحان؛ آثارالباقیه؛ مقدمه مترجم فارسی.
19.همان؛ ص 107 و 108.
20.برخی پنداشته اند که بیرونی به هیچ وجه با مسائل فلسفی آشنایی نداشته است و برخی دیگر تصور کرده اند که وی بر بوعلی هم در مسائل فلسفی تفوّق داشته است. این دو قضاوت هیچ یک بیان کننده ی شخصیت واقعی ابوریحان نیست. او در مسائل فلسفی به طور مستقیم وارد نشده و به همین دلیل، قابل مقایسه با بوعلی نیست و البته این موضوع از عظمت علمی او نمی کاهد (ر. ک.: مطهری، مرتضی؛ مقالات فلسفی؛ ج 1، ص 95ــ104).
21.برخی نیز گفته اند ابوریحان در دو امر با بوعلی اختلاف داشت: نخست آنکه برخلاف بوعلی که می گفت هرچه را شنیدی، ممکن بدان تا دلیلی بر بطلان آن اقامه شود، وی تا سند قاطعی برای مطلبی نداشت آن را نمی گفت و به قلم نمی آورد. دوم آنکه به مواریث گذشتگان و قدمای یونانی چندان اهمیت و اعتبار نمی داد و آن را دربست و بی چون و چرا نمی پذیرفت. این دو فرق خالی از مناقشه نیست؛ زیرا مقصود ابن سینا از جمله ی «کلما قرع سمعک فذره فی بعقة الامکان ما لم یزدک قاطع البرهان» (ابن سینا حسین بن عبدالله؛ الشفاء: البرهان؛ ج 4، ص 159 و 160)، آن نیست که در مقام تحقیق بدون آنکه دلیلی بر مطلبی اقامه شود آن را بپذیریم یا به عنوان امر مسلمی نقل کنیم، چنانکه بوعلی بر این رویه و عقیده نبود که آراء یونانیان و گذشتگان را بدون چون و چرا باید پذیرفت، بلکه خود نیز در موارد متعددی آنها را نقد کرده یا نوآوریهایی داشته است.
22.آثارالباقیه؛ ص 4.
23.«و لقد اعیتنی المداخل فیه مع حرصی الذی تفرّدت به فی ایامی و بذلی الممکن غیرشحیح علیه فی جمع کتبهم فی المظانّ و استحضار من یهتدی لها من المکامن» (فی تحقیق ماللهند، ص 18).
24.ر. ک.: احوال و آثار بیرونی؛ ص 141.
25.فی تحقیق ماللهند؛ ص 3.
26.«و سأل ذلک ففعلته غیرباهت علی الخصم و لا متحرّج عن حکایة کلامه و ان باین الحق و استفظع سماعه عند اهله فهو اعتقاده و هو ابصر به و لیس الکتاب کتاب حجاج و جدل حتی استعمل فیه بایراد حجج الخصوم و مناقضة الزائغ منهم عن الحق و انّما هو کتاب حکایة فاورد کلام الهند علی وجهه و اضیف الیه ما للیونانیّین من مثله» (همان؛ ص 5).
27.بیرونی، ابوریحان؛ الآثارالباقیه؛ ص 66.
28.گاستون باشلار (Gaston Bachelard) روش تحقیق علمی را در چند کلمه چنین خلاصه می کند: «واقعیت علمی، از راه غلبه بر پیشداوریها، ساختن از راه تعقل، مقایسه با واقعیات، به دست می آید» (برای آگاهی بیشتر ر. ک.: کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود؛ روش تحقیق در علوم اجتماعی؛ ص 10 و 11).
29.ر. ک.: بررسیهای درباره ی ابوریحان بیرونی به مناسبت هزاره ولادت او؛ ص 263.
30.ر. ک.: احوال و آثار بیرونی؛ ص 150 و 151.
31.آثارالباقیه؛ ص 347.
32.بیرونی، ابوریحان؛ التفهیم لاوائل صناعة التنجیم؛ ص 316؛ بیرونی، ابوریحان؛ تحدید نهایات الاماکن؛ ص 290 (به نقل از: ابوریحان بیرونی؛ ص 81 و 82).
33.ر. ک.: لغتنامه؛ ذیل «ابوریحان».
34.ر. ک.: ابوریحان بیرونی؛ ص 193 و 194.
35.همانجا.
36.دفتر همکاری حوزه و دانشگاه؛ تاریخچه جامعه شناسی؛ ص 211.
37.فرق نهادن بین عقاید عامه و خاصه، مسامحه و سهل انگاری نکردن در شناخت واقعیتها، اعتماد نکردن به منابع و کتب ناشناخته، غیرمعتبر و غیردقیق، معیار قرار ندادن نظر عموم مردم که دقت کافی در شناخت و نقل وقایع ندارند و فراهم ساختن ابزارهای لازم برای تحقیق، از دیگر عناصر روش تحقیق بیرونی است که با کمال دقت آنها را به کار گرفته است.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,900 تومان
کدتخفیف:
بسم الله الرحمن الرحیم . تحقیق ها و مقالات موجود در سایت همگی در قالب فایل ورد صفحه آرایی شده و آماده چاپ و ارائه می باشند.متن و محتوا برگرفته از اینترنت و سایت های اینترنتی معتبر می باشد . که دارای منبع و رفرس موثق نیز هستند که با کمی جستجو در اینترنت بطور رایگان قابل دسترسی اند لاکن محصولات سایت مخصوص کسانس هستند که وقت جستجو و ویرایش و صفحه آرایی را ندارند یا از دانش لازم برای اینکار برخوردار نیستند . لذا شرایط و مطالب گفته شده را قبل از خرید حتما لحاظ نمایید . با تشکر.

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
zndgany_v_amvzh_hay_abvryhan_byrvny_1749635_4654.zip41.9k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟