داک فارسی بانک جامع تحقیق آماده و مقالات جهت استفاده عموم الخصوص دانش آموزان و دانشجویان

محبوبترین محصولات

تماس با مدیر 09393453403 50درصد تخفیف ویژه داک فارسی ها عضویت در کانال تلگرام منابع تحقیق از کتب مرجع و معتبر علمی هستند

اطلاعیه فروشگاه

برای ارتباط با مدیر می توانید از شماره 09393453403 و یا ایمیل docfarsi1@gmail.com استفاده نمایید . برای دریافت فایل در تلگرام هم می توانید به شماره 09393453403 پیام ارسال کنید .

تحقیق آماده در مورد گردشگری و معنویت و صلح و دوستی

گردشگری و معنویت و صلح و دوستی

 عنوان : گردشگری و معنویت و صلح و دوستی 

 فرمت : doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 16 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

  ★  تحقیق دارای نتیجه گیری است .

فهرست :


چکیده 3
مقدمه 3
1.فرضیه تحقیق 4
2.تعریف واژه‌ها 4
2.1.گردشگری 4
2.2.معنویت 5
2.3.صلح 5
2.3.1.معنای صلح 5
2.3.2.ماهیت صلح در نگاه اسلام 6
2.4.دوستی 6
3.رابطه معنویت و گردشگری 7
4.آثار گردشگری معنویت محور 8
4.1.آشنایی با طبیعت و میراث فرهنگی 8
4.2.تقویت روحیه صلح پذیری و نوع دوستی 9
5.رابطه گردشگری و صلح و دوستی 10
نتیجه 11
منابع 11
پی نوشت ها 13


چکیده :

گردشگری کلیه‌ی فعالیت‌های دیدار کننده (توریست) را از آغاز تا پایان مسافرت در برمی‌گیرد. این سفری که به منظور تجارت، کسب آرامش و لذت یا یادگیری صورت می‌گیرد، می‌تواند برخاسته از باور و فرهنگ گردشگر و مبتنی بر ارزش‌ها باشد. در این صورت گردشگری می‌تواند با افزایش معرفت گردشگر از دیدار طبیعت و میراث گذشتگان جهان‌بینی او را تغییر دهد؛ تغییری توأم با پایبندی بر ارزش‌ها و بندگی خدای طبیعت آفرین و این یعنی گردشگری همراه با معنویت. گردشگری در این صورت می‌تواند از راه شناخت میراث گذشتگان و شناخت ملت‌ها و فرهنگ‌ها، در دل گردشگران نوع دوستی عمیقی ایجاد کند. با شناخته شدن کافی ملت‌ها و فرهنگ‌ها، زمینه‌ی بیزاری از خشونت و صلح طلبی برای انسان‌ها به خوبی فراهم می‌شود. این مقاله با روش تحلیلی‌توصیفی سعی دارد برای این پرسش جواب/ جواب‌های مثبت تبیین کند که: «آیا گردشگری ظرفیت معنوی بودن/ شدن و رابطه داشتن با صلح و دوستی را دارد؟» فرضیه این مقاله این است که کلیه فعالیت‌های گردشگر، ظرفیت معنویت پذیری را دارد و گردشگری برای صلح و دوستی بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها، ابزار قوی و بستر بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

مقدمه :

پیامدهای شوم جنگ و خشونت، از دردآورترین واقعیت‌های دنیای معاصر است که گریبان بسیاری را گرفته است. عدالت و صلح و دوستی که امری طبیعی و فطری انسان است؛ اما روحیه‌ی انسانی بسیاری از انسان‌های امروزی، در اثر قدرت خواهی و ثروت اندوزی تغییر کرده و آروزهای آنان را سلطه و قدرت نمایی و جنایت و جنگ تشکیل می‌دهد. برای بسیاری دیگر هم _مخصوصا ملت‌های جهان سوم_ صلح و آرامش از گم شده‌ها و آروزهای دیرینه‌شان است.از نظر اسلام حقیقی صلح، دوستی، تعاون، همدلی و همکاری از مسایل اساسی و مورد تاکید است. اسلام پیروان خود را برادران دینی و غیر مسلمان را به خاطر همنوعی قابل احترام می‌داند[1] و ایجاد صلح و دوستی میان مردم «اصلاح ذات البین» از ارزش و پاداش والایی برخوردار است. اگر این روحیه در عرصه‌ی بین الملل فراگیر شود، صلح و انسان دوستی را برای جامعه بشری به ارمغانمی­آورد. یکی از راه‌های رساندن این پیام الهی­_انسانی جهانگردی است؛ به شرطی که مسلمانان چه به عنوان گردشگر و چه به عنوان میزبان، خود آراسته به صفات مورد سفارش اسلام در زمینه صلح و دوستی باشند.

پی نوشت ها :

[1]. امام على (ع) در نامه­ای به مالک اشتر:«و اشعر قلبک الرحمة للرّعیة و المحبة لهم و اللطف بهم و لا تکوننّ علیهم سبعاً ضاریاًتغتنم اکلهم، فانهم صنفان؛ اما اخ‏ لک‏ فى‏ الدّین او نظیر لک فى الخلق». نهج‏البلاغه، نامه 53.
[2]. رامین، علی، فانی،کامران و سادات محمد علی، دانشنامه دانشگستر، تهران، موسسه دانشگستر روز، چاپ اول 1389ش. ج13، ص774.
[3]. حیدری، رحیم، مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، تهران، سمت، 1387ش. ص22 به نقل از فرهنگ وبستر.
[4]. همان، ص23.
[5]. دانشنامه دانشگستر، ج13، ص774.
[6]. روبر لانکوار، جامعه شناسی جهانگردی و مسافرت (ترجمه: صلاح الدین محلاتی، ویراسته: ترانه امیرابراهیمی)، تهران، نشر دانشگاه شهید بهشتی، 1381ش. ص24.
[7]. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران (نسخه الیکترونیکی)، بی­تا. ذیل واژه معنوی
[8]. انوری، حسن ، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، نشر سخن، 1381ش. ج7، ص7182.

[9]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران، نشر صدرا، بی‌تا، ج22، ص670.
[10]. همان، ج21، ص160
[11]. ملکیان، مصطفی، راهی به رهایی، تهران، نگاه معاصر، 1381ش. ص376.
[12]. پژوهشکده تحقیقات اسلامی، مجموعه مقالات نقش معنویت در نبرد ناهمتراز، قم، زمزم هدایت، 1389ش. ص61.
[13].فرهنگ بزرگ سخن،ج5،ص4757.
[14]دانشنامه دانشگستر، ج 11، ص 10_11.
[15]. ر.ک: جوادی آملی، اسلام و روابط بین الملل (تحقیق: سعید بندعلی) قم، اسراء، 1386ش. ص77.
[16]. دانشنامه دانشگستر، ج11، ص12.
[17].وَمَاأَرْسَلْنَاکَ إِلَّارَحْمَةًلِلْعَالَمِینَ.انبیا/ 107
[18].إ إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّـهِ الْإِسْلَامُ (آل عمران/ 19) وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ. آل عمران/85
[19]. لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا. مائده/48.
[20]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، انتظار بشر از دین، (محقق: محمدرضا مصطفی پور) قم، اسرا، 1389ش. ص178_179
[21]. جوادی آملی، عبدالله،حق و تکلیف در اسلام (تحقیق: مصطفی خلیلی) قم، اسراء، 1388ش. ص205.
[22]. وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ. النحل/36. و در حقیقت در میان هر امتی فرستاده‏ای برانگیختیم [تا بگوید] خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.

[23]. دانشنامه دانشگستر، ج8، ص245.
[24]. الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ. زخرف/67.
[25]. طباطبایى، سید محمد حسین، ‏تفسیر المیزان‏ (ترجمه: سیدمحمدباقر موسوی همدانی) قم، اسلامى‏، 1374ش.ج‏18،ص 181
[26]. عنکبوت/20. بگو در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز کرده است‏. باز خداست که نشئه آخرت را پدید می‏آورد، خداست که بر هر چیزی توانا است.
[27]. الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد/28)
[28]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374ش. ج16، ص359.
[29]. جامعه شناسی جهانگردی و مسافرت، ص46.
[30]. حیدری، اصغر، شناخت روحیات ملل، تهران، مهکامه، 1389ش. ص12.
[31]. همان، ص47-48 (با ویرایش)
[32]. قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ. (نمل/69) قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ. (عنکبوت/20)
[33]. فصلت/ 53.
[34]. شناخت روحیات ملل، ص289.
[35].رازى، فخرالدینمحمدبنعمر، مفاتیحالغیب، بیروت، داراحیاءالتراثالعربى،‏1420ق‏.ج‏27، ص573.
[36]. سهرودی، شهاب الدین، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، (تصحیح و مقدمه: هانرى کربن و سید حسین نصر و نجفقلى حبیبى)تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏، 1375ش. ج3، ص420.
[37]. ابن سینا، حسین بن عبداالله، الاشارات و التنبیهات، قم، البلاغه، 1375ش.‏ ص102.
[38]. لاهیجی، محمد، مفاتیح ‎الاعجاز ‎فی ‎شرح گلشن راز، (به کوشش کیوان سمیعی) تهران، کتابفروشی محمودی، 1337ش. ص463.
[39]. جوادی آملی، عبدالله،فلسفه حقوق بشر، ، قم، اسراء، 1389ش. ص104.
[40]. جوادی آملی، عبدالله، وحدت جوامع در نهج‏البلاغه (تحقیق: سعید بندعلی، قم، اسراء، 1386ش. ص83
[41]. لَّا یَنْهَاکُمُ اللَّـهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. (ممتحنه/8)

منابع :

1.قرآن کریم
2.نهج البلاغه
3.ابن سینا، حسین بن عبداالله، الاشارات و التنبیهات، قم، البلاغه، 1375ش.
4.انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، نشر سخن، 1381ش.
5.پژوهشکده تحقیقات اسلامی، مجموعه مقالات نقش معنویت در نبرد ناهمتراز، قم، زمزم هدایت، 1389ش.

6.جوادی آملی، عبدالله،اسلام و روابط بین الملل (تحقیق: سعید بندعلی) قم، اسراء، 1386ش.
7.ـــــــــــــــانتظار بشر از دین، (محقق: محمدرضا مصطفی پور) قم، اسرا، 1389ش.
8.ــــــــــــــحق و تکلیف در اسلام (تحقیق: مصطفی خلیلی) قم، اسراء، 1388ش.
9.ــــــــــــــوحدت جوامع در نهج‏البلاغه (تحقیق: سعید بندعلی، قم، اسراء، 1386ش.
10.ـــــــــــــفلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، 1389ش.
11.حیدری، رحیم، مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، تهران، سمت، 1387ش.
12.حیدری، اصغر،شناخت روحیات ملل، تهران، مهکامه، 1389ش.
13.دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران (نسخه الیکترونیکی)، بی­تا.
14.رازى، فخرالدین محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربى،‏1420ق‏.
15.رامین، علی، فانی کامران، سادات، محمد علی، دانشنامه دانشگستر، تهران، موسسه دانشگستر روز، چاپ اول 1389ش.
16.روبر لانکوار، جامعه شناسی جهانگردی و مسافرت (ترجمه: صلاح الدین محلاتی، ویراسته: ترانه امیرابراهیمی)، تهران، نشر دانشگاه شهید بهشتی، 1381ش.
17.سهرودی، شهاب الدین، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، (تصحیح و مقدمه: هانرى کربن و سید حسین نصر و نجفقلى حبیبى) تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏، 1375ش.
19.طباطبایى، سید محمد حسین، ‏تفسیر المیزان‏ (ترجمه: سیدمحمدباقر موسوی همدانی) قم، اسلامى‏، 1374ش.
20.لاهیجی، محمد،مفاتیح ‎الاعجاز ‎فی ‎شرح گلشن راز، (به کوشش کیوان سمیعی) تهران، کتابفروشی محمودی، 1337ش.

21.مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، (ج 22 و 21) تهران، نشر صدرا، بی‌تا.
22.ملکیان، مصطفی، راهی به رهایی، تهران، نگاه معاصر، 1381ش. ص376.
26.مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374ش.
27.سایت اطلاع رسانی IIPT، (www.iipt.co.in)صنعت گردشگری در خدمت صلح جهانی، (ترجمه : مرضیه خادم شریف).

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
grdshgry_v_meenvyt_v_slh_v_dvsty_1743634_7614.zip37.2k





نظرسنجی

از کیفیت محصولات سایت راضی هستید ؟